(PressFire.no): Da «Halo»-skaperen Bungie signerte en avtale med utgiveren Activision i 2010, skal kontrakten ha hatt en klausul om en potensiell «kvalitetsbonus» for Bungie.
Dersom deres første spill for Activision fikk en viss rangering av anmelderne, skulle de få en bonus på 2,5 millioner dollar, eller nesten 16 millioner kroner. Det skriver blant andre Kotaku.
Det ambisiøse spillet har ikke maktet å overbevise kritikerne, som i skrivende stund har 76 av 100 poeng på Metacritic og 75,84 % på GameRankings.
Dette er tall som ikke ville vært noen katastrofe, om ikke dette var tidenes kanskje dyreste spill.
Activision skal ha sprøytet så mye som en halv milliard dollar inn i prosjektet. Men dette skal likevel allerede være tjent inn.
Kontrakten fra 2010 sier at spillet måtte ha en score på 90 eller høyere en måned etter slippet, for å utviklerne skulle få bonusen. Kontrakten dette er basert på er altså fire år gammel, og det er ikke bekreftet fra eller til om den fortsatt er i effekt, eller i sin originale form.
Her på PressFire.no fikk «Destiny» en firer. Vår anmelder mener spillet kan bli steinbra – om et års tid. Foreløpig er det nemlig litt for tomt og tamt:
«Skaperne har ambisjoner om å gjøre universet til en diger, pustende organisme som kan gro som villgjær i årene framover, og stadig gi oss noe å vende tilbake for», heter det i anmeldelsen.
Utviklerne jobber allerede for å rette opp førsteinntrykket.
– Det jobbes på spreng i kulissene, sier Bungie-talsmann David Dague til Joystiq.
– Vi har allerede sluppet flere patcher, mindre oppdateringer og justeringer. For eksempel har vi mer enn doblet antallet hendelser (public events), sier han.
Siden spillet er så stort, er også anmeldelsene basert på bare en liten del av innholdet. Og som VG24/7 påpeker, så var det først i dag at spillets første «raid» ble sluppet.
Men det spørs likevel om meta-rangeringene vil klatre hele veien opp til det magiske 90-merket de neste ukene.