Intervju med utviklerne av «Trine»

Det har vært en lang og slitsom vei, men nå er PS3-versjonen av «Trine» like rundt hjørnet.

15. september 2009 12:11

PC-versjonen av «Trine», fra den finske utvikleren Frozenbyte, har allerede vunnet mange hjerter hos spillanmeldere verden over. PressFire likte faktisk spillet så godt at vi ga det en 5'er.

Nå er PS3-versjonen like om hjørnet, og vi markerer slippet ved å ta en prat med Joel Kinnunen, en av produsentene bak plattformeventyret.

FINSKE EVENTYR FOR MØRKE

Det fargerike «Trine» gir oss en smak av hundre andre plattformspill, det er tydelig at inspirasjonen er hentet fra old school-plattformspill.

Vi spurte produsent Joel Kinnunen om det alltid var idéen å lage en mashup av gamle plattformere.

- Idéen var å lage et veldig bra spill, forteller Kinnunen.

- Vi hadde mye kreativ frihet med «Trine», og hver kunstner, designer og programmerer la en liten bit av sjelen sin i «Trine».

- Jeg er sikker på at alle hadde deres egne individuelle inspirasjonskilder, også.

- Det begynte som et mye mer gammeldags plattformspill, tenk MSX-era, og det var nesten som et hobbyprosjekt til en av våre hovedprogrammererre, som etter hvert ble produsent.

- Senere begynte hele teamet å jobbe med det, og det utviklet seg mye.

- Vi hadde en slags visjon om å lage et eventyraktig spill og jeg synes vi har klart å lage et ganske unikt spill.

Spillutvikling med sikte på Steam, PSN og XBLA har eksplodert de siste årene, og det er tydelig at det har blitt en arena for titler som har blitt kategorisert som «høyrisiko» for store utgivere.

Det ironiske er at digital distribusjon gjør at de mindre og ofte kunstneriske eller eksperimentelle prosjektene ikke lengre er så stor risiko.

Kinnunen tror digital distribusjon er attraktivt fordi spillutviklere ikke lengre trenger store distributører.

- Jeg tror det skyldes at du da ikke lengre trenger mange millioner dollar for å få spillet distribuert. Med butikksalg, spesielt på konsoller, så må du ha et stort budsjett, og det betyr at du må ha en stor utgiver, og det igjen kan være vanskelig å få til for en liten utvikler.

- Det blir interessant å se hva som kommer til å skje nå som disse kanalene utvikler seg, og de store utgivere begynner å bruke dem til spill med varierende størrelse og ambisjoner.

Vi er bare fornøyd med at spillet i seg selv er bra, det er bare alle disse «ekstra» tingene som har gått galt med prosjektet.

PROBLEMATISK UTVIKLING

Men alt er ikke bare grønt gress for digital distribusjon heller, Kinnunen har tidligere uttrykt frustrasjon om prosessen.

PSN-utgaven har tatt mye tid og ressurser for å få gitt ut. På grunn av piratkopieringen på PC, er selskapet ikke fornøyd med å slippe spillet først på PC.

- Det er ikke den ideelle rekkefølgen å gi ut et spill, sier han og fortsetter:

- Det er mange andre ting som også har forårsaket mye intern frustrasjon, men jeg tror vi for det meste er ferdig med det nå. Det er ingens feil, direkte, men det er definitivt ikke hvordan vi ville gjøre det.

Ifølge Kinnunen er det heldigvis mulig å lære av prosessen.

- «Trine» er vårt første konsollspill, og det har vært en læreprosess. Forhåpentligvis vil vi få muligheten til å forandre mange ting for fremtidige spill.

- Vi er bare fornøyd med at spillet i seg selv er bra, det er bare alle disse «ekstra» tingene som har gått galt med prosjektet.

En av de fiffige tingene med «Trine» er co-op-delen. Spillet har muligheten for at tre spillere kan spille hver sin rollefigur i omganger, alt etter hvem som trengs. Men dessverre kan det kun spilles lokalt, og ikke online, Kinnunen forklarer hvorfor.

- Spillmotoren vår støtter ikke onlinefunksjoner. Det betyr at om vi vil legge til onlinefunksjoner, så må vi skrive om veldig mye kode. Og jeg mener MYE.

- Det koster mye tid og penger, og så langt har vi ikke hatt råd til å gjøre det. Vi håper «Trine» blir så populært, at vi i fremtiden kan fokusere på sånt, men det gjenstår å se…

GLAD I BEGGE BARNA

Kinnunnen forteller også at PS3-versjonen er nesten identisk med PC-versjonen.

I PC-utgaven kan du naturligvis spille i valgfri oppløsning og har noen tekniske fordeler.

Dessuten støtter PC-versjonen Steam Achievements, mens PS3-versjonen selvfølgelig har Trophies.

Han påpeker at PS3-versjonen er litt lettere å få spilt i co-op.  Og understreker at han «synes begge versjonenen er bra, så det er egentlig opp til spillerne å velge hvilken plattform de liker».

Alle nordiske land har en lang tradisjon for folkeeventyr. Vi lurte på om finske folkeeventyr hadde vært en inspirasjon til spillets eventyrstemning, noe Kinnunen nesten kontant avviser på grunn av eventyrenes dystre natur.

- Nei. Det er det korte svaret. Vel, som jeg har sagt tidligere, så kan det hende noen i teamet har vært inspirert av for eksempel Kalevala (finsk dikt som anses som en nasjonalskatt - journ. merk), men i det store og hele har det ikke vært en stor inspirasjonskilde.

- Finske folkeeventyr har en tendens til å være veldig mørke også. «Trine» er et positivt eventyr, og vi ville virkelig at det skulle ha en sånn «det var en gang»-følelse, noe jeg synes vi har lykkes med.

Frozenbyte er et finsk selskap, og Kinnunen forteller at det er bra støtte å få fra den finske staten.

- Det er kult å være finsk utvikler. Vi har Tekes - den finske økonomiske støtten for teknologi og innovasjon, som har vært en stor støtte for den finske spillindustrien i lang tid. Mest fordi det blir utviklet mye teknologi til spill. Det er også flere mindre institusjoner, men så er det også Nordic Game, som støtter noen nordiske prosjekter.

- Vi får imidlertid ingen skattelette. I det store og hele tror jeg Finland er et bra land for spillutvikling, eller for annen type business for den sags skyld, selv om byråkratiet kan være ganske overveldende til tider.

Vi måtte fiske litt i ryktene om en 360-versjon, men Kinnunen nekter å gi oss noe informasjon.

- Angående Xbox 360 har vi ingen kommentar, beklager. Vi eier «Trine», og vil gjerne slippe det til andre plattformer også, hvis det lar seg gjøre både økonomisk og uten at den tekniske kvaliteten på spillet lider.

- Jeg tror mange plattformer ikke har den tekniske kraften som trengs for å kjøre Trine i nåværende form, noe som er et problem fordi det betyr at vi må redesigne spillet, eller gjøre for mange kompromiss. Og det har vi ikke lyst til å gjøre.

- En versjon til Mac er en mulighet, men vi har vært for opptatt med PC- og PS3-versjonene til å ha tid til å se på noe sånt. Vi får se!

Spillet er allerede sluppet til PC og kan handles fra Steam eller i spillbutikken, mens PS3-versjonen - tilgjengelig fra PSN - er ute med det aller første. Du kan laste ned en gratis demo av PC-versjonen her.

Se video:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3