Zombiespill lærer elever i Bergen om etikk

- De er lei av å diskutere abort eller om homofile skal få adoptere.

7. januar 2014 18:45

(PressFire.no): Ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen brukes nå zombiespillet «The Walking Dead» i læren om etikk.

Den episodebaserte spillserien har blitt kjent for at du tar valg som ikke bare påvirker historien, men hvor disse valgene også ofte har betydning for hvem som får leve eller må dø.

- Er nødt til å gjøre opp sin egen mening

Læreren bak tiltaket, Tobias Staaby, valgte zombie-spillet fordi det tar opp etiske dilemma elevene ikke kjenner til fra før.

- Elevene er lei av for eksempel å diskutere abort eller om homofile skal få adoptere. I problemstillingene i spillet vet de ikke svaret fra før, de har ikke lest det noe sted før. Derfor er de nødt til å gjøre opp si egen mening, forteller Staaby til Framtia.no.

Ifølge artikkelen er det ofte de som vanligvis sitter bakerst i klasserommet som nå setter seg helt fremst, men hele klassen blir involvert når det er store avgjørelser som må tas.

Da bruker de det NTNU-utviklede verktøyet Kahoot for at hele klassen skal være med å stemme på valget. Med verktøyet kan man gjøre meningsmålinger på en rask og effektiv måte i et klasserom.

- Skaper mer diskusjon

Valgene man tar i spillet kan bety at man må velge prioriteringer som får fatale følger for de andre rollene, men det kan også være at man må velge å lyve eller fortelle sannheten om hovedpersonens noe frynsete bakgrunn.

På den måten håper Staaby å engasjere andre enn dem som liker å rekke opp hånda.

– Når alle elever stemmer anonymt, gjør det at alle deltar på lik line og hele klassen får sagt meningen sin, også de som vanligvis ikke ville engasjert seg i debatten, mener Staaby.

Elevene ser ut til å være enige om at han har lykkes.

– Det jeg huskar best fra denne timen var hvem vi skulle redde – den vesle gutten Duck eller voksne Shawn? Skulle vi redde han som kan hjelpe oss mest under slike omstendigheter eller skulle vi følge det moralske instinktet og redde barnet, forteller eleven Jørn Andreas Vognstølen til nettsiden og fortsetter: 

– Det mest positive ved denne undervisningsmetoden, er vi setter en situasjon i perspektiv. Det skaper mer diskusjon, flere tanker og meninger, for ikke å nevne at det er en mye mer interessant måte å lære på.

Nytenkende pedagogikk

Dette er ikke første gang den progressive skolen i Bergen tar i bruk dataspill i undervisningen.

Vi har tidligere skrevet om hvordan Aleksander Husøy og Vegard Relling bruker «Civilization IV» i samfunnsfag, norsk og engelsk.

Dataspill i skolen har vært et hett tema for nytenkende pedagoger det siste året, og det er kjent at både «Minecraft» og «Portal 2» også har blitt brukt i klasserommet den siste tiden.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3