(PressFire.no): I forrige uke økte temperaturen på Internett etter at «SimCity»-lanseringen ble frustrerende for veldig mange.
Serverne til spillet hostet og harket fælt de første dagene etter slipp.
Det var spesielt alvorlig ettersom spillet krever at du alltid er koblet til nettet – på samme måte som Blizzards «Diablo III».
Maxis og EA la seg til slutt flate.
Samtidig med at de ansvarlige har jobbet på spreng for å bedre stabiliteten og spillopplevelsen, var de etter noen dager ute og lovet et gratisspill til alle «SimCity»-kjøpere.
En modder som kaller seg AzzerUK har nå lagt ut en video på Reddit (se den nederst i saken) der han demonstrerer at det fint går an å bygge veier utenfor det avgrensede området du får lov å bygge i.
Han har skaffet seg tilgang til utviklerdelen av spillet, et område av «SimCity» ikke ment for andre enn Maxis-spillskaperne.
AzzerUK demonstrerer at det også går an å komme seg rundt kravet om alltid å være online mens du spiller. Det har fra offisielt hold blitt hevdet at noe slikt vil være vanskelig, eller umulig, å få til.
Etter 20 minutter med spilletid, uten nettilkobling, blir man i dag kastet ut av spillet, skriver Eurogamer.
- Spillet ble designet fra bunnen av for å være koblet til nett, sa Maxis-sjef Lucy Bradshaw.
Hun gikk videre med å påstå at alle simuleringer du ser i spillet, og lagringsdata, er gjort mulig gjennom EA-servere og skyteknologi.
- Du kan endre på motorveier OVER ALT – til og med utenfor dine bygrenser, skriver AzzerUK.
- Hvis du avslutter spillet og logger deg på igjen senere, blir til og med alt lagret.
- Dette viser at bygging og tilpasning av motorveier enkelt kan gjøres, og at bygging utenfor de små bygrensene er fullt mulig, skriver han.
Modderen har dessuten klart å få innbyggertallet til å bli nøyaktig, ikke slik det fremstår i «SimCity»-versjonen som flere hundre tusen i dag opplever.
Denne uka påsto en anonym kilde overfor Rock, Paper, Shotgun at Maxis og EA ikke har vært klare nok med informasjon om hvorfor «SimCity» krever onlinetilkobling mens du spiller.
Onlinekravet for spilling er i realiteten en innebygd kopibeskyttelse for å stanse piratene, antyder vedkommende.
- Serverne håndterer ikke beregningene for byen du spiller. De fungerer som servere, som betyr at de ordner forskjellige beskjeder mellom spillere og byer, hevder kilden til Rock Paper Shotgun.
- Jeg forstår ikke hvorfor de påstår noe annet. Det er mulig Bradshaw har misforstått eller fått feil informasjon, spekulerer han videre.
Filosofien bak det nye «SimCity» har helt siden spillet ble annonsert i San Francisco i fjor vært å gi deg og onlinevenner ansvaret for et område i en region. Det innbyr til samarbeid, for eksempel bygging av en stor flyplass - men kan også få konsekvenser dersom naboen pumper ut fabrikkrøyk og oppfører seg som et miljøsvin.
Her er videoen der AzzerUK viser hvordan han har klart å omgå EAs «alltid påkoblet»-krav, og at bygging av veier i en større del av spillområdet fint lar seg gjøre (fra UKAzzer/Youtube):