Snart kan «FIFA», «Sims» og «Battlefield» bli «gratis»

– Vurderer en «free-to-start»-modell.

29. januar 2015 18:43

(PressFire.no): Du kjenner sikkert allerede til ord som «free-to-play» og «freemium» fra spillbransjen.

Forretningsmodeller som kanskje startet med et edelt motiv liggende i bunn, men senere har blitt synonymt med griske mobilspill. EU-kommisjonen har sett seg nødt til å stramme inn regelverket for bruken av ordet «gratis».

Nå bør du først som sist bli kjent med et nytt begrep: «free-to-start».

Forventer gratis smaksprøve

Electronic Arts åpner for å senke terskelen ytterligere. Det betyr at du i fremtiden kan oppleve at spill fra dette selskapet ikke nødvendigvis har en prislapp på 600 kroner, men i stedet kan lastes ned helt gratis. Eller, «gratis».

Først etter noen timers spilling kan du bli møtt av en beskjed om å finne fram kredittkortet for åpne opp et nytt «Need for Speed» eller «Battlefield 5», for eksempel.

I forbindelse med at EA-regnskapet ble lagt fram denne uka, diskuterte direktør Andrew Wilson muligheten for å innføre «free-to-start» med investorene.

Seeking Alpha (krever innlogging) fulgte denne diskusjonen mellom EA-sjefen og analytikere, finansfolk eller spesielt interesserte.

– Ser vi inn i fremtiden, tror vi en stor del av spillerne forventer en «free-to-start»-opplevelse, sa Wilson.

– Det verserer ofte en ide om en gratis smak når vi sammenlikner med film, tv, musikk og bøker. Tiltak som faktisk får om bord nye spillere, lyttere, lesere eller nye seere til en tjeneste.

 Vi ser aktivt mot hvordan vi kan tilby den typen opplevelser til spillerne våre. Både til konsoller og andre plattformer, fortalte Andrew Wilson.

Han skisserer videre at EA er villige til å tilby minst tre modeller for videre spilling eller kjøp, etter denne gratistesten. Både en full nedlasting av spillet, mikrotransaksjoner i et «free-to-play»-miljø, eller med «et bredere forhold gjennom et abonnement».

Er alle EA-titlene «free-to-start»-kandidater?

EA har i likhet med flere av sine konkurrenter eksperimentert med ulike forretningsmodeller de siste åra. Blant annet gjennom mobilspill som «The Simpsons: Tapped Out», «Real Racing 3» og «Plants vs. Zombies 2: It’s About Time». I de seneste regnskapstallene har «SimCity BuildIt» bidratt stort. Disse kan spilles uten å bruke én krone, men mange har likevel bladd opp underveis.

Alle er suksesser, målt i penger for EA.

Andrew Wilson signaliserer altså at det er muligheter for at også de største flaggskipene kan følge etter. På konsoller. Det at EA-sjefen nå inkluderer konsollene, er et tydelig signal om at han mener alvor. Pc og mobil har allerede blitt etablert som lekeplass for nye ideer.

«FIFA», «Battlefield», «Need for Speed» og «Sims» er noen av de viktigste seriene til EA. Disse er ikke nødvendigvis fredet fra en slik ny betalingsløsning, har vi hørt fra samme hold tidligere.

Hybrider og nytenkning

Patrick Söderlund, en av toppene i selskapet, tror ulike forretningsmodeller fint kan leve ved siden av hverandre i fremtiden. Kanskje også ett og samme spill kan bli servert med ulike betalingsløsninger?

 Jeg tror mange foretrekker å betale for hele spillet og få tilgang til alt, sa Söderlund til MCV i 2013.

 Alle disse forretningsmodellene kan eksistere sammen, tror jeg. Noen foretrekker å betale 60 dollar og få den hele, fulle opplevelsen. Noen ganger, når jeg spiller «freemium»-spill på mobil, føler jeg: «disse folka vil bare mase om mer penger». Når jeg betaler 60 dollar for et «Battlefield», vet jeg hva jeg får.

– Det er ikke et enten/eller-valg. Begge [forretningsmodellene] kan eksistere, det kan også være hybrider.

Ingen EA-spill er «fredet»

Der Söderlund var forsiktig med å forskuttere at «freemium» eller andre gratisvarianter er noe «Battlefield» eller et «FIFA» kan ha godt av, var nestsjefen i EA mer direkte ved å koble storkanonene fra spillbiblioteket med slike nyvinninger.

Peter Moore sa rett ut til MCV, for to år siden, at ingen EA-spill var fredet fra slik nytenkning. Selv om han senere rykket ut og modererte seg en smule etter den første utblåsningen rundt «gratis»-snakket.

EA Access, lansert til Xbox One i fjor høst, er en måte å tilby en Netflix-aktig måte å spille EA-titler på. Denne tjenesten kan få spille en rolle i «free-to-start»-fremtiden.

«Destiny»-aktige «Warframe», flere pinball-spill og «DC Universe Online» er noen av de første spillene til konsollene, og alle har gjort god butikk med «free-to-play»-modellen.

Spørsmålet nå er om Andrew Wilson og EA forbereder seg på å følge etter – i stor stil.

En EA-«hybrid» folk ikke satte så stor pris på, i hvert fall ikke vår spillanmelder, var løsningen integrert i «Dead Space 3». Her var det tungt lasset på med ekstrapakker – mikrotransaksjoner du selv etter å ha kjøpt spillet til fullpris fikk intense oppfordringer om å handle, underveis i spillinga, for å ha bedre forutsetninger for å lykkes om du betalte mer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3