(PressFire.no): Tidligere i år skrev vi om lærerne Aleksander Husøy og Vegard Relling fra Nordahl Grieg Videregående Skole i Bergen, som nå bruker dataspill i undervisningen.
Ved å ta strategispillet «Civilization IV» til hjelp, skal elevene lære norsk, engelsk og samfunnsfag på en ny og innovativ måte.
Den nytenkende skolen stopper ikke der – nå skal også «Portal 2» brukes i fysikktimene.
Lektor i fysikk ved Nordahl Grieg Videregående Skole, Jørgen Kristoffersen, forteller til PressFire at han lot seg inspirere da vi i våres skrev en artikkel om at Valve lanserte utdanningsverktøy for «Portal 2».
- Som lærere oppfordres vi aktivt til å bruke digitale verktøy i undervisningen. Vi får støtte fra ledelsen til denne typen tiltak, forteller han om motivasjonen, og avslører at dette er en del av skolens profil.
Han skriver videre at å diskutere hvilke fysiske lover som brytes med portalene i spillet, er en interessant oppgave i seg selv.
- Spillet utfordrer spillerens evne til å tenke og løse oppgaver i tre dimensjoner. Og ikke minst - i spillet gjelder de fysiske lovene, hvis man da ser bort fra portalene. Mange av testrommene handler om å bruke fysikken til sin fordel gjennom portalene, skriver han i et blogginnlegg om prosjektet.
Dette kommer etter at utvikleren av «Portal»-spillene i vår opprettet et eget program for å bruke spillet i undervisning. Systemet gir lærere muligheten til å skreddersy oppgaver i et eget verktøy
Han anser «Portal 2» for å være «et verktøy hvor elevene kan være kreative i å utforme eksperimenter».
- Spillet blir et avansert verktøy for å gjennomføre fysikkforsøk. Dette verktøyet gir meg og elevene muligheter for ting som er vanskelig i den virkelige verden, for eksempel kan en slippe objekter (eller spilleren selv) fra svært store høyder uten å risikere liv og lemmer, skriver han om prosjektet.
- I spillet blir også de fysiske lovene bøyd litt med tanke på portalene, noe som er interessant å diskutere med elevene. Når fysiske lover blir brutt kan det gi åpning for å reflektere over rollen de spiller i den virkelige verden.
Han skriver videre at elevene vil få ganske åpne oppgaver hvor det ikke finnes en bestemt løsning eller løsningsmetode. Visstnok skal det brukes mer som indiefavoritten «Minecraft» enn som det orginale «Portal 2»-spillet, og han vurderer også mulighetene for å lage spesifikke oppgaver hvor elevene må bruke det de lærer i fysikk for å komme videre.
Etter at spillet har blitt brukt i timene vil Kristoffersen evaluere elvenes synspunkter gjennom en spørreundersøkelse, forteller han til PressFire.
Skolens digitale fokus har tydeligvis inspirert elevene - en av dem har brukt høstferien til å gjenskape skolen i «Minecraft». Se video her :