(PressFire.no): Siden midten av nittitallet har «Unreal»- og «Gears of War»-studioet Epic Games stått for en av markedets mest utbredte og tungtytende grafikkmotorer.
Deres «Unreal Engine» brukes i flere av de største spillene på markedet, og har blitt en av malene for moderne spillgrafikk der den brukes av flere hundre videospill.
Nå lokker amerikanerne med en smakebit på neste generasjon av kraftverket, via teknologinettstedet Wired.
- Vi er mye bedre synkronisert med konsollutviklerne enn noe annet spillstudio. Det betyr at vi kan gi detaljerte forslag til forbedring, med forståelse for hva som er kommersielt mulig, sier studioets grafikktrollmann Tim Sweeney til nettstedet.
Spillmotoren ble for første gang vist bak lukkede dører på Game Developers Conference i slutten av februar, hvor Epic blant annet fristet konsollprodusentene med den nye teknologien.
Det samme gjorde de i fjor med «Samaritan», en finjustert versjon av «Unreal Engine 3» som skulle kunne kjøre på datidens hvasseste maskinvare (se video nederst).
Den hadde en klar hensikt:
- Vi benyttet anledningen til å bevise et poeng for utviklerne. «Vi trenger ti ganger mer maskinkraft. Her er det vi kan gjøre med den», forteller Sweeney i intervjuet.
Skjermbildene spenner fra detaljerte «wireframes» som viser oppsettet bak kulissene, til mer typisk spillgrafikk som stilmessig minner om studioets mobile braksuksess «Infinity Blade».
Med tanke på maskinvarekravene til fjorårets spillmotor, er det lite trolig at enda sterkere «Unreal Engine 4» blir å se på PC eller konsoll med det første.
Da er det nok større sjans for at den kommer til neste generasjons konsoller. Kanskje i et nytt «Gears of War»?
For øyeblikket jobber Epic Games med det mystiske zombiebyggespillet «Fortnight».
Så får vi se om teknologien kan hjelpe bransjen å bli mer moden, slik Epics stjerneprodusent Cliff Bleszinski etterspurte i fjor.
Se resten av skjermbildene her. NB! Videoen under er fra en Unreal Engine 3-demonstrasjon, som kjører på eldre teknologi enn den nye motoren.