Snuser på nye Kinect til «Battlefield 4»

En hjelpende hånd fra Xbox-sensoren på slagmarken?

12. juli 2013 11:39

(PressFire.no): Mange har forsøkt seg med å integrere funksjoner som skal gjøre kamerasensoren Kinect til et meningfullt spilltilskudd.

Med vekslende hell til nå.

«Mass Effect 3», «Madden NFL 13», «FIFA 13» og «Dead Space 3» er noen eksempler. Alle disse er EA-titler. «Forza Motorsport 4» og «The Elder Scrolls V: Skyrim» er et par andre høyprofilerte Xbox 360-spill som har Kinect-funksjonalitet.

Hittil har det stort sett dreid seg om stemmekommandoer, enten i kampens dyst eller til å navigere, mens i «Forza 4»s tilfelle: muligheten til å beskue garasjen din og komme enda nærmere luksusbilene.

- Har et pragmatisk syn på Kinect

Nå snuser DICE og EA på de nye konsollene fra Microsoft og Sony, og til Xbox One-versjonen av «Battlefield 4» kan vi vente oss støtte til nye Kinect.

Men DICE er klare på at det ikke handler om å la Kinect ta seg av styringen gjennom denne førstepersonsskyteren.

- Bevegelsesstyring gir ikke mening, innrømmer «Battlefield»-skaperne.

DICE vil heller bruke denne teknologien andre steder, sier de.

- Vi har et ganske pragmatisk syn på Kinect 2, sier studiosjefen i DICE, Karl-Magnus Troedsson i et intervju med Game Informer som er gjengitt hos Video Gamer.

- I stedet for å bare dekke alt når det gjelder tilskudd og funksjoner du kan få til på ny maskinvare, ser vi heller på hva som faktisk gir mer verdi for våre spillere.

Ofrer ikke presisjonen

EA og DICE vil foreløpig ikke gå i detalj hva slags Kinect-sprell de har planer om, men Troedsson er nøye med å presisere at de ikke vil gå på kompromiss når det gjelder kjerneopplevelsen i spillet – som jo i stor grad handler om ferdigheter og timing.

- Ser du på hvilke typer spill vi lager – eller «Battlefield» spesielt – er dette et skytespill i førsteperson som i stor grad handler om ferdigheter.

- Du må ha en veldig presis kontroll over hva som skjer. Det å prøve å gjøre noe slikt med bevegelsesstyring gir ingen mening – ikke hvis du vil beholde den samme formelen i spillet vi har i dag. Da hadde du vært nødt til å bygge en helt annen type skytespillopplevelse.

- Det er imidlertid andre områder der dette kan falle på plass, og vi kommer til å bruke den (Kinect- journ.merk.) til andre ting i spillet. Vi har foreløpig ikke annonsert nøyaktig hva dette er, sier Troedsson.

Et annet tilskudd til «Battlefield 4» ble annonsert like før E3 i sommer: Commander Mode vender tilbake, etter å ha vært satt på pause i noen år. Akkurat dét hadde spillsjef Lars Gustavsson problemer med å skjule sin begeistring for da PressFire snakket med ham for noen uker siden.

GamesCom i Köln sparkes i gang i slutten av august. Dette blir neste sjanse for EA og DICE til å vise flere funksjoner i «Battlefield 4» foran et stort publikum. EAs pressekonferanse er 20. august.

På E3-spillmessa i Los Angeles i forrige måned, rigget vår mann seg opp på scenen sammen med en av ingeniørene hos Microsoft for å teste Kinect 2. Resultatet kan du se i videoen under:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3