(PressFire.no): «Driveclub» ble ikke den silkemyke bilspillfesten på PlayStation 4 som Sony ønsket seg før jula i fjor – i samme periode som Xbox One-bilspillet «Forza Horizon 2» kom ut.
Serverkluss og stabilitetsproblemer ga nesten håpløse kjøreforhold i flere uker, for mye av moroa med «Driveclub» ligger i samspillet med andre over nett.
Sony har nå bekreftet overfor Eurogamer at de har kuttet hos Evolution Studios, utviklerne bak «Driveclub». Det er usikkert hvor mange som berøres og mister jobbene sine.
Sony sier de skal prøve å finne nye jobber til så mange som mulig, i andre spillstudioer, men innrømmer samtidig at de neppe kan hjelpe alle.
– Evolution Studios vil fremover fokusere på «Driveclub» som en tjeneste, og spesielt på den viktige lanseringen av «PS Plus Edition».
Sony mener en slik «omstrukturering» sikrer at disse målene innfris.
Eurogamer hevder dette britiske spillstudioet ikke skal stå i fare for å bli stengt, og at salget av «Driveclub», spesielt i Europa, har vært «bra».
«Driveclub som en tjeneste»-uttalelsen betyr trolig en kombinasjon av flere utbedringer, mer nedlastbart påfyll (den seneste innholdpakka kom ut denne uka) – og den etterlengta gratisversjonen, kalt PS Plus Edition, som fortsatt glimrer med sitt fravær.
Opprinnelig skulle dette PS4-bilspillet komme ut sammen med Sonys nyeste konsoll, i november 2013.
Det ble utsatt nesten et år, til oktober, og var altså i dårlig forfatning i flere uker. Evolution og Sony jobbet på spreng, og satte flere folk på jobben med å fikse problemene.
«Driveclub» fremstår i dag mye nærmere det spillet Sony forskutterte før slippet.
Når det gjelder «PS Plus Edition» av «Driveclub», gratis for alle som abonnerer på Sonys Plus-tjeneste, har denne latt vente på seg.
I forrige måned uttalte den europeiske PlayStation-sjefen seg på en måte som kunne tyde på at denne versjonen av spillet muligens aldri vil dukke opp. Sony rykket imidlertid kjapt ut og forsikret: «jobben fortsetter (…) målet er å lansere PS Plus Edition så raskt som mulig».
Dette er ikke første gang Evolution Studios har hatt trøbbel i forbindelse med lanseringen av et bilspill til en PlayStation-konsoll.
Da de hadde gjort ferdig «MotorStorm Apocalypse» i 2011, det tredje i serien til PS3 som tok bilspillet i en ny retning ved å introdusere en storby herjet av naturkatastrofer som arena for kjøringa.
Samtidig som spilldiskene var på vei ut til butikkene, ble Japan rammet av et voldsomt jordskjelv og en påfølgende tsunami. Nesten 19 000 mennesker døde, ifølge The Atlantic.
En uviktig bagatell oppi alt dette, men «Motorstorm»-spillet ble umiddelbart utsatt, all markedsføring ble trukket – og Evolution satt igjen og regnet med å miste jobbene sine. Sony hadde selv ansatte som direkte ble rammet av naturkatastrofene.
– Jeg var redd dette ville bety slutten for Evolution. Racingspill har opplevd en tøff periode, selv uten ekstraordinære omstendigheter som det vi gikk igjennom, fortalte Matt Southern i kjølvannet av disse hendelsene i 2011.