(PressFire.no): Valve har samlet noen av spillindustriens skarpeste hoder under ett tak, og er utvilsomt ute etter å høste fruktene av det.
Da de omsider ansatte programmeringsguruen Michael Abrash etter mange års prøving, satte de ham for eksempel til å gruble på «wearable computing» - kroppsmonterte datamaskiner.
Nå har spillselskapet utlyst en stilling som understreker deres ønske om å traske inn i maskinvarebransjen, idet de søker en garva industridesigner til nye prosjekter.
Stillingsutlysingen henvender seg til en designer med over seks år erfaring fra utformingen av produkter i verdensklasse, og underbygger at de har noe stort på gang.
Tidligere i år hyret Valve maskinvareeksperten Jeri Ellsworth, som har lang erfaring med å lage kreative elektriske enheter. Hun står blant annet bak en joystick som emulerer Commodore 64-maskiner.
I april bekreftet hun ifølge Valvetime at hun jobbet på neste generasjons spillmaskinvare, sammen med en rekke skarpe ingeniører. Det bekrefter gårdagens stillingsutlysing.
- Vi blir frustrert av mangelen på innovasjon i maskinvaremarkedet, så vi hiver oss inn. Ikke engang den grunnleggende styringa - tastaturet og mus - har endret seg særlig gjennom årene, og det er en klar åpning i markedet, lyder den.
Teoriene har spinnet støtt om Valves maskinvareplaner de siste årene, og en av de mest absurde forslagene var det stifter Gabe Newell som kom med.
Under en konferanse i Seattle tidligere i år sa han at tungen er et overraskende godt verktøy for å koble en styremekanisme til hjernen. Uten at det står først på lista deres.
- Jeg tror ikke tungestyring er i fremtida vår. Men jeg tror at du kommer til å ha reimer rundt håndleddene, og styrer med hendene. De er utrolig uttrykksfulle, fortalte han den gangen.
- Hvis du ser på noen som spiller gitar kontra noen som spiller et keyboard, ser du at hendene kan formidle mye mer informasjon enn vi for øyeblikket drar nytte av, fortsatte han.
I vår blomstret ryktene om at Valve lagde en egen spillkonsoll med navnet Steam Box, og de fikk vind i seilene da Newell understreket at de var åpne for å entre markedet.
- Vi vil heller at de som er gode på å lage og distribuere hardware, gjør det. Men vi synes det er viktig nok til at om vi ender opp med å gjøre det, så er det sånn det får være, sa Newell i mars.
Ryktene ble kjapt skutt ned av kommunikasjonssjefen Doug Lombardi, som likevel hadde en kryptisk lokkedue å friste med.
Da Lombardi ble spurt om de kunne komme til å lage en spillkonsoll i fremtiden, sa han «jeg tror det er korrekt», og påpekte at det uansett lå langt frem i tid.
Newell fortalte i et nylig intervju med Gametrailers at han håpet at noen bygde en konsoll med støtte for Steam snart, så deres Big Picture Mode kunne få enda større nytte.
Kanskje har de selv begynt å undersøke mulighetene for en ny aktør i konsollmarkedet?