(PressFire.no): Dagens konsollmarked er knalltøft. Sony omjusteres etter store tap, Nintendo hadde sitt første minusår noensinne i fjor og Microsoft gir liten innsikt i Xbox-regnskapet.
Dette klimaet burde være lite forlokkende for nye aktører som vil prøve seg på markedet, men det hindrer ikke gjengen bak eksperimentelle «Ouya» i å blomstre.
Sist uke annonserte de at de jobber med en helt åpen Android-konsoll til under tusen kroner, som skal gi spillutviklerne all makten de trenger. Alle spillene skal være gratis i en eller annen form, og nytes via en sirlig designet kube som står under tv-en.
I går startet de en Kickstarter-kronerulling for maskinen, og interessen har vært overveldende. I løpet av et døgn har de samlet inn over 12 millioner norske kroner, mer enn det dobbelte av målsummen.
- Det er på tide at vi tar innovasjon, eksperimentering og kreativitet tilbake til den store skjermen. La oss gjøre spill billigere å lage og billigere å kjøpe, lyder prosjektsiden.
Spillmaskinens lovnader har allerede forlokket bransjeprofiler som Brian Fargo («Wasteland 2»), «Minecraft»-studioet Mojang og sjefen for «Journey»-selskapet, som viser alle støtte for idéen.
- Dette har potensialet til å bli spillutviklernes konsoll. Det var på tide! siteres Fargo i prosjektbeskrivelsen.
Dagens konsollprodusenter stiller strenge krav til utgivelsene som skal slippes der, noe blant annet «Super Meat Boy» og «Baldur’s Gate: Enhanced Edition»-studioene har erfart. Ouya loves å være langt mer åpen.
Anslaget til Ouya kan minne om tankegangen bak mobilspillmarkedet til Android, som også er preget av stor åpenhet. Utviklerne bedyrer likevel at dette ikke er mobilspill på en tv.
- Maskinen ble ikke skapt som en kanal for eksisterende Android-spill. Vi har bygd denne råtassen så du kan spille det mest kreative innholdet fra dagens mest velkjente spilldesignere og indieyndlinger, skriver utviklerne i spørsmålsseksjonen på Kickstarter.
Lovnadene går blant annet på at man skal kunne «roote» maskinen for total tilgang, uten å bryte garantien, og utvikle ny maskinvare som støttes gjennom USB og Bluetooth uten fiksfakseri.
Spillskapere skal igjen kunne publisere hvilket som helst spill, til hvilken som helst pris. Kravene er at det må være «free to play» på et eller annet vis, og at du deler 30 prosent av inntektene med Ouya-gjengen.
Maskinvaren til den skisserte konsollen er svakere enn i Xbox 360, PlayStation 3 og Wii U, samtidig som den legger seg i et lavere prissjikte.
Om alt går som planlagt, skal man få en Ouya-boks til rundt 600 kroner. Det inkluderer alle utviklingsverktøy man måtte trenge, og følgende spesifikasjoner:
Med i pakken får man også en trådløs håndkontroller som best kan sammenlignes med Xbox 360-spaken. I tillegg til to analogstikker, åtte generelle knapper og en retningsplate, kommer den også med en berøringsskjerm.
Designen av håndkontrolleren og spaken gjøres av Yves Behar, som blant annet designet den prisvinnende One Laptop Per Child-maskinen.
Selv om hoveddelen av presentasjonen går på Ouyas funksjonalitet som en ny spillmaskin, skal den støtte all programvare som utvikles til Android.
Konsollen lanseres med strømmetjenesten Twitch.tv, som viser live-videoer av spill og profilerte konkurranser innen vidt forskjellige sjangere. I fremtiden håper de også på samarbeid med andre aktører.
Om alt går som planlagt, skal Ouya utgis i løpet av mars neste år, og utviklerne hevder at de allerede har en fungerende prototype på plass.
Som med andre Kickstarter-kampanjer kan det nok likevel være greit å ta forbehold om eventuelle utsettelser. Kanskje for å lempe inn støtte for bananspaken?
Dugnadssiden kommer ikke med noen garantier for at prosjektene gjennomføres, og det er opp til de ansvarlige å holde lovnadene overfor forbrukerne. Selv om rettsvesenet har sitt å si, har vi allerede sett overambisiøse konsollplaner det aldri ble noe av med Phantom.
Kan Ouya bli konsollmarkedets redning, eller blir den kroneksempelet på at konsoller er for svake?