Her er spillbrillene som skal gi en helt ny dimensjon

Hils på Project Morpheus.

19. mars 2014 08:38

(PressFire.no): Som ventet ble Sonys VR-satsning avslørt i natt i forbindelse med Game Developers Conference (GDC) i San Francisco.

Spillbrillene, kalt Project Morpheus på dette stadiet, skal «utvide PlayStation 4-verdenen». Slik presenterte Sony teknologien.

Som du forstår – virtual reality-brillene er fortsatt på prototypnivå. Det har ikke blitt antydet når Project Morpheus skal være ferdig.

Bryter grenser

Hos Sony Computer Entertainment ser vi innovasjon som en mulighet til å bygge videre med vår plan om å bryte grenser, uttaler Shuhei Yoshida i en pressemelding.

Project Morpheus er det seneste eksempelet på innovasjon hos SCE, og vi ser fram til videre utvikling og spillene som vil bli lagd når utviklersett havner i hendene til de som lager innhold.

Sony har arbeidet med Project Morpheus i tre år, og virtual reality kan vise seg å forme fremtidenes spill, fortalte Yoshida under dette GDC-møtet i San Francisco.

CVG melder at det ble vist små filmsnutter der prototypen ble brukt sammen med Move-spakene til PlayStation.

Både en «God of War III»-demo, skreddersydd for anledningen og skildret i førsteperson, og en trailer som viser «Datura» med Project Morpheus var en del av presentasjonen.

1080p og 3D-lyd

Sony har sluppet noen spesifikasjoner rundt de tekniske detaljene ved Project Morpheus, slik VR-brillene fremstår i dag.

Dette er trolig aspekter som kan endres i takt med at Sony fortsetter å utvikle teknologien videre:

* 1080p-display med 90-graders synsfelt (1000hz tracking).
* Sporing av bevegelser skjer i 360 grader, selv om PlayStation Eye-kameraet ikke lenger kan se Morpheus, skriver Joystiq.
* Sony bruker fem tommers store LCD-skjermer. (1920xRGBX1080 – 960xRGBx1080 per øye).
* Project Morpheus har innebygd både gyrosop og akselerometer.
* USB- og HDMI-tilkobling.
* 3D-lyd og «sosial skjerm».

Du stusser kanskje litt på det siste punktet, angående lyden og den «sosiale skjermen»:

Sony påstår nemlig at VR-brillene er i stand til å simulere lyd fra over 60 virtuelle høyttalere – og støtter flere varianter av hodeplugger og headsett for lyd. «3D-lyden» innebærer at du skal kunne høre hvilken retning lydene kommer fra.

Skritt i trappetrinn, lyder både foran, bak, under deg eller over, skal gjengis realistisk, hevder Sony.

Integrerer «sosial skjerm»

Sony ønsker ikke at VR-opplevelsen skal bli en ensom en.

Anton Mikhailov, en av ingeniørene som holdt GDC-presentasjonen, fortalte ifølge Joystiq at Project Morpheus skal la deg vise bildene fra spillverdenen, i virtual reality, på en tv-skjerm.

Dette vil dreie seg om et tradisjonelt bilde.

Ikke den delte «brilleskjermen» du har sett fra for eksempel demonstrasjoner med Oculus Rift.

Vektproblemer?

Resten av uka vil Sony invitere utviklere og journalister til en test under Game Developers Conference. Der vil det være mulig å prøve litt, sammen med flere spilldemoer:

«EVE Valkyrie» (fra CCP), «Thief» (Square Enix), «The Castle» (SCE) og «The Deep» (SCE).

De to sistnevnte er spesialsydde teknologidemoer fra Sony selv. «The Deep» er en dypvannsopplevelse der du kan svømme rundt, «The Castle» byr på sverdkamp.

I motsetning til 3D-displayene i HMZ-serien fra Sony, skal ikke Morpheus by på vektbelastning på nesen eller kinn påstår produsenten. PressFire har tidligere testet en av HMZ-modellene, og kjente kjapt at nettopp en slik belastning hemmet opplevelsen.

Hva koster dette?

PlayStation Eye-kameraet, tilleggsutstyr til PlayStation 4, er sentral i denne VR-opplevelsen. Kameraet sporer bevegelsene.

Richard Marks, en av ingeniørene som holdt GDC-presentasjonen, antydet ifølge CVG at at Eye hele veien har blitt utviklet med Project Morpheus i tankene.

Vi vil gjøre PlayStation til det beste stedet for VR, utbasunerte Marks på GDC i natt.

– Dette er som Ville Vesten akkurat nå. Det er ikke én dominerende sjanger du må støtte. Hvor ofte får du sjansen til å starte ett nytt medium, spurte Richard Marks.

Han spekulerte i andre bruksområder, annet enn bare spill. Marks forklarte hvordan du – rent hypotetisk – kan ta en prøvetur rundt i et hotellrom med Orpheus, før du bestiller din neste reise. Eller hva om flere aspekter ved turisme integreres i VR, spekulerte han.

To viktige spørsmål, som både Marks og Mikhailov dukket elegant unna og ikke kunne konkretisere: Hva blir egentlig prisen? Når er planlagt lansering?

Så raskt som mulig, og så billig som mulig, var deres vage svar.

Virtual Reality-konkurranse

Oculus Rift har fått mye oppmerksomhet den siste tiden. Brillene har på mange måter banet vei for VR, og utviklerne har anstrengt seg for å presse prisen ned.

Forbrukerversjonen av Rift kan havne på markedet senere i år, men en konkret dato er ikke spikret.

Det har dukket opp spor om at også Microsoft jobber med å tilføre ekstra dimensjoner til stuespillinga.

Ryktene vil ha det til at Xbox-kunder kan få en annen type teknologi - AR i stedet for VR, kanskje?

Også Valve er svært interessert i virtual reality. De har utviklet sine egne briller for internt bruk, som angivelig ligger flere lysår foran teknologien i Oculus Rift - men satser i første omgang på å tilrettelegge sin Steam-spillbutikk for å bli det naturlige samlingspunktet for VR-opplevelser.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3