Til høsten er det ventet et nytt Call of Duty, denne gang mest sannsynlig utviklet av Treyarch som har alternert med Infinity Ward om å gi ut titler i den populære Call of Duty-serien.
Det spekuleres i at dette sjuende CoD-spillet vil ha handling som inkluderer et besøk til Vietnam-krigen, i hvert fall om vi skal tro musikklisensene Treyarch har vært ute og shoppet. Tidsepoken musikklisensene spenner over, dekker i tillegg den kalde krigen.
Det forrige CoD-spillet Treyarch lagde var 2008-utgivelsen «Call of Duty: World at War».
Les også: Vår anmeldelse av «
Call of Duty: World at War».
Les også: Vår anmeldelse av «Call of Duty: Modern Warfare 2».
Fjorårets «Modern Warfare 2» knuste alle salgsrekorder og ble på mange måter den braksuksessen mange hadde forventet. Neste Call of Duty-utgivelse vil neppe klare å toppe den bragden, og det innrømmer også Activision når de nå har lettet på sløret rundt selskapets utgivelsesplaner for neste finansår.
Les også: EA røper utgivelsesplaner for flere storspill.
Utgiveren bekrefter nå at CoD-serien vil fortsette sin tradisjon med årlige utgivelser, som alle hadde forventet.
Activision har uttalt at de ikke har «Modern Warfare 2»-resultatet som et salgsmål for sin neste Call of Duty-tittel. Det er rett og slett for mye forlangt.
Mike Griffith sier «man ikke regner med å gjenta suksessen med årets utgivelse», og trekker frem konkurransesituasjonen som en av grunnene.
På grunn av «Modern Warfare 2» flyttet andre spillutgivere på sine største utgivelser – flere av dem havnet over i 2010 i stedet for en sen 2009-release. Nå forventer man et tøffere marked høsten 2010, med flere store spillslipp som skal kjempe om kundenes gunst.
Activision-topp Bobby Kotick røper ifølge Kotaku dessuten at man jobber med en abonnementsløsning til denne spillserien. Noe det har gått rykter om før og som fansen frykter.
Vil Activision begynne å ta betalt for deler av onlineopplevelsen? Eller må du punge ut en slump penger for å få full tilgang til det mektig populære spillet?
- Hvis du tenker på suksessen vi har hatt i andre sjangre vedrørende abonnementsmodeller, kan du fornemme hvilken retning vi ønsker å ta spillserien, sa Kotick under en finansrapportering nylig.
Activision annonserte også planer om nye oppfølgere til musikkspillene Guitar Hero og «DJ Hero», noe som neppe kommer som en overraskelse for noen.
I stedet for å pepre løs med utgivelser, fokuserer selskapet nå på færre produkter ettersom man forventer at musikkspillsjangeren vil miste markedsandeler.
I dokumentet som dekker det Activision presenterte under sin rapportering, går det frem at «DJ Hero» var den nye IP'en som omsatte for mest - noe som sier oss minst et par ting: Det var mange spill med et 2- eller 3-tall bak i 2009, og prislappen på «DJ Hero» sørget for mer klingende mynt i Activision-pengebingen.
I tillegg får Tony Hawk en ny sjanse til å overbevise med et nytt brettspill som benytter plastfjøla som ble introdusert til høstens flopp, «Tony Hawk RIDE».
Utgiveren skylder på at hardware-utviklingen fikk for mye fokus i forhold til selve spillet, i et forsøk på å forsvare seg mot alle de negative anmeldelsene spillet fikk, og røper at «RIDE 2» skal være i butikkene før jul.
Dessuten får det mystiske James Bond-prosjektet som utviklerne bak Project Gotham Racing-spillene har syslet med parallelt med det nært forestående «Blur», en lansering i 2010 - sammen med et nytt Spider-Man-spill.
Når det gjelder sistnevnte spill, kan vi kanskje forvente noe bedre enn det som har vært tilfelle med de siste års superhelttitler kledd i Spider-Man-strømpebukser? I hvert fall sett i lys av det en overraskende åpenhjertig Bobby Kotick uttalte tidligere i vinter, da han gikk så langt som å utbasunere «våre Spider-Man-spill har sugd de siste fem årene».