Halvannet år har gått og «Diablo III» har fortsatt ikke ordentlige spillerkamper

- Det har en enkel forklaring.

29. oktober 2013 11:32

(PressFire.no): Blizzard har iherdig videreutviklet «Diablo III» siden den trøblete lanseringen for halvannet år siden, arbeid som angivelig kulminerer med den kommende ekstrapakken.

Det er likevel én gedigen elefant i rommet: helt siden starten har de skrytt av et kommende system for spiller-mot-spiller-kamper, som fortsatt ikke har kommet på plass.

- PvP (player versus player, journ. merk) har vært vanskelig. Det har en enkel forklaring, hevder sjefsdesigneren på ekstrapakken «Reaper of Souls» overfor AusGamers

Fantasikræsj

Kevin Martens, som han heter, mener det er en grunnleggende konflikt mellom kjernen i «Diablo III»-opplevelsen og en konkurransepreget flerspiller.

- Hovedfantasien vår er å la deg drepe masse monster på kule vis. Men du kan jo ikke knerte spillerne på samme måte, da blir mange forbannet fordi de vil gjøre akkurat det samme i retur, hevder spillsnekreren til den australske spillsiden.

Siden monsterdenging er hovedgeskjeften i mastodontutgivelsen, skal de ulike klassene attpåtil være balansert mot monstre – ikke andre spillere.

For Martens og kollegaene er det heller ikke en løsning å tilby ferdigskapte og -balanserte figurer. De vil at du skal høste fruktene av det instendige arbeidet ditt.

- Så vi prøver å finne en balanse hvor du kan bruke helten din. Det er ordentlig viktig for oss, hvis ikke kunne vi like gjerne ha laget et nytt spill, er forklaringen de serverer.

Ny kompis

«Reaper of Souls» utgis i løpet av 2014 en gang, og enn så lenge er det lite som tyder på at den kommer med en egen PvP-modus.

I et nytt blogginnlegg går Blizzard derimot gjennom noen av utviklingene vi kan se fram til. Blant annet den nye følgesvennen Mystic, som ble fjernet rett før utgivelse.

Siden skaperne er mer enn misfornøyd med hvordan auksjonshuset utviklet seg, skal den nye handelskvinnen erstatte noen av styrkene dets.

Blant annet kan hun trylle om enkeltstatistikker på utstyret ditt mot en slant. Forandringene er selvsagt helt tilfeldige, i tråd med seriens natur.

Jålebukker kan også betale penger for å endre utseendet på utstyr, uten at det rammer virkningen av det. 

Enda en ny kompis

Utover det skal ekstrapakken også lempe opp øverste erfaringsnivå en anelse, og legge til figurklassen Crusader – som er en slags videreutvikling av Paladin fra toeren.

En femte akt fortsetter også hovedhistorien, ikke ulikt hvordan «Lord of Destruction» justerte på «Diablo II».

Om du fortsatt ikke har prøvd en av fjorårets største spillutgivelser, har vi gått grundig gjennom den opprinnelige dataversjonen og årets konsolltolkning.

Begge rullet over til den mest fordelaktige siden av terningen, og har hver sine styrker. Vi trives likevel aller best i sofakroken. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3