Det er ingen hemmelighet at det tok urimelig lang tid å utvikle «L.A. Noire» - det tok syv år fra spillet ble annonsert til PlayStation 3 til slippet i forrige uke.
Men det kommer ikke til å ta like lang tid for å lage neste spill, det hevder mannen bak spillet.
I et intervju med gamerlive.tv forteller Brendan McNamara hvorfor:
- Animasjonsteknologien for å fange skuespillernes bevegelser fungerer og eksisterer, og andre videospillfolk bruker den i dag, så det er tilgjengelig. Vi utviklet veldig mange vertkøy for å lage denne typen spill, så jeg tror at den delen vil være kortere. Skrivingen kan vi egentlig ikke gjøre på mindre tid. Vi kan gjøre det på mindre tid enn fem år, men vi har også begynt å jobbe med teknologi for å fangebevegelsene av hele kroppen, forteller McNamara.
På denne måten mener McNamara at prosessen for å fange bevegelsene vil kuttes ned drastisk. I «L.A. Noire» ble nemlig ansiktene og kroppsbevegelsene fanget i separate omganger, noe som gjorde prosessen tidkrevende.
Dette var også grunnen til at «Heavy Rain»-skaperen, David Cage, for ikke lenge siden uttalte at «L.A. Noire»-teknologien er en blindgate. Han mener teknikken brukt i spillet er for dyr, samtidig som det ikke blir fanget både ansiktsuttrykk samtidig som kroppsbevegelser.
Cage mener videre at dette er noe de har løst internt i «Heavy Rain»-studioet og vil benytte i sitt neste spill.
Også det finske «Alan Wake»-studioet, Remedy, frister med ny animasjonsteknologi som de hevder vil overgår «L.A. Noire».