(PressFire.no): Under sin PlayStation 4-avduking i New York i forrige uke, snakket Sony om hvordan den nye konsollen skal åpne for nye forretningsmodeller – og et økosystem myntet på flere typer utgivelser.
Både små, billige eller gratis spill, lagd av indie-skapere, samt episodebasert innhold.
Lanseringen av PlayStation 4 kan være et påskudd for å jekke opp spillprisene. Men det kommer neppe til å skje, ifølge USA-sjefen i Sony.
I et intervju med CNBC sier Jack Tretton at PS4-prisene kommer til å strekke seg fra gratisvarianter – til de store blockbustertitlene priset til 60 dollar.
Sistnevnte priskategori representerer nivået nye PS3-spill selges for i dag.
- Folk er villige til å betale hvis de ser verdien, og jeg tror det er flere valg for kundene enn noen gang før. Vi kommer til å ønske free-to-play-modeller velkommen, spill fra $0.99 opp til $60-spill, sier Jack Tretton.
Sony vil med dette fri til utviklere som de seneste årene har hatt suksess på Android eller Apples iOS-plattform.
Der starter det ofte med et éndollarskjøp, eller en gratisvariant, før du får tilbud om å handle mer innhold etter å ha startet spillopplevelsen.
I motsetning til hva mange har spekulert i, eller fryktet, ser det altså ikke ut til at Sony har planer om å jekke opp prisen på sine største spill.
Det kan indikere at utviklingskostnadene til PS4 ikke er nevneverdig høyere enn dagens nivå. Eller, at det er opp til utviklerne å finne måter å selge ekstrainnhold på digitalt, etter at kundene har skaffet seg hovedspillet priset opp mot 600 kroner.
På pressekonferansen forrige onsdag ble titler som «Killzone: Shadow Falls» demonstrert. I tillegg kommer et nytt bilspill fra gjengen bak «MotorStorm»-serien, kalt «Driveclub».
Dette er bare to eksempler på spill som trolig vil ende opp som 60-dollarsopplevelser til PS4 - altså, i det øverste prissjiktet.
Jonathan Blows «The Witness» kommer til å debutere på PlayStation 4, ble det avslørt på PS4-pressekonferansen.
Blow er mannen som står bak kritikerroste «Braid», et spill som først kom til Xbox 360. Dette viser at Sony også har planer om å tiltrekke seg kredible indie-spillskapere.
Shuhei Yoshida, spillsjef i Sony og ansvarlig for deres Worldwide Studios, uttaler til Polygon at han er imponert over suksessen Telltale hadde i fjor med det episodebaserte «The Walking Dead»-eventyret.
- Episodeformatet har vært omtalt i lang tid, og de fleste har vært skeptisk inntil de selv spiller «The Walking Dead». Nå har vi blitt fans av episodebasert spilling, sier Yoshida.
- Hatten av for Telltale-gjengen, de beviste at det funker.
Yoshida innrømmer overfor Polygon at han selv vil være fornøyd om Sony-spill prøver ut det samme formatet i fremtiden - og antyder at de ikke bare vil tillate tredjepartsutviklere å utforske dette i fremtiden.
Over fem deler, priset til 40 kroner per stykk eller i underkant av 200 kroner for alle episodene, ble «The Walking Dead» et av fjorårets mest populære. Det vant også en rekke kritiker- og publikumskåringer.
NB! Sony har foreløpig ikke bekreftet hva PlayStation 4 vil koste. Heller ikke bekreftet om konsollen slippes samtidig i Europa, Japan og USA. Den nye maskinen skal lanseres «til jul», er alt Sony har sagt om saken foreløpig.