KÖLN (PressFire.no): Som idrettsspillverdens største dampveivals, er «FIFA» dømt til å bli en ekstremt populær konkurransegren enten EA gir det luft under vingene eller ei.
Midt oppe i en epoke hvor «FIFA 13» er representert i dataspill-OL og esport virkelig begynner å få fotfeste på tvers av mange sjangere, er EA likevel reserverte med å satse på digital sport.
- Akkurat nå fokuserer vi mer på sofaspilleren som vil knaste ut et par kamper med kompisen før byen enn på esport. Så får vi se hvor vi ender etter å ha gravd gjennom erfaringer fra millioner av spillere, forteller «FIFA»-general David Rutter til PressFire.
OBS! Om du hovedsakelig lurer på hva som er nytt i «FIFA 14», har vi både hatt et nettmøtte med produsentene og gjort en grundig anmeldelse.
- Vi ser jo at esport bare blir større. Nå kommer de nye konsollene med sofistikerte muligheter for både opptak og strømming. Dere skrur ikke opp satsingen på konkurransespilling for det?
- Ikke på noe massivt plan akkurat nå. EA Sports-gjengen har pleid å lene seg på pc-versjonen av spillet, og vi har jobbet hardt med å kunne tilby en like bra dataversjon som den til Xbox 360 også denne gangen. For framtiden? Jeg vet ikke!
- Men vi har jo FIFA Interactive World Cup på PlayStation 3 enda, som jo er en esport i seg selv med masse fans og en temmelig fin premie for vinnerne, henter Rutter seg inn.
Og årets utgave setter jo EA i en spesiell situasjon. Først skal dagens konsolleiere boltre seg i versjonen i dag, deretter spillgiganten selge det igjen i en overhalet versjon senere i år for dem som investerer i nestegenerasjonsmaskinene.
Til gjengjeld skal framgangen i nettspilling og Ultimate Team følge profilen gjennom hamskiftet. Noen butikker tilbyr sågar rabatt på next gen-versjonen om du bytter inn ditt gamle spill.
- Det kan virke som om dere tar et mer diskret skritt framover nå enn ved sist generasjonsovergang?
- Vi har jobbet med dette de siste 18 månedene, og er i bedre form, vil jeg si. Den nye motoren har hjulpet det hele med å skje. Og du har alle de nye elementene vi snakker om på Gamescom: den levende stadionen. Eksplosive tribuner, et helt nytt folkeliv.
- Men alle disse grepene virker veldig subtile?
- Nei, de er egentlig ikke det.
- Vil de være merkbare for noen som ikke spiller så mye «FIFA», tror du?
- Vel, det spørs jo hvor mye du spiller. [...] Det er en massiv grafikkforskjell på Xbox 360- og Xbox One-versjonene, de er to radikalt forskjellige spill.
De lovnadene harmonerer ikke helt med erfaringene til vår sportsgale reporter Kjetil, som selv spilte Xbox One-versjonen av «FIFA 14» på Gamescom-messen.
- Forskjellene er ikke så mye knyttet til banespillet eller gnistrende grafiske forbedringer etter at dommeren har blåst i fløyta. Det er mer snakk om subtile endringer, skrev han i sin sniktitt.
Med mindre det gjøres voldsomme krafttak fram mot utgivelse, er det altså ingen grunn til å se fram til noen totalt fotorealistisk framtidsvisjon.
- Kommer Xbox One-versjonen til å anvende Microsofts skydatamaskin på noe vis?
- Nei, vi har ingen planer om cloud computing akkurat nå, men har noen gode idéer for hvordan det kan hjelpe oss i framtiden, smiler Rutter avslutningsvis.
«FIFA 14» utgis til de fleste moderne spillkonsoller i dag. Under kan du se hvordan det gikk da en av våre lesere utfordret skaperne i sitt eget spill. Kampen starter rundt 26:06.