(PressFire.no): I «DayZ» er overlevelse det ene, overordnede målet, men det har ikke akkurat hindret zombiemodifikasjonen fra å bli en farsott. Og suksessen har inspirert andre utviklere.
Man trekker lett paralleller mellom kommende «The War Z» og den populære utvidelsen til «ARMA II». Ifølge PC Gamer er det et «persistent survival shooter-MMO», hvor vandøde og andre spillere er skyteskivene.
- Den store forskjellen er at «DayZ» er en fantastisk mod til en militærsimulator. Vi lager et selvstendig spill, hvor hele verden er bygd rundt zombieapokalypsen, forteller spilldesigner Eric Nordin til IGN.
Brettene skal strekke seg til 400 kvadratkilometer, og i kampen for å overleve må du slåss mot både data- og spillerstyrte motstandere samtidig som du skaffer næring mellom slagene.
Døden kan være både midlertidig og permanent, etter om du spiller på «Hardcore» eller ikke. Kyllinger kan henge i spesielle byer, som er frisoner hvor man kan handle og kommunisere med andre overlevende.
Det sosiale skal ha en stor rolle i overlevesessimulatoren, med mulighet til å utstede dusører på andre spillere, alliere seg for å hjelpe hverandre og dele ut belønninger.
Hver server skal støtte opptil 250 skaller.
Prosjektet står og putrer hos Hammerpoint Interactive i Los Angeles, og blir deres første utgivelse som spillstudio. Men de har ansatte med bakgrunn fra utgivere som EA og spill som «World of Tanks».
De har valgt Windows som hovedplattform i første omgang, og du kan allerede melde interesse for en lukket betatest.
«The War Z» skal ha vært under utvikling siden høsten i fjor, og har en litt annen retning enn «DayZ». Blant annet ved hjelp av tyngre rollespillelementer.
- Hele teamet er besatt av zombiekulturen og postapokalyptiske rollespill som «Fallout», hevder Nordin ifølge Yahoo Finance.
Det poengteres blant annet av at man skal kunne opparbeide erfaringspoeng og investere dem i nye ferdigheter.
«DayZ»-skaperen Dean Hall har allerede blitt gjort oppmerksom på den nye konkurrenten, men ser ut til å ha et veldig avbalansert forhold til nykomlingen.
- Konkurranse er bare sunt i mine øyne, og lista over funksjoner er ambisiøs, forteller han til PC Gamer.
Spillet hans har greid å samle over 700 000 spillere, og han har alltid hatt større planer for konseptet.
- Jeg har håpet at spillernes mottakelse av «DayZ» fikk utviklere og utgivere til å heve øyenbrynene og stille spørsmålstegn ved noen av industriens absolutte sannheter. Om dette er starten på det, er det en god ting, fortsetter han.
Hall er likevel ikke fullstendidg overbevist av smørbrødlista Hammerpoint lokker med, og tror de kan stå foran en formidabel oppgave.
- Om det er en lovnadsliste så er det negativt. Det er én ting å spekulere, og noe helt annet å love noe som ikke er utviklet. Spillerne reagerer på sånt, selv om resultatet blir bra. De husker, og er knallharde kritikere, er lærdommen han deler med det nye spillstudioet.