(PressFire.no): Det har ikke blitt et særlig klarere bilde rundt hvor mange konsoller Redmond-kjempen nå har solgt – til kunder.
Men Microsoft rapporterer selv at det seneste priskuttet i USA har gitt resultater.
I opptakten til de aller viktigste ukene av et år for spillbransjen, først med Black Friday (28. november) og så inn mot de hektiske julehandeldagene, har Microsoft sendt ut «nesten 10 millioner konsoller til butikker».
Det er Xbox-markedssjef Yusuf Mehdi som melder dette på Xbox Wire-sidene.
Microsoft kappet prisen fra 400 til 350 dollar i en begrenset periode, fram til nyttår, for USAs del.
– Salget har skutt i været siden den nye prisen ble gjeldende 2. november, hevder Mehdi.
– Når vi nå går inn i den travle julesesongen, tok Xbox One ledelsen av de nye konsollene, salgsmessig i USA disse to seneste ukene, forteller han videre.
– Snart har vi solgt mer enn 10 millioner Xbox One-konsoller, til forhandlerne, sier Yusuf Mehdi.
Mehdi hevder One-salget ble tredoblet uka etter prisreduksjonen gjorde seg gjeldende. (Han spesifiserer ikke om salg i denne sammenheng gjelder til butikker eller kunder).
Det er trolig en effekt av «Halo: The Master Chief Collection» og «Sunset Overdrive», begge har jevnt over fått fine anmeldelser – blandet med egne konsollpakker som inkluderer konsollen og enten «Call of Duty: Advanced Warfare» eller «Assassin’s Creed», som har gitt Xbox denne oppsvingen.
Sony merket en lignende effekt med «Destiny», storspillet som ble pakket sammen med PlayStation 4 og markedsført tungt fra september. Dette ble ifølge Sony deres beste PS4-salgsmåned hittil.
PlayStation 4 har fortsatt en betydelig ledelse om vi sammenligner mot Xbox One. Det er foreløpig vanskelig å få et helt klart bilde når det gjelder salgstall.
Sony gikk nylig ut og sa de hadde solgt 13,5 millioner PS4-maskiner – til kunder.
Microsoft opererer altså med «snart 10 millioner Xbox One solgt til butikker».
Både PS4 og Xbox One selger bedre enn sine respektive forløpere, PS3 og Xbox 360.