Brendan McNamara er ikke en veldig populær mann blant spillutviklere. Tvert imot.
Han var sjef for den australske spillutvikleren Team Bondi, som brukte syv år på å utvikle «L.A. Noire».
Etter spillet ble sluppet gjennom Rockstar, gikk flere Team Bondi-ansatte ut til pressen med anklager mot McNamara. De mente de hadde måttet leve med verbale overtramp, å bli tvunget til å jobbe ekstemt mye overtid (én ansatt hevder arbeidsukene kunne være på inntil 110 timer), og få urealistiske deadlines.
En ansatt uttalte at McNamara er den sinteste mannen han har møtt. Som om ikke det var nok skal så mye som 100 personer som jobbet med spillet ha blitt utelatt fra rulleteksten.
Rockstar trakk seg fort fra samarbeidet, og Team Bondi gikk konkurs. Rettighetene til «L.A. Noire» ligger for øvrig hos Rockstar, som har satt døra på gløtt for en oppfølger.
Nå er McNamara på farten igjen. Mens mange av hans tidligere ansatte gikk over til å arbeide for George Miller, mannen bak blant andre «Mad Max»-filmene, har han skrevet på et nytt spill.
- Det er en av det tyvende århundrets store ufortalte historier. Så jeg tror det blir bra, sier han til Eurogamer.
- Jeg har fått tonnevis med erfaring fra «L.A. Noire», som vil komme godt med i neste prosjekt, sier McNamara, som håper på å kunne annonsere spillet offisielt innen noen få uker.
Han er ikke tilknyttet noen utvikler, men jobber med å selge inn prosjektet sitt.
- Jeg har noen interesserte. Jeg må bare gjøre papirarbeidet, sier han.
I et intervju med spillmagasinet Edge ble McNamara spurt hva han tenker om anklagene som har kommet i hans retning.
- Folk har sine egne meninger og kan si hva de vil om deg, og internett oppmuntrer til det fordi en kan være anonym. Jeg har lest på forumer at jeg er en morder og voldtektsmann, som på en måte er morsomt, men også ekstremt. Jeg vil ikke at familien min skal lese det, sier han.
Han har tidligere uttalt at hvis en vil ha en ni-til-fem-jobb, får en finne seg en annen bransje enn videospill.
- Jeg så nylig et Australsk program der de intervjuet folk om hvordan det var å jobbe med meg, og de hadde mørklagte ansikt og manipulerte stemmer. Det er ikke IRA, det her, vi laget et interessant spill, og ingen døde underveis, sier han til Edge.
De lange arbeidsdagene mener han at de ikke var alene om.
- Uken før E3 leste jeg i LA Times at folka i Naughty Dog jobbet tre dager i strekk og gikk rundt som fylliker til «Uncharted 3» var ferdig. Det har det ikke vært sagt et ord om, mens vi ble slaktet for det samme. Skulle vi startet på nytt, kunne vi nok gjort noe annerledes. Men å sette sammen et helt nytt team, et nytt studio, ny teknologi og til en viss grad en ny type spill, kan være rimelig ubehagelig.