- «Oddworld» ble ikke lagd for å være en sell-out

Det spøker for HD-«Abe’s Oddysee» til Xbox One.

14. juni 2013 12:06

(PressFire.no): Klassikeren «Oddworld: Abe’s Oddysee», først utgitt i 1997, blir pusset opp og kommer før jul. Det ble kjent under Sonys pressekonferanse på E3 tidligere denne uka.

«Oddworld: New 'n’ Tasty» kommer på alle PlayStation-plattformer, i tillegg til Wii U og pc, en gang før jul.

Grunnene til at spillet ikke kommer til en Xbox-konsoll stikker trolig dypt, er personlig, og skriver seg tilbake til den første Xbox-en.

Lorne Lanning, hjernen bak «Oddworld»-serien, innrømmer at han heller ikke er stor fan av hvordan Xbox behandler indie-utviklere.

Har kranglet med Microsoft før

I 2001 lanserte Lanning «Oddworld: Munch’s Odysee» eksklusivt til den første Xbox-en. De siste åra har vi hørt om misnøye rettet mot Microsoft.

Lanning forsøkte i flere måneder å få lansert «Stranger’s Wrath» på Xbox LIVE Arcade for et par år siden, men ble visstnok møtt av krav om å få spillet ned i størrelse, til under 2 GB-grensa for digi-spill på Xbox LIVE Marketplace. 

Nå rettes skytset igjen mot Microsofts krav om at alle utviklere, også de små, er nødt til å ha en utgiver i ryggen for å kunne selge spillene sine digitalt på Xbox.

Lanning hevder Microsoft kun er ute etter rask profitt når det gjelder spillsalg.

- Hvis de betrakter verden på en slik måte, har du disse enorme titlene - de som kommer til å bli enorme inntektskilder. Hvis selskapet ditt utelukkende handler om profitt, profitt og profitt, ser man mot slike titler. Og så ser man i retning disse små gutta, og sier «åh, de tjener bare så mye – de er ikke interessante», sier Lorne Lanning til Eurogamer i forbindelse med E3-spillmessa i Los Angeles.

- Det er én aktør som gjør det veldig klart at de ikke er interesserte, sier han med klar adresse Microsoft.

- Trenger en utgiver

Lanning sier han har forsøkt å diskutere med Microsoft, og finne en løsning som gjør at «New N’ Tasty» også kan lanseres på Xbox One.

- De har gitt oss en lisens for «New ‘n’ Tasty!» til Xbox One, men de sier fortsatt at man trenger en utgiver. Vi har ikke en utgiver, så vi er offisielt ikke på denne plattformen – selv om vi er kompatible og klare til å gjøre det.

Hvorfor trenger vi en utgiver når vi finansierer våre spill selv, vi bygger merkevarene og tar hånd om disse – og vi har solgt nesten to millioner enheter online som indie-utgivere. Hvorfor? Hva er galt med oss?

- Alt vi vet, er at vi prøvde å få våre spill over til deres plattform, og vi klarer det ikke – og jeg hjalp dem til og med å lansere the box (den første Xbox-konsollen – journ.merk.).

«»

EA anbefalte litium mot paranoia

Lorne Lanning er en frittalende fyr som ofte har havnet i opphetede diskusjoner. Han fortalte i fjor hvordan han tok midlertid farvel med spillbransjen i 2005 etter å ha rettet en kraftsalve mot EA, som han mente forsømte ansvaret sitt som utgivere.

Det var også i forbindelse med slippet av «Stranger’s Wrath» til den første Xbox-en.

- De forsøkte å kjøpe oss. Vi fortalte dem at «fuck you very much» og dro vår vei, sier han om sin avskjed fra spillbransjen i 2005.

EA har ikke den samme oppfattelsen av hva som skjedde.

De svarte Lanning på denne måten:

- Vi ønsker Lorne lykke til, og anbefaler ham litium mot paranaoia og Tourettes syndrom, repliserer EA-talsmann Jeff Brown krasst via Gamesindustry.biz.

Utelukker ikke Xbox One helt

Lanning har nå tilsynelatende blitt bestekompis med Sony. Han dukket opp under pressekonferansen sammen med et knippe indieutviklere. Åpenbart en offensiv fra Sony for å vise hele verden at de elsker indiespill.

Sony tillater spillskapere å publisere spillene sine helt selv – på PlayStation Network.

- De anerkjenner at den virkelig store innovasjoner kommer til å skje her, hvor folk har friheten og galskapen til å lage sprøtt, nytt stuff.

- Jeg mener, se på «Octodad»!

«Octodad» var sammen med «Oddworld» og «Transistor» noen av spillene fra disse uavhengige, små spillskaperne som dukket opp under E3-pressekonferansen.

Lanning avslører overfor Eurogamer at slaget ikke er tapt for en Xbox One-lansering. Men skulle dette skje, er han nødt til å inngå samarbeid med en utgiver.

- Jeg har fått høre fra folk som sier: «du, bare gjør det, du taper millioner av dollar. Men vet du hva? Oddworld» ble ikke lagd på premisset om å selge seg ut.

«Oddworld: New 'n’ Tasty» lanseres etter planen før jul, og slippes til Windows, Linux, Wii U, PlayStation 3, PlayStation 4 og PlayStation Vita.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3