Rollespillet uten magi eller drager samlet inn 11 millioner kroner

«Kingdom Come: Deliverance» kan testes til høsten.

21. februar 2014 13:17

(PressFire.no): Det meget spennende rollespillet «Kingdom Come: Deliverance» har nå fått finansert sin Kickstarer-kampanje med over 1.100 000 pund, i overkant av 11 millioner kroner.

De tsjekkiske utviklerne i Warhorse Studios ba opprinnelig om mer beskjedne 300 000 pund, så vi tør gjette at de er fornøyd med resultatet.

Summen er ikke ment til å dekke hele utviklingen av spillet – de har en investor som er villig til å legge inn store penger forutsatt at interessen er der, så derfor satte utviklerne i gang en Kickstarter-kampanje for å bevise nettopp det. 

Rendyrket realisme

«Deliverance» er ikke som rollespill flest. Konseptet er ikke helt ulikt titler som «Skyrim» eller «Witcher 3», da det bygger på en åpen verden.

Spillbarheten skal gi mye frihet og massevis av ting å gjøre, men det er én stor forskjell:

Spillet involverer ingen magi, ingen overnaturlige elementer, ingen monstre. Det skal være en realistisk, historisk korrekt simulasjon av livet i sentral-Europa i middelalderen. Kampmekanikken fokuserer på tyngde, den kunstige intelligensen skal være svært avansert, og spillet vil ha flott grafikk takket være CryEngine 3.

I en oppdatering forteller nå utviklerne for sine planer fremover.

Full fres

Tolv nye ansatte er på vei inn til selskapet, flere av disse stammer fra nylig nedlagte 2K Czech, og designerne vil endelig få tid til å sette seg ned og begynne å utvikle oppdrag, samtidig som de vil fortsette å folkefinansiere spillet og blogge om utviklingen.

Kommer neste år

En beta-test av spillet bør være klar i midten av 2015, og den ferdige utgaven av spillets første akt vil lanseres kort tid etter det.

Tidligere i uken bekreftet utviklerne også at siden de ville nå såpass mye penger på Kickstarter, ville det ferdige spillet inkludere en hund som vil passe på deg, advare deg om farer og hjelpe deg i kamp.

Dessuten er spillet blitt godkjent for publisering til både PlayStation 4 og Xbox One, så det vil lanseres på nestegenerasjonskonsoller i tillegg til PC, Linux og Mac.

Videoen under stammer fra en livestream av en eldre versjon av spillet, og viser ganske mye av konseptet:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3