(PressFire.no): Et av de mest etterlengtede spillene i år, «The Division», blir kanskje ikke ferdig før i 2015.
I hvert fall om vi skal feste lit til meldingene fra anonyme kilder i, eller rundt, det svenske spillstudioet som står bak. Ubisoft har foreløpig ikke kommentert opplysningene, og opererer fortsatt med «høsten 2014» som utgivelsestidspunkt.
Lider «The Division» samme skjebne som «Watch Dogs», og får en flere måneder lang utsettelse? Det er det mange som lurer på.
David Polfeldt, en av de som jobber med «The Division», har i et intervju med Examiner fortalt hva han tenker om «Watch Dogs»-utsettelsen.
Hacke-spillet skulle som kjent være ferdig til PS4- og Xbox One-lanseringene i fjor høst, men ble i siste liten utsatt. Ny dato er 27. mai.
– Det er utrolig viktig for oss som studio å vite at eierne og utgiveren er klare til å ta en slik smell, og [«Watch Dogs»-utsettelsen] var en slik trøkk. Jeg tror aksjen deres raste 25 prosent dagen dette ble kjent, forteller Polfeldt, daglig leder hos Massive Entertainment.
– Det krever plenty mot å komme seg igjennom en slik dag, og fortsatt være overbevist om at det var en riktig avgjørelse. For oss, som jobber med utviklingsaspektet, er det samtidig en viktig melding fra ledelsen – som vil støtte opp under målsettingene vi har: at spillet må bli fantastisk.
Prøver Polfedt her å forberede oss på den samme beskjeden, også når det gjelder «The Division»?
Svaret får vi kanskje ikke før på E3-spillmessen i juni. Der vil Ubisoft helt sikkert vise mer enn de gjorde i fjor, da spillet fikk en brakdebut. Det franske spillselskapet må trolig backe dette med en håndfast dato – eller et slippvindu, i det minste.
David Polfeldt vedgår til Examiner at ingenting er bedre enn om spillet både blir «fantastisk» og holder seg i rute. Er det imidlertid spørsmål om hva som veier tyngst, er ikke Massive-sjefen i tvil om prioriteringene.
– Er det valget mellom tid eller kvalitet, så vinner sistnevnte.
– I Ubisoft er det mange som har vært med i selskapet i over 20 år, det tilhører sjeldenhetene i dagens bransje. Jeg tror dét er en av grunnene til at folk tror på at det største målet til selskapet er tuftet på en veldig positivt ladet plan rundt å gi ut bra underholdningsprodukter. At vi er villige til å støtte opp under disse.
– Vi [i Ubisoft] tillater oss å gå på noen smeller, ta større risiko for å sikre best mulig kvalitet, forsikrer Polfeldt.
Dette er i stor grad den samme ordlyden vi nylig fikk servert fra Jonathan Morin, sjefsprodusenten for «Watch Dogs».
Han var nylig i media for å snakke om utsettelsen – som altså sørget for at hele Ubisoft-økonomien ble rystet i en periode.
Morin brukte mye av tiden i et Eurogamer-intervju fra noen uker tilbake, på å skamrose sine sjefer. Spesielt Yves Guillemot, øverste sjef og stifteren av Ubisoft.
Guillemot var den som måtte stå foran investorene, og forklare hvorfor en av de største 2013-lanseringene til selskapet likevel ikke ble ferdig til avtalt tidspunkt.
–«Watch Dogs»-produsenten mener det er enklere å kommunisere med en ledelse som selv har erfaring fra spilldesign og -produksjon.
– Jeg pitcher en idé til designere, ikke et konsept overfor forretningsfolk, sa Jonathan Morin.
– «Watch Dogs» er en helt ny merkevare. En av få slike akkurat nå. Og ja, det gjør vondt å utsette et slikt spill. Men det kreves baller å gjøre det, og det er noe jeg setter pris på, fortalte han Eurogamer i forrige måned.
Når det gjelder «The Division», har Malmø-studioet de siste månedene bare vist oss glimt av teknologien de bygger spillet sitt på – pluss fortalt at de har funnet våpeneksperter som utelukkende skal fokusere på nettopp denne delen av det ambisiøse spillet.
E3-pressekonferansen til Ubisoft starter ved midnatt norsk tid, den 10. juni.