LOS ANGELES (PressFire.no): Som så mange ganger tidligere, var det teknologibautaen Microsoft som åpnet årets E3-konferanse i år.
I løpet av ti måneder har pressekonferansen deres gått fra å være den mest etterlengtede av dem alle, etter spekulasjoner om at de igjen ville tyvstarte på neste konsollgenerasjon - til den mest lunkne, etter at de nevnte ryktene ble skutt ned.
Men de lave forventningene har nok jobbet med ringrevene fra Bellevue, som endelig tar kjernespillerne under vingene igjen. Uten å blåse noen av saccosekken.
Få tviler på at «Xbox 720» kommer - sannsynligvis neste år en gang - og det kan se ut til at Microsoft velger å begynne oppvarmingsprosessen nå. Konsoller skal selges, og i første rekke er det kjernespillerne som står klare til å sveipe kredittkortet med en ny konsoll på kvitteringen. De måtte likevel vinnes tilbake etter to års knallhard satsing på lettbente Kinect-spill.
I år var det «Halo 4» som åpnet kalaset, og det er sannsynligvis ingen serier som har lokket flere spillere over til amerikanernes side. 343 Studios har tatt over stafettpinnen etter velkjente Bungie, og den første, heseblesende snutten fra skytespillet er det ingenting å utsette på.
Dette spillet kan nok lokke mange gamle fans ut av treverket, og igjen stryke de mest hardbarka spillerne medhårs.
Ingen spillsjangere tiltrekker seg flere spillere enn skytespillene for øyeblikket, og Microsoft forsøkte aldri å kamuflere satsingen sin. «Splinter Cell: Blacklight», som vel å merke ikke er Xbox 360-eksklusivt, er som om «Assassin's Creed» møter «Medal of Honor».
Megaselskapet har fortsatt en eksklusivitetsavtale på tidlig ekstrainnhold til verdens mest populære kjernespillserie med «Call of Duty: Black Ops II».
Selv den en gang stolte skrekkspillserien «Resident Evil» har tatt en bråvending til skuddvekslingshelvete, uten at det så ut til å imponere noen i Galen Center. Det nye «Gears of War» ble kuriøst nok ikke vist frem (foruten en kort trailer), en detalj som ikke gjorde noe fra eller til. Microsofts største annonseringer var tannløse, men nødvendige pek til fortiden
Kontra Sonys kommende pressekonferanse, hvor det er ventet at vi blant annet får se «Heavy Rain»-studioets nye øyestein «Beyond: Two Souls» og flere glimt av zombiesambaen «The Last of Us», ble vi matet et stusselig utvalg konsolleksklusive spill. «Forza Horizon» og «Halo 4» er utvilsomt etterlengtede spill, men der stoppet det.
Hvor har det blitt av det legendariske spillstudioet Rare, som de handlet for noen år tilbake?
De siste årene har de jobbet på Kinect-spill, og befunnet seg milevis unna fordums storhet og spill som «Banjo-Kazooie», «GoldenEye» og «Conker's Bad Fur Day».
De eneste spillene som ble vist frem med evnen til å utfordre Microsofts stempel som den ungdommelige actionkonsollen var mindre, nedlastbare silhuetter. «Pirates of the Caribbean»-regissøren Gore Verbinskis «Matter» luktet litt «Portal».
- I år gir vi dere den beste spilloppstillingen noensinne, preket Microsoft-sjef Don Mattrick halvveis overbevisende.
Den er selvsagt ikke det, men tendensene er i hvert fall positive. Og det må være lov å drømme om at store deler av ressursene, og prosjekter som «Forza 5» og et nytt «TimeSplitters», spares til en ny konsoll neste år. De moderne krigsskytespillene må gjerne ta en pause snart.
Sony og Nintendo trenger neppe å tømme budsjettet sitt for å overgå spillshowet til Microsoft i år, men flerfrontskrigen amerikanerne fører kan bli vanskelig å knekke.
Multiplattformsatsingen «SmartGlass» er et åpenbart kvelertak på Apples kryssfunksjonalitet mellom datamaskiner, nettbrett, telefoner og TV-en. De kommer nok dultende etter litt for seint til å kveste markedsandelene deres, men det er en sunn konkurranse. Nå skal alle Microsoft-enheter spille video på tvers av hverandre og bli en ny, lykkeligere familie.
Disse finurlighetene blir garantert fraktet med videre til neste konsollgenerasjon, og teppebombingen av alle slags tjenester på tv-en er utvilsomt et viktig blomsterbed for gigantens fremtidige satsing. De vil bli kongene av stuene våre.
Den samme teknologien skal selvsagt smis inn i spill, og med et nettbrett er det ikke mange centimeter mellom funksjonaliteten Nintendo forsøker å selge inn sin nye stuekonsoll «Wii U».
Illustreringen med å lage egne taktikker i «Madden NFL», eller utforske kartet over Westeros mens du ser «Game of Thrones», var ikke spektakulær, men Nintendo føler seg nok allerede litt vingeklippet av konkurrenten. De har ikke akkurat skildret «Wii U»-skjermen som noe annet enn det Microsoft nå vil tilby.
Kveldens mest komiske nyhet var muligens annonseringen av «Internet Explorer» til spillboksen, syv år etter debuten. Unnskyldninger som «tastaturet hører ikke hjemme i stua» falt for døve ører all den tid de har solgt tastaturer og latt oss bruke dem til å knaste inn informasjon i spill tidligere.
Men nå har den i hvert fall én gimmick mer å reklamere med, selv om Kinect-styringen inspirerer en del åpenbare spørsmål.
Det viktigste av dem alle er nok må man lage spesialutgaver av hjemmesiden sin for at den skal være mindre enn trasig å navigere med Kinect?
- I dag handler alt om Xbox 360, den eneste enheten som binder sammen all underholdningen din, hele tida, hevdet Mattrick.
Vi europeere måtte igjen skule olmt på de omringende amerikanerne, som nøt annonseringer av strømmingstjenester for både NHL og NBA som vi neppe får tilgang til.
Det nye samarbeidet med Telenor og Comoyo om en Netflix-lignende tjeneste, som vi har fått en eksklusiv gjennomgang av, kan forhåpentligvis senke den vindebroen en anelse. Men inntil da, er det lett å føle at stuekonsollen er laget av amerikanere for amerikanere.
Samtidig sitter jeg igjen med en følelse av å være en større plan jeg «ikke er gammel nok» til å få innsikt i enda.
Det multimediale fokuset er såre åpenbart, og det er ingen tvil om at mastodonten har planer om å klemme alle former for stuekos inn i boksen på sikt. Men har det gått på bekostning av spillene? Hvor blir de beherskede, tankefulle spillopplevelsene av? Når skal Kinect bli mer enn en flau fjernkontroll for oss som foretrekker de mer omfattende spillene?
Som i tidligere år er det et par store serier som holder liv i Microsofts appell til kjernespilleren, et tilbud som vel å merke er småbetydelig hakk foran fjorårets pressekonferanse. Underholdningsmaskineriet er vel så viktig, noe «South Park»-skaperne Matt Stone og Trey Parker gjorde hysterisk narr av med en vits om at de lar deg spille den kommende spillmatiseringen av animasjonsserien via et nettbrett via en telefon via en tv fra kjøleskapet.
Stamgrisen «Halo» holder liv i den største gnisten blant oss Xbox-eiere inntil neste år, når det forhåpentligvis er storkrutt å se frem til. Jeg sitter igjen langt ifra imponert, selv om storselskapet er på bedringens vei. Men vi fikk i det minste se Usher riste litt på rumpa.