- Vurderer å flytte til Canada

«Heavy Rain»-skaperne ser rødt etter endring av EU-skattereglene.

10. februar 2012 07:51

(PressFire.no): Quantic Dream, det franske spillstudioet bak PlayStation 3-spillet «Heavy Rain» (2010), er bekymret for fremtiden - og utelukker ikke at det kan bli aktuelt å flytte driften til Canada.

Grunnen er at EU har strammet inn sine regler som har gitt enkelte land mulighet til å gi spillskapere visse økonomiske fordeler. Skatteletten ble ifølge Develop fjernet i Frankrike ved årsskiftet.

- En historisk tabbe

Det er en oppriktig bekymring at EU ikke vil gjeninnføre skatteletten, sier en anonym kilde Develop har snakket med.   

Til nå har franske spillstudioer kunnet søkt om å få tilbake inntil 20 prosent av produksjonsutgiftene. Etter 1. januar har denne ordningen falt bort.

En av grunnleggerne av «Heavy Rain»-studioet Quantic Dream, Guillaume de Fondaumiere, kaller kursskiftet i EU for «en historisk tabbe».

- Å gå bort fra denne viktige ordningen, som gir håp til en lang rekke europeiske spillstudioer og har vist seg å være effektivt i Frankrike, vil være en historisk tabbe, skriver Fondaumiere i et brev til EU som Develop også har fått se.

- Går gjennom anmodningen fra Frankrike

EU-reglementet er slik at et land i utgangspunktet ikke kan lage unntak, slik som spillskatteletten har fungert for spillindustrien.

Samtalene med EU har brutt sammen, etter at Frankrike har forsøkt å få gjeninnført ordningen, hevder Develop.

I perioden fra 2007 til 2012 har det vært en klausul som har gjort sitt til at Frankrike har fått unntak.

Konsekvensene er at EU nå er i sin fulle rett til å kreve at alle medlemsland fjerner eventuelle skatteletter overfor spillindustrien. I første rekke er engelske og franske spillstudioer bekymret.

Guillaume de Fondaumiere forteller at Quantic Dream vurderer å flytte virksomheten til Canada om ikke myndighetene får gjennomslag i EU. Han tilbakeviser samtidig at denne ordningen har gitt Frankrike en konkurransefordel.

En EU-talsmann bekrefter at franske myndigheter har levert grundig og detaljert informasjon, i et håp om å kunne fortsette som før.

- Vi går nå gjennom denne anmodningen. Ingen avgjørelse er så langt tatt, sier talspersonen til Develop.

Du lurer kanskje på hva Quantic Dream har jobbet med etter lanseringen av «Heavy Rain»  i 2010? I løpet av Game Developers Conference (GDC), som går av stabelen i San Francisco i starten av mars, får vi kanskje svaret.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3