(PressFire.no): Få deler av en spillkonsoll er viktigere enn håndkontrolleren, selve roret for å styre hele opplevelsen med nødvendig presisjon og overbevisning.
Alt fra den fysiske størrelsen til hvor knasete knappene føles kan være av stor betydning for det meste man foretar seg på maskinen. Men styring er ikke alt håndkontrollere kan bidra med.
Venture Beat har vært på besøk hos Microsoft og snust på de mange prototypene de pløyde gjennom i jakt på den ultimate Xbox One-håndkontrolleren. Bokstavelig talt.
– Vi lagde faktisk små ampuller med forskjellige dufter som kunne komme ut av spaken, forteller Xbox' utstyrssjef Zulfi Alam til nettstedet.
Tanken skal ha vært å skyte ulike lukter mot spilleren ut fra hva som skjedde på skjermen, og de bygde etter sigende fullt fungerende prøveversjoner.
– Så om du gikk gjennom jungelen, kunne du for eksempel kjenne lukten av floraen rundt deg, forklarer Alam til Venture Beat.
Teknologisiden skriver at Microsoft skal ha investert over 100 millioner dollar bare i videreutvikling og finpussing av Xbox One-håndkontrolleren.
Den versjonen vi nordmenn skal få klamre oss fast i på nyåret en gang, når konsollen slippes her i Norge, er derimot en forholdsvis mild oppgradering av Xbox 360-ens populære spake.
Den rommer i hvert fall verken et kamera eller en fullt fungerende projektor som stråler bilder rundt omkring i rommet.
Ja, sistnevnte var faktisk også under utvikling i Redmond.
– Du begynner med å anta hva som forbedrer opplevelsen til sluttbrukeren. Vi må stoppe opp og spørre oss selv om vi gjør det rette. Er dette verdifullt? spør Microsofts industridesigner Quintin Morris retorisk.
En del av de frampå funksjonene skal ha blitt skrotet fordi de tappet batteriet altfor kjapt, mens andre rett og slett var overflødige.
Kameraet ble fjernet fordi alle Xbox One-maskiner kommer med en Kinect, mens informasjonen fra en liten skjerm like gjerne kunne presenteres på TV-en.
I konsollverden har opplegget med to symmetriske eller nesten symmetriske styrestikker vært bransjestandard de siste par generasjonene. Sannsynligvis på grunn av fleksibiliteten.
– Vi har prøvd så utrolig mye rart gjennom årene, en hel rekke ulike paradigmer, men ingenting har føltes bedre enn analogstikker, hevdet Michiel van der Leeuw, teknologisjefen for «Killzone»-studioet, da vi møtte ham i oktober.
De siste årene har det likevel vært flust av eksperimenter. Nintendo gjorde for eksempel gigasuksess med bevegelseskontrollerere på Wii-maskinen.
Et annet selskap som liker å sette tenkehatten på hodet og prøve noe nytt er Steam-gjengen Valve. Kommende Steam Controller er noe helt for seg selv, men langt fra det villeste de har hatt på gang. En gang i tiden eksperimenterte de faktisk med tungestyring.
Under kan du se en video av at vi tester den kommende Kinect 2.0-bevegelseskontrolleren under E3-messa i sommer.