«The Last of Us»-skaper gråt av sitt eget spill

- Det var kult!

1. august 2013 14:49

(PressFire.no): - Var det noe som tok dere på senga da dere endelig spilte det ferdige spillet? undrer en bruker overfor «The Last of Us»-sjefene Bruce Straley og Neil Druckmann under en spørsmålsøkt på nettstedet Reddit i dag.

Zombiespillet har blitt nær unisont hyllet for sin sentimentale fortelling om Joel og Ellie, som forsøker å finne mening i et USA som har kollapset under sin egen vekt. Og det viser seg at spillsjef Straley lot sitt eget håndverk gå inn på seg.

- Da jeg spilte gjennom det i en mer helhetlig form, gråt jeg av øyeblikk jeg visste kom. Det var kult! innrømmer han i Reddit-tråden.

Andre liker sjiraffer

- Jeg tror noe av det var forløsningen etter mer enn tre års arbeid. Mengder av blod, svette og tårer som manifesterte seg på joysticken. For en befrielse! fortsetter Straley.

Samtidig innrømte spilldesigneren at det er vanskelig å spille noe man har jobbet så lenge på uten å gnage seg fast i feil. 

Kollegaens mest følelsesladde scene skal til gjengjeld være en viss sjiraffsekvens, hvor naturen virkelig har begynt å vende tilbake 

- Jeg er ordentlig stolt over hva vi oppnådde med det øyeblikket, skriver Neil Druckmann.

Begynte med «Jak & Daxter»

I en annen del av det omfattende folkeintervjuet hintes det sterkt til at hovedpersonen Joel er oppkalt etter den ene av de to legendariske regissørbrødrene Coen.

Søskenparets filmatisering av Cormac McCarthy-boken «No Country Old Men» skal ha vært en grunnleggende inspirasjonskilde for zombiespillet.

- Navnet [på hovedpersonen] var opprinnelig Ethan, men vi følte at det var for nært Nathan. Jeg er sikker på at det leder dere til hvor navnet Joel kom fra, antyder Druckmann.

Det gjentar også at Naughty Dog holdt på å lage et nytt «Jak & Daxter» i stedet for «The Last of Us», men at de ikke greide å finne formen med plattformfavoritten.

Lager utvidelser

Men når en bruker spør hva som er enklest av å skape en fantasiverden som i «Jak & Daxter» og å montere noe med røtter i vår eksistens, som «The Last of Us», ler Straley.

- TULLER DU MED MEG? Haha. Det hadde vært en luksus å designe i den verdenen igjen. Men det hadde vært vanskelig å gi historien dybde, detonerer Bruce Straley.

- De figurene er som de er, det er vanskelig å blande dem med den motivasjonen og de valgene vi hadde trengt for å skape en henrivende historie, avslører han.

I den samme Reddit-tråden kom det også fram at Naughty Dog jobber på tre utvidelsespakker til «The Last of Us»: to flerspillerorienterte, ett historietilskudd.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3