I regi av Capcom startet spillutvikleren Shinji Mikami i 1994 utviklingen av et grøsserorientert spill planlagt for både Sega Saturn og den første PlayStation; to av de nyeste og råeste spillmaskinene på markedet da.
Med god inspirasjon fra foregående titler som «Sweet Home» og «Alone In The Dark», satte Mikami i gang med en fortelling som ved hjelp av god atmosfære og seriøshet skulle skape en opplevelse som kunne rivalisere selv de største filmproduksjoner.
Se også: Skjermbilder fra «Resident Evil 5».
Les også: Anmeldelsen av «Resident Evil 5».
Les også: Del 2 av Resident Evil-saken.
Les også: Del 3 av Resident Evil-saken.
Les også: Del 4 av Resident Evil-saken.
Tittelen tok etter hvert form som «Biohazard». Dette viste seg å bli en av de største milepælene innenfor interaktiv underholdning, og utviklet seg til en av de mest solgte og ikoniske seriene innenfor sjangeren.
Spillet ble sluppet 1996 i Japan, og knappe seks måneder etter var også spillet tilgjengelig på hele det vestlige markedet – da med tittelen «Resident Evil» på omslaget.
Dermed var grunnlaget etablert, og selv med kontroversiell kamerabruk og kontrollerproblematikk ble det produsert flere oppfølgere. I tillegg kom det også en rekke noveller og filmer, som alle videreutviklet og omdefinerte historien.
For noen var dette starten på et eventyr som kom til å fortsette i over et tiår, mens for andre var det 2004-suksessen «Resident Evil 4» som ble begynnelsen. Med sine reviderte designprinsipper gjorde dette spillet serien mer tilgjengeligheten og attraktiv for en enda større brukerbase enn den som slang seg på 1996-bølgen.
Med rammen på plass, er de på sin plass med en liten kronologisk gjenfortelling for de som ikke har fått med seg det bakomliggende rundt serien.
Så uten å måtte traske gjennom timevis med treige kontroller og dårlig dialog, serverer PressFire deg en oppsummering av fundamentet som i dag har skapt en av de største forventningene for år 2009: «Resident Evil 5».
«Resident Evil» ble sluppet til PlayStation i 1996, og senere til både PC og Sega Saturn.
I tillegg fikk spillet også en del nye versjoner, hvor de mest nevneverdige er Nintendo Gamecube-versjonen fra 2004, og Nintendo DS-versjonen fra 2006.
Gamecube-versjonen var del av avtalen Capcom hadde med Nintendo om å produsere tre titler for konsollen deres, mens DS-versjonen ble markedsført som en 10-års jubileumsgave for tilhengerne. Denne versjonen var en stilig teknisk begivenhet. Men det var Gamecube-versjonen som virkelig ekspanderte originalen, og oppdaterte de fleste aspektene til en standard som fortsatt regnes som respektabel.
Med en økende mengde rapporter om mystiske mord, sendes spesialstyrken S.T.A.R.S. Bravo til Arklay-fjellene i utkanten av Raccoon City hvor «Resident Evil» tar plass.
Etter en lang periode med radiostillhet sender politisjefen S.T.A.R.S. Alpha for å undersøke, og ender opp i forskrekkelse i det de finner det styrtede og forlatte helikopteret til kollegene sine.
Kort tid etter blir gruppen angrepet av tilsynelatende rabiate hunder, som etter å ha brutalt slaktet et av de intetanende medlemmene sender den resterende gruppen på flukt gjennom skogen til en mystisk villa hvor de søker ly.
Med relativt mangelfulle skuespillerprestasjoner presenterer de gjenværende medlemmene sitt innlysende predikament, en situasjon som endrer seg basert på hvilken av de to spillbare rollefigurene - Chris Redfield og Jill Valentine - man velger. Dette valget forandrer ikke bare utgangspunktet for spillet, men også hvordan handlingen utspiller seg og konkluderer.
Under oppholdet finner laget sine savnede kolleger mutilert og myrdet, og blir også selv angrepet av levende døde, sammen med en håndfull avskyelige kreaturer.
Heldigvis får protagonistene våre hjelp underveis. Mens Jill utforsker mye av huset sammen med lagkameraten Barry Burton, finner Chris den eneste overlevende fra Bravo laget; Rebecca Chambers.
Ettersom historien utvikler seg og spilleren utforsker mer av herregården, viser det seg at huset de befinner seg i ikke bare er oppholdshuset til en mann ved navn Ozwell Spencer, men også er en front for å skjule et underjordisk laboratorium etablert av korporasjonen Umbrella.
Det blir etter hvert klart for Jill og Chris at de gyselige mordene Bravo etterforsket hadde rot i eksperimentene som tok plass her, mer spesifikt fra et virus kalt ”t-viruset”.
Med viruset har Umbrella-forskere klart å gjenopplive og mutere celler i dyr og mennesker, og dermed skapt et galleri av biologiske skapninger selv ikke moder natur kunne ha drømt om. På veien har de fått god hjelp av Lisa Trevor; et sjanglende, infisert misfoster som etter 30 år som offer for eksperimentering og tortur nå endelig trasker fri rundt i fasilitetene.
Ved enden av all t-virus-forskningen står imidlertid Tyrannen – et menneskelignende biologisk våpen utviklet for krigføring.
Etter at historien når sitt klimaks, viser det seg at Umbrella også brukte S.T.A.R.S.-medlemmene som del av et omfattende eksperiment, en konspirasjon som under regi av S.T.A.R.S.-lederen Albert Wesker var designet for å samle kampdata fra de biologiske våpnene de hadde produsert.
Etter å ha forklart sin agenda, blir Wesker selv tilsynelatende drept av tyrannen han slipper løs. Dette lar spilleren avslutte konklusjonen av spillet ved å ekspedere monsteret og nå redningshelikopteret før laboratoriet selvdestrueres.
Eksplosjonen signaliserer ikke bare slutten av spillet, men også starten på en lang og innviklet dominoeffekt av konspirasjoner og hendelser. I spissen står Albert Wesker, som til tross for sin umenneskelige død fortsatt har en viktig rolle i Capcom-universet.
Etter suksessen og den gode kritikken fra «Resident Evil», var ikke Capcom treige med å annonsere en oppfølger og slapp «Resident Evil 2» i 1998.
Spillet ble originalt utviklet og sluppet til Sony Playstation, men fikk senere også utgivelser til PC, Sega Dreamcast, Nintendo 64 og Nintendo Gamecube.
Spillet var dobbelt så langt som forgjengeren, mer actionorientert, og banet også vei for en ny helt og heltinne som begge kom til å bli kjente fjes framover i serien. Umbrella ble også sterkere eksponert, samtidig som nye figurer og plotpoeng styrket historien.
Spillet tok denne gang utgangspunkt noen måneder etter originalen, hvor Raccoon City nå har erfart t-virusets fulle potensial. Med et evig ekko av stillhet fra de håpløst tomme gatene, ankommer de to spillbare protagonistene byen og finner fort ut at alt tegn til liv er erstattet med levende døde – strippet for humanitet og fornuft.
De flykter sammen inn i en nærliggende politibil, hvor de etter en kort introduksjon kolliderer, og klarer i siste liten å kave seg ut før den eksploderer i et inferno av flammer. Med svermende zombier rundt seg, tar spilleren umiddelbart kontrollen over enten Claire Redfield eller Leon Kennedy, og blir tvunget til å lete seg fram til politistasjonen gjennom de infiserte gatene i Raccoon City.
Claire ankommer Raccoon City på jakt etter sin bror Chris Redfield, men må gi opp når hun finner en notis om at han har reist til Umbrellas hovedkvarter i Europa for å fortsette etterforskningen sin. I stedet finner hun Sherry Birkin, datteren til to prominente Umbrella-forskere.
Claire og Leon må nå bane seg vei gjennom kjelleren til politistasjonen og ut til Raccoons kloakker der de avslører nye hemmelige Umbrella-laboratorier. Leon møter her på Ada Wong – en mystisk kvinne på jakt etter sin kjæreste, samt Anette, som prøver å beskytte sin mann William Birkin og hans arbeid.
I et kort tilbakeblikk forteller Anette at William, som en av toppelitene innenfor Umbrellas vitenskapsmiljø, har tatt egne steg for å perfeksjonere t-viruset og nektet å stoppe, selv etter ordre fra Umbrella.
Etter en kort skyteepisode med korporasjonens private militærstyrke, blir Birkin skadeskutt og velger å injisere seg selv med det nye viruset for å holde seg i live. G-viruset som nå flyter fritt i kroppen, viser seg å være mer potent og ustabil enn forgjengeren og forårsaker voldelige spontane mutasjoner.
Birkin går umiddelbart til hevnaksjon på de maskerte figurene som angrep og stjal arbeidet hans. Han klarer i prosessen å spre deler av t-viruset fra laboratoriet ut gjennom kloakken, og opp til Raccoons gater.
I tillegg til denne nye, uforutsigbare trusselen, sender også Umbrella selv ut en Tyrant for å ekspedere de overlevende og innhente et eksemplar av viruset. Med dette har både Claire og Leon fått sine respektive antagonister som begge dukker opp i en myriade av upassende tidspunkter.
Med en minkende forsyning av ammunisjon tilintetgjør heltene til slutt de innpåslitne etterfølgerne, og vitner til Ada’s siste ord før også hun faller til sin død.
Både Claire, Leon og Sherry setter kursen mot undergrunnsbanen ved utkanten av laboratoriet, og unnslipper i siste liten før komplekset selvdestrueres.
Fortsettelse følger.
PressFire fortsetter Resident Evil-superuken. Totalt fire deler i denne gjennomgangen dukker opp fram mot release av ”Resident Evil 5” fredag 13. mars.
Les også: Del 2 av Resident Evil-saken.
Les også: Del 3 av Resident Evil-saken.
Les også: Del 4 av Resident Evil-saken.