SAN FRANCISCO (PressFire.no): I forrige uke serverte Ubisoft noen av sine skarpeste hoder på et sølvfat foran journalister.
Det var rammen for noen timer sammen med de «Assassin’s Creed»-ansvarlige på Game Developers Conference (GDC).
PressFire snakket med flere av spillskaperne som sitter høyt oppe i hierarkiet, og spurte hvordan fremtiden for «Assassin’s Creed» skal meisles ut.
NB! Her kan du lese flere nyheter og intervjuer fra årets GDC.
I det neste «Assassin’s Creed» blir det mye mer sjørøveri gjennom besøket til piratenes gullalder på 1700-tallet. Fjorårets spill introduserte ramsalte sjøslag, og dette blir nå hovedfokuset for det nye i Ubisofts viktigste serie.
Marc-Alexis Côté, en av regissørene, sier til PressFire at det var Ubisoft Singapore som tok seg av piratdelen til «Assassin’s Creed III».
Dette er et av de ferskeste studioene i familien. En gjeng som ville vise seg fram.
- Får Singapore større ansvar til «Assassin’s Creed IV», ettersom mange pekte på at sjøslagene er noe av det beste fra «Assassin’s Creed III»?
- Ja, det får de. Det er resultat av at de var sultne på å vise seg fram. Både internt, i Ubisoft-systemet, men også eksternt, overfor de som spiller.
- Singapore gjorde virkelig en solid jobb med «Assassin’s Creed III», sier Côté.
Sju-åtte studioer spredt over hele kloden er involvert i hvert «Assassin’s Creed»-spill. Côté forteller at den viktigste jobben han selv og regissørkollegaene gjør, er å lage vanntette arbeidsplaner.
De bruker god tid sammen med de ulike grenene i Ubisoft-treet for å forsikre seg om at alle jobber mot samme mål, og unngår tidsslukende forsinkelser på grunn av uklarheter.
Historiene i denne serien har til nå vært lagt bakover i tid, til tunge, store og episke perioder som gir oss spillere mulighet til å samtidig lære litt historie.
Det første spillet tok oss til Midtøsten på slutten av 1100-tallet. Deretter ble det et møte med Ezio og renessansen i sentale strøk av Europa. I fjorårets «Assassin’s Creed III» var den amerikanske revolusjonen tema.
Côté mener flere slike epoker bør utforskes i fremtidige «Assassin’s Creed»-spill.
- Kommer dere noen gang til å flytte handlingen fra fortiden, og gjøre noe vilt hvis dere om noen år ser at serien trenger mer galskap?
- Det er flust av muligheter, men jeg tror ikke vi kommer til å lage et «Asssassins Creed» lagt til fremtiden, for eksempel. Vi har en kontrakt med våre fans. De forventer å få litt historie med på kjøpet.
- Så det er ingen grunn til å håpe på et «Massassin’s Effect»?
- He-he, nei.
Det ble sjonglert litt på bordsettingen, og inn kom Corey May. Han er hovedansvarlig for historiene som veves ut i denne serien. May bekrefter at de har en plan som strekker seg flere år frem i tid.
Det neste «Assassin’s Creed», spillet etter «Black Flag», er altså på dagsordenen i Ubisoft. Jade Raymond, som var sentral i utviklingen av det aller første i serien, har allerede bekreftet at hun igjen er involvert.
Da Corey May får høre hva kollega Côté har fortalt oss litt tidligere – at «Assassin’s Creed» neppe kommer til å plante sine bein i noe futuristisk – steiler May i stolen.
- Jeg er ikke enig, jeg syns at alle dører må holdes åpne, sier han til PressFire.
- Det ligger litt i premisset til hele serien, gjør det ikke?
- Definitivt, og vi kan ikke avgrense ved å si at vi aldri kommer til å gjøre noe slikt som å flytte handlingen til fremtiden. Jeg utelukker ingenting.
En tysk kollega på denne GDC-dagen i San Francisco fortalte May sin ærlige mening om «Assassin’s Creed III», og sa at dette er spillet i serien med den veikeste og mest uengasjerte hovedpersonen til nå.
Corey May er enig.
- Etter Ezio ville vi ha en mer lavmælt hovedperson. Vi måtte også trå forsiktig, vise respekt og ta noen hensyn, for det siste vi ønsket var å støte noen.
- Stemmeskuespilleren vi endte opp med bidro til å dra tonen ytterligere ned, innrømmer May.
Connor er amerikansk indianer, og minoritetsgrupper i USA kan fort bli høyrøstede om noe er historisk feil, eller tegnet med for bred tusj.
- Vi har hittil vært skånet for kontroverser. Denne gang, med Connor og hans bakgrunn, var det helt nye hensyn å ta.
«Assassin’s Creed IV: Black Flag» lar oss møte Connors bestefar, Edward Kenway.
På det åpne hav, kanskje med en flaske rom innabords og en mer liberal tidsepoke - gjør det at Ubisofts historieansvarlige kommer til å løsne mer på snippen?
- Kanskje, sier Corey May med et lurt smil.
- Men jeg kan ikke si noe om det nå.
«Assassin’s Creed IV: Black Flag» lanseres 31. oktober til pc, PlayStation 3, Xbox 360, Wii U, samt PlayStation 4 og «andre nestegenerasjons konsoller».