(PressFire.no): Det sveitsiske teknologiprosjektet Faceshift kan ha utviklet teknologien som brukes for å vise følelsene dine i fremtidens spill.
I en video (se den i toppen av artikkelen) forteller Thiebaut Weise hos Faceshift EPFL Computer Graphics and Geometry Labroatory, at man i spill som «World of Warcraft» kun kommuniserer ved enten tekst eller lyd, men at vi er vant til å interagere med andre mennesker og vise følelser gjennom ansiktsuttrykk.
Han mener denne teknologien er løsningen.
Det første produktet de lanserer er imidlertid ikke myntet på gjenskapning av ansiktsuttrykk i sanntid, men animatører som jobber med spill, film og tv.
Wiese forklarer at de nå venter på enda mer nøyaktige 3D-kameraer for å kunne skape bedre resultater.
I mellomtiden vil de likevel tilby verktøy for å implementere denne typen teknologi i onlinespill og Skype-lignende applikasjoner, sier han.
Så vil det vise seg om det nå er på tide å bytte ut emoticons og smilefjes med «ekte vare».
Mer naturtro ansiktsuttrykk i spill havnet for alvor på agendaen med spillet «L.A. Noire» fra 2011.
Både finske Remedy Entertainment («Max Payne», «Alan Wake») og Quantic Dream («Heavy Rain», «Beyond: Two Souls») mener at de har ny teknologi som skal gjenskape langt mer naturtro bevgelser.
Den visjonære «Fable»-skaperen, Peter Molyneux, jobbet også med et eksperimentelt konsept for Kinect på Xbox 360 som skulle spore følelsene dine til et forhold med det virtuelle barnet Milo i «Project Milo». Det ble til slutt skrinlagt av Microsoft.
Foto (hovedbilde): Faceshift.