Over og ut for «Milo»?

Peter Molyneuxs hyperambisøse Kinect-spill skal ha blitt kansellert.

23. september 2010 09:50

Spillet med arbeidstittelen «Milo» var selve rosinen i pølsa da Microsoft i fjor avduket sin kamerakontroller som senere fikk navnet Kinect. Ekstrautstyret, som ved hjelp av kamera og mikrofon sporer bevegelsene, lanseres 10. november.

Det gjør definitivt ikke «Milo», som Peter Molyneux og hans Lionhead Studios har jobbet flittig med. Eurogamer har snakket med en kilde som sier at spillet nå er kansellert.

I «Milo» interagerer du med en liten gutt. E3-demonstrasjonen fra 2009 (som du ser video fra nederst i saken) viste hvordan en Lionhead-ansatt snakket med gutten, hjalp han med leksene og scannet en tegning som havnet i hendene på spillfiguren.

Skillet mellom «spill» og «virkelighet» var tilsynelatende opphevet, og Molyneux snakket i kjent stil med store bokstaver rundt potensialet. For spillfiguren kunne oppdage hvilket humør personen foran TV-skjermen var i, og reagerte forskjellig basert på hva som ble sagt og gjort.

- FRA «MILO» TIL NYTT FABLE-PROSJEKT

Eurogamers kilde, en person med nær kjennskap til prosjektet, sier at avgjørelsen om å dra pluggen ble tatt i går (onsdag 22. september). Flere utviklere som jobbet med Milo har blitt flyttet over til et nytt Fable-prosjekt som skal benytte seg av Milo-teknologien. Molyneux og Lionhead er for tiden i full sving med å gjøre klar for lanseringen av «Fable III».

Ett år etter at Milo og Kinect ble vist for første gang, hadde de fleste ventet at vi kom til å se hvor langt man hadde kommet i utviklingen da sommerens E3-spillmesse gikk av stabelen i Los Angeles. Men Microsoft nevnte ikke en gang spillet i forbindelse med sine to pressebriefer, noe som selvfølgelig gjorde at flere begynte å stille spørsmålstegn.

Fremtiden ble ikke mindre usikker etter at Xbox-produktsjef Aaron Greenberg i et videointervju med ABC kalte «Milo» et laboratoriumsprosjekt og sådde tvil om spillet ville bli sluppet med det første.

- «Milo» er i trygg forvaring i England. Milo Project er noe Lionhead Studios har utviklet i sine laboratorium. I fjor avduket vi Project Natal-teknologien, og vi viste en rekke teknologidemoer i den forbindelse. «Milo» er en slik demo som fortsetter å eksistere, men akkurat nå er det ikke et spill som vi planlegger å slippe, sa Greenberg.

Ett par telefoner og helt sikkert noen sinte mailer senere, og Greenberg var dagen etter klar for å utdype litt nærmere hva han egentlig mente.

- Project Milo fortsetter definitivt utviklingen hos Lionhead Studios. Det er bare ikke et produkt vi planlegger å utgi denne julen. Teamet hos Lionhead har alltid vært et senter for innovasjon og vil fortsette med det, skrev Aaron Greenberg på sin Twitter.

Ukene og månedene etter har Peter Molyneux både vist «Milo» for pressen og snakket varmt om fremtiden for spillet. Han uttrykte en reell bekymring for om spillet hans – som jo i essens handler om interaksjonen mellom barn og voksne – i særklasse ville appellere til pedofile. I et intervju med USA Today i august, sa Molyneux at han derfor var usikker på om «Milo» kom til å ende opp som et spill du kan handle i butikkene.

- Det er mange store fjell som må bestiges før det kan skje. Og grunnen er at det er enormt kontroversielt for oss å lage et spill, en historie, en opplevelse om en gutt. Da appellerer du øyeblikkelig til alle mørke tanker hos mennesker. Jeg elsker idéen om å være så omstridt at folk rygger og sier; «du kan ikke lage en historie om en gutt».

- En av de beste filmene jeg så i fjor handlet om en gammel mann og en speidergutt. Den heter «Up» (Pixars og Disneys Oscar-vinnende animasjon - journ. merk.). Hvis jeg beskrev historien for deg: Den handler om en gammel mann og en speidergutt, fremmede som møtes og bor sammen og drar på eventyr – da ville du ha svart: «Det kan du ikke gjøre. Det kommer ikke på tale!», sa Molyneux i intervjuet.

NB! Microsoft og Lionhead har så langt ikke kommentert ryktene om at «Milo» er kansellert.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3