(PressFire.no): Sony har nedbemannet sin PR-avdeling i USA. En rekke ansatte ved San Diego-avdelingen har mistet jobbene sine.
En av disse, Will Powers, krydret Twitter med noen krasse bemerkninger om Sonys strategi. Disse meldingene ble etterpå slettet av Powers selv, men Destructoid rakk å forevige en del av utbruddet som utvilsomt har en bitterhet over seg.
San Diego-kontoret, med ansvaret for PR i USA, utgjør en stor del av den samlede staben med denne oppgaven hos Sony USA.
- En må lure på hva i helvete PlayStation tenkte på når man sparker mer enn halvparten av PR-avdelingen sin like før vi går inn i julesesongen. På typisk vis sender de noen spill ut på markedet for å dø, fordi titlene ikke får støtte fra PR-folka, hevder Will Powers.
Han navngir spill som «Little Big Planet Karting», «Sports Champions 2» og «Wonderbook», som Powers mener nå vil miste mye trøkk grunnet nedbemanningen.
Sistnevnte er et prestisjeprosjekt som ble avslørt på sommerens E3-spillmesse, der Sony jobber med Harry Potter-mamma J.K. Rowling for å skape magi i stua ved hjelp av Move-håndkontrollerne.
Powers kritiserer dessuten Sony for å ha kuttet jobber internt og i stedet fokusert på eksterne PR-byrå.
Dette medfører mindre risiko, ettersom Sony bare kan justere arbeidsmengden forløpende og på dynamisk vis bestille «oppdrag».
Men Powers mener disse eksterne i lengden koster selskapet mer.
- Interne PR-folk har lojalitet overfor produktene og tjener bare én part. Dette kan ikke sies om eksterne byråer, mener han.
Den siste tiden har vært tøff for Sony som selskap. Spesielt tv-divisjonen har tapt store summer de siste åra.
Sony tapte i størrelsesorden 11 milliarder kroner bare i løpet av 2011s tre siste måneder, skriver AP.
Den nye toppsjefen, Kaz Hirai, fortalte om strategien for å få skuta på rett kjøl igjen i april. 10 000 mister jobbene sine i denne omstruktureringsfasen.
Hirai vil satse hardt på tre områder; digitale bilder, spill og mobil.
Det skal være færre men bedre tv-er fra Sony i butikkene fremover, og Hirai vil at hele organisasjonen skal jobbe under mantraet One Sony.
Den tidligere PR-mannen for Sony, Will Powers, mener PlayStation-avdelingen får blø på grunn av at selskapet som helhet taper penger.
Han ser ikke konturene av et One Sony, virker det som.
- En må spørre seg hva slags prioriteter selskapet har. Sony, som en helhet, tjener for mange. Hvert selskap burde få operere uavhengig hverandre. PlayStation burde ikke lide fordi tv-ene deres er overpriset.
- Dette er noe jeg sier fordi jeg på hånda på hjertet liker og bryr meg om PlayStation-produktene, men de blir forkrøplet internt fra å få suksess, uttalte den tidligere ansatte ved Sonys San Diego-avdeling.
Etter å ha slettet de fleste av disse ramsalte Twitter-meldingene sine, uttalte Powers at han hadde nådd sitt tiltenkte publikum, og at oppdraget hans dermed var utført.