Sony omtaler situasjonen på PS3 som «et nødstilfelle»

Kan ikke gjøre rede for om kredittkortopplysninger har havnet på avveie.

26. april 2011 14:37

Det har snart gått en uke siden PlayStation Network, onlinetjenesten på PlayStation 3, ble tatt ned av Sony. Onlinespilling har altså ikke vært mulig gjennom hele påskeferien. Ekstra dumt ettersom det fantastiske «Portal 2» ble lansert like før høytiden, med utvidede onlinefunksjoner eksklusivt til Sonys konsoll.

Først hevdet man fra offisielt hold at det dreide seg om vedlikehold, men senere innrømmet Sony at PS3 var utsatt for en «ekstern forstyrrelse» som påvirket tjenestene PlayStation Network og Qriocity.

En japansk talsmann for Sony sa nylig til PC World at man på nåværende tidspunkt ikke har oversikt om kredittkortopplysningene til 75 millioner PlayStation Network-kontoer har havnet på avveie.

Satoshi Fukuoka fortalte PC World at man «ennå ikke har fastslått om personlig informasjon eller kredittkortopplysninger har blitt kompromittert», men forsikrer at hvis det er tilfellet så vil Sony informere dem som eventuelt har blitt berørt.

Et «nødstilfelle» eller «vedlikehold»?

Nå skriver VG247 at spillutviklere, som har egen tilgang til PlayStation Network, blir møtt av en helt annen feilmelding på PSN enn forbrukere flest.

Sony omtaler her nedetiden som et «nødstilfelle» - ikke at «tjenesten undergår vedlikehold», som er beskjeden vi andre får etter å ha forsøkt å logge inn de siste sju dagene.

«PSN emergency maintenance. Please note that PlayStation Network is currently down for an emergency maintenance. Please hold while the issues are resolved. You will be unable to sign in until the maintenance is resolved. Apologies for the trouble», er budskapet spillskapere får servert via sin spesialtilgang til PlayStation Network, skriver VG 247.

I går skrev Eurogamer om en ny teori som har dukket opp, som kan forklare hva som har skjedd med PlayStation Network. Hvis det ikke er hackere som står bak, da. Et innlegg fra brukeren chesh420 på Reddit.com hevder at ny, uoffisiell firmware ga folk tilgang til å laste ned innhold fra PSN gratis. Og at dette er den egentlige grunnen til at Sony tok ned hele tjenesten i forrige uke og nå jobber på spreng med å sikre PSN og Qriocity.

Chesh420 hevder han er moderator på PSX-Scene.com.

Mod’en, kalt Rebug.me, gir tilgang med utviklerstatus. Etter å ha tastet inn et falskt kredittkortnummer kunne man enkelt laste ned spill og utvidelser helt kostnadsfritt inntil Sony tok ned tjenesten, hevder chesh420.

- Ta en prat med banken om du er bekymret

Uansett årsak til PSN-kollapsen, så er Sony utvilsomt nå inne i en kritisk fase. Hele påskeferien ble spolert for PS3-kunder som ville spille online eller handle fra PlayStation Store. Og med rykter om at kredittkortopplysninger kan være usikre, har underholdningsgiganten så avgjort et sikkerhetsproblem som kundene nå krever håndfast informasjon rundt. 

PressFire snakket med Thomas Nortvedt, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, som har registrert at mange Sony-kunder nå er bekymret.

Han går så langt som å anbefale folk å vurdere hvor mye mer usikkerhet man kan leve med. Spesielt nå som kredittkortopplysninger og personlig informasjon på avveie plutselig har blitt et tema.

- Det spiller ingen rolle om PlayStation Network i utgangspunktet er en gratistjeneste. Den er lagt opp til at du skal bruke penger på et aller annet vis. Sony bør holde tjenesten stengt inntil man kan garantere at den er trygg å bruke, sier Nortvedt.

Han har også noen betraktninger om mangelen på konkret informasjon fra offisielt hold.

- Kunder kan finne seg i ganske mye, så lenge de føler seg tatt på alvor og får god informasjon. Dette er kritisk for en stor bedrift som Sony, som jo lever av kunders tillit.

Hvis det viser seg at kredittkortopplysninger er på avveie, eller usikre på annet vis, kan kunder være trygge på at Sony rydder opp om noe skulle skje med kontoer?

- Jeg ville gått etter føre-var-prinsippet, og heller trukket meg ut før man eventuelt kommer så langt. Også Mastercard og VISA burde nå stille Sony noen kritiske spørsmål. Personlig ville jeg ikke ha benyttet tjenesten før Sony gir forsikringer som gjorde at jeg følte meg trygg.

- Ta en prat med banken om du er bekymret for kontomisbruk, oppfordrer Nortvedt. 

PS: Nordisk Film Interactive, den norske PlayStation-distributøren, ville tirsdag ikke kommentere saken ytterligere overfor PressFire, men henviser til den offisielle PlayStation-bloggen for fremtidige oppdateringer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3