Tropisk klima har blitt ett av kjennetegnene til «Uncharted»-serien, selv om også snøkledde fjelltopper satte sitt preg på det andre spillet i serien.
Men slik har det ikke alltid vært, ifølge et intervju med Naughty Dog-sjefen Evan Wells. Tidlig i utviklingen hadde spillet visstnok mange likhetstrekk med «BioShock»
- Vi gikk gjennom flere versjonen med forskjellige idéer. Den første teknologidemoen vi lagde med vannteknologien var kalt «moon pool». I de tidligste konseptene vi hadde, skulle spillet foregå i et undervannsområde. Faktisk lignet det på «BioShock», forteller Wells til Gameinformer.
Og i tillegg kan det se ut som «BioShock» lignet på «Uncharted», ifølge Wells:
- Det var morsomt, fordi vi leste i et intervju med Ken Levine (skaperen av «BioShock». journ. merk.) hvor han sier at et av deres tidligere konsepter var på en tropisk øy.
Også Joe McDonagh fra Irrational Games har fortalt overfor CVG.com at en tidlig versjon av «BioShock» fant sted på en øy med nazister.
Wells avslører videre at undervannsdelen var med i deres første visning til Sony, og det var denne videoen som ga prosjektet grønt lyst. Undervannsdelen kom aldri med i det spillet, men som vi har sett kom de flotte vanneffektene godt med.
I det tredje spillet, «Uncharted 3: Drake’s Deception», skal Naughty Dog blant annet ta for seg sand i Rub’ al Kali-ørkenen. Der skal Drake lete etter en mystisk forsvunnet by kalt Iram.
Med «BioShock: Infinite» tar Irrational Games handlingen fra under havet til opp i skyene, i et spill som er ventet først i 2012. Under E3-spillmessen i Los Angeles i forrige måned fikk PressFire en titt på dette spillet, som senere ble stemt frem som den store vinneren da de 35 største spillmediene i USA kåret sine favoritter.
«Uncharted 3: Drake’s Decetion» slippes til PlayStation 3 den 2. november.