(PressFire.no): I fjor høst kom «Gran Turismo 6» til PlayStation 3.
Plattformvalget var overraskende for de aller fleste, slippet skjedde jo omtrent samtidig med Sonys PlayStation 4-debut. Allerede den gang var bilspillsjefen Kazunori Yamauchi kjapt ute og forsikret at ventetiden på «Gran Turismo 7» ikke kommer til å bli særlig lang.
–I forbindelse med forrige ukes Goodwood-motorfestival, fikk Eurogamer aller siste nytt fra Yamauchi.
– Vi jobber med spillet. Jeg tror ikke vi rekker å få det ferdig i år, sier sjefen i Polyphony Digital.
Tidshorisonten har han også tidligere skissert. Yamauchi sa allerede rundt «GT6»-lanseringen at oppfølgeren kunne bli klar på relativt kort tid. Enten 2014 eller 2015, antydet han – en langt kortere utviklingsperiode enn Polyphony Digital tidligere har vært kjent for.
– Vi ønsker ikke å vente så lenge med «Gran Turismo 7». I beste fall kan det være ferdig neste år, sa han til Top Gear i fjor høst.
–Det kom fram litt mer informasjon fra Goodwood-motortreffet. Eurogamer spurte også Kazunori Yamauchi om det er aktuelt å slippe en liten forsmak før «GT7»-hovedspillet – på samme måten som en prolog kom ut til PlayStation 3, i forkant av «Gran Turismo 5».
Det avkrefter han. Fokuset legges på hovedspillet, og Yamauchi sier rett ut at det neppe kommer en prolog.
Spillstudioet har begynt jobben med å oppdatere lydkvaliteten til «Gran Turismo 6». Det er nemlig planen å oppgradere lydopplevelsen i fjorårsspillet, men hovedsakelig blir det «GT7» som får et slikt løft.
– Jeg tror lydkvaliteten i «Gran Turismo 6» vil bli utbedret, men mesteparten av arbeidet vil skje til «Gran Turismo 7».
Et kjennetegn ved denne bilspillserien er skillet mellom såkalte «standard»- og «premium»-biler. Sistenevnte kategori har flere detaljer gjengitt i spillet.
Siden «Gran Turismo 4» har Polyphony delt den omfattende garasjen i to på denne måten.
Yamauchi forteller at «standard»-biler også blir representert i «GT7».
– Jeg tviler på at vi vil kvitte oss med «standard»-bilene. Hver bil har sine fans, så jeg tror vi kommer til å beholde arkivet. Når det er sagt: noen av disse bilene kan vi klare å gjøre om til «premium»-biler når disse blir tilgjengelige – men først og fremst er vi mest fokusert på å øke antallet «premium»-biler, sier Kazunori Yamauchi til Eurogamer.
I fjor, under GamesCom-spillmessa i Köln, avslørte Sony planer om å lage en «Gran Turismo»-film.
– Hvis jeg skal spekulere litt, så tror jeg filmen kommer til å starte med en mamma som er bekymret for at sønnen spiller litt for mye, sa «Gran Turismo»-sjefen til PressFire.
– Sønnen spiller alltid for mye videospill ... men, han blir en skikkelig racer.