Shane Kim hos Microsoft Game Studios helte mer vann på ryktemølla da han i et intervju med Wired i 2008 fortalte at «Crackdown» var en alt for spennende merkevare til at man ville la den visne. I sommer kom bekreftelsen på E3-spillmessen, der den aller første traileren også ble vist. «Crackdown 2» er ventet sluppet i løpet av første halvdel av 2010.
Bare i løpet av 2009 har spill som «inFamous» og «Prototype» blitt sluppet, begge tungt inspirert av «Crackdown». Kjennetegnet for alle disse spillene er at du har stor frihet, og kan få utløp for eventuelle superheltdrømmer.
PressFire har som eneste norske medie fått Ruffian Games i tale, nå mens utviklerne jobber videre med oppfølgeren.
Se også: Ferske skjermbilder fra «Crackdown 2».
Se også: Skjermbilder fra det første «Crackdown».
Det smått kontroversielle med «Crackdown 2» er at Microsoft faktisk opprettet et nytt utviklerstudio bare for å få prosessen med en oppfølger i gang.
Det Dave Jones-ledede Realtime Worlds, som lagde det første spillet, har uttrykt skepsis rundt denne avgjørelsen.
Jones, mannen bak klassikere som det aller første «Grand Theft Auto» og «Lemmings», er opptatt med sitt nye, kalt «APB», men han har ikke lagt skjul på skuffelsen over at hans Realtime Worlds ikke får lage denne oppfølgeren.
Men Ruffian Games består av flere nøkkelpersoner som også jobbet med det første «Crackdown», så man får bare anta at spillet er i de beste hender.
- På dette tidspunkt føler vi at dette temaet har blitt grundig dokumentert allerede og vi ønsker å holde fokus på «Crackdown 2», svarer en avvæpnende James Cope, som er produsent bak oppfølgeren.
Det første «Crackdown» ble sluppet uten særlig oppstuss i februar 2007. På coveret av spillet var det imidlertid én ting som fristet mange: En invitasjon til å betateste onlinedelen av «Halo 3» bidro sterkt til at 1,5 millioner eksemplarer ble solgt bare i løpet av 2007, i følge Gamasutras intervju med Phil Wilson i Realtime Worlds.
Les også: Tokyo Game Show fikk se «Crackdown 2» for første gang.
«Crackdown» minner ikke så rent lite om Grand Theft Auto-spillene, men har en overdreven, tegneserieaktig grafisk stil og atmosfære. Du er ikke fullt så låst til å måtte følge oppdragene, og i rollen som superagent samler du egenskaper ved å skyte, kjøre bil eller samle såkalte orbs som er gjemt rundt i spillbyen Pacific City.
Resultatet er at man enten kan angripe dette som et GTA-spill - og enten jakte ned bandegjenger eller ta en pause og oppleve at egenskapene dine øker, at hoppene blir høyere eller at du er mer treffsikker neste gang du trykker på avtrekkeren.
Mye av formelen gjentas i oppfølgeren, forteller James Cope til PressFire, men spesielt ett element byr på en nyhet som endrer spillet dramatisk.
For etter mørkets frembrudd kryper ekle, zombie-lignende skapninger kalt The Freaks frem fra bakgater og smug, og utfordrer deg på en mye mer direkte måte enn motstanden i det første «Crackdown» gjorde.
- Vi ønsket å gjøre mye med «Crackdown 2». Noe er ting vi ville ha med i det første spillet, mens andre elementer er helt nytt. «Crackdown 2» byr på en liten tvist i historien, men vårt mål er fortsatt å lage et fritt, åpent spill som er det «Crackdown» ble kjent som.
Vårt mål er fortsatt å lage et fritt, åpent spill som er det «Crackdown» ble kjent som.
Han fortsetter med å fremheve muligheten til å spille fire personer i samarbeidsmodus og en online flerspillerdel som kan inneholde opp til 16 spillere, i tillegg til at man introduserer deg for nye egenskaper, våpen og miljøer du kan leke i.
- Tilbakemeldingene etter det første spillet var at enkelte elsket å ikke ha en tvungen, lineær handling å forholde seg til, mens andre igjen ønsket en mer engasjerende og mindre repeterende historiedel. Vi prøver å finne den gylne middelvei med «Crackdown 2», med en handling som gir deg en dypere historie men som også gir spilleren friheten til å gjøre hva de ønsker, når de ønsker.
I løpet av de ti årene som har gått siden handlingen i det første «Crackdown», har Pacific City blitt nedslitt og mer skittent. I den forbindelse gikk Ruffian tidligere i vinter ut og annonserte en konkurranse der de beste graffititegningene som ble sendt inn blir innlemmet i spillet.
- Hva kan du si om noen av bidragene dere fikk innsendt?
- Ett av hovedmålene med «Crackdown 2» var å gjenskape byen på en troverdig måte. Du kan faktisk se fysiske bevis på hva som har skjedd fra det første til det andre spillet: Mislykkede forsøk på å fange Freaks, slagmark, opphør av infrastruktur og øde landskap. Responsen på konkurransen var briljant. Mange av bidragene var veldig gode, og noen har vært kilde til fornøyelse også, sier James Cope.
En av hovedendringene fra forgjengeren til «Crackdown 2» er dag-natt-syklusen som ikke bare endrer det visuelle uttrykket men også introduserer en ny type fiender.
The Agents møter tøffere motstand enn den de får fra The Cell.
En gruppe sivile utbrytere har nemlig opprettet sin egen organisasjon som tok saken i egne hender etter at The Agency mistet fotfeste i Pacific City, og har sirklet inn The Freaks som sine hovedfiender – med The Agency som en god nummer to.
Du, i rollen som en agent, har dermed hendene fulle i forhold til utfordringer i spillet. På dagtid bekjemper du medlemmer i The Cell. Etter mørkets frembrudd kommer disse avskyelige, infiserte skapningene ut i gatene og gir deg ytterligere hodebry.
Freaks muterer på forskjellige måter, avhengig av hvor lenge de holder seg i live.
The Freaks har dessuten flere av egenskapene som du besitter, og kan jakte i flokk.
- Elementet med The Freaks representerer bare halvparten av den nye verdenen du finner i Pacific City. The Cell utgjør den andre halvdelen.
- Akkurat nå ser vi i Ruffian nærmere på et antall ulike Freaks, som alle innehar forskjellige egenskaper. Infeksjonen som ble sluppet løs mot slutten av det første «Crackdown» sørger for at Freaks muterer på forskjellige måter, avhengig av hvor lenge de holder seg i live.
Ruffian Games-produsenten forteller videre at angrepene varierer fra rett-i-strupen-nevekamp på gatenivå til mer avanserte kombinasjoner.
- The Freaks gjør faktisk fremskritt slik at de kan møte, eller noen ganger overgå, egenskapene til The Agent – så de representerer litt av en utfordring. Når det gjelder strategier for å stanse de, er det helt opp til deg som spiller!
- Vi kommer til å gi deg en boks full av leker – bestående av våpen, gadgets og en drøss med egenskaper. Derfra er det opp til spillerens oppfinnsomhet, avslutter James Cope.
«Crackdown 2» lanseres i første halvdel av 2010, og kommer eksklusivt til Xbox 360.
Fersk trailer fra «Crackdown 2», sluppet under Spike TVs Video Game Awards: