KÖLN (PressFire.no): Finske Remedy annonserte «Quantum Break» i fjor med et modig utgangspunkt:
Dette er både et spill til Xbox One, og en tv-serie. Disse to uttrykkene smeltes sammen og spinner videre basert på valgene du gjør.
På den tiden, rundt den første dosen informasjon om den ferske Microsoft-konsollen, var «Quantum Break»-strategien helt hånd i hanske med hva Redmond-kjempen ønsket seg.
Spill og tv – multimediaboksen Xbox One skulle få særpreg gjennom å tenke større, eller annerledes, enn konkurrentene.
Vi har nå fått se nærmere på hva «Quantum Break» egentlig har å by på, et av prestisjeprosjektene kun til Xbox One.
Spillet«Quantum Break»Mye har skjedd siden den gang. Microsoft har som kjent endret kurs og lagt seg mer på linje med Sonys PlayStation, sammenlignet med hva utgangspunktet var.
Prat om Kinect, film og tv er tonet kraftig ned.
Denne jula og i nærmeste fremtid er det spill, spill, spill og atter spill som gjelder, fortalte markedssjef Jim McMullin til PressFire på E3 i sommer.
Det er likevel minst to-tre viktige prosjekter som ikke er berørt av de siste store kuttene hos Microsoft når det gjelder produksjon av serier og film.
«Quantum Break» er et av dem. Ridley Scotts «Halo»-serie og «E.T.»-dokumentaren er også i rute (sistnevnte er produsert eksternt, men Microsoft har kjøpt rettigheter).
På GamesCom-spillmessa i Köln for to uker siden var det imidlertid spillet «Quantum Break» som sto på programmet. Det var første gang verden skulle få innblikk i hva Remedy har kokt opp av hardkokt action – med en tidstvist.
NB! Her finner du flere nyheter og intervjuer fra GamesCom 2014.
–Jack Joyce er navnet på hovedpersonen. Han er en av de snille, og heltenes historie blir presentert i spillet.
Tv-showet forteller historien til slemmingene, de som jakter på Jack.
For å binde alt dette sammen blir «Quantum Break»-pakka utrustet med både tv-serien og spillet på samme disk. Handlingen og historien kommer til å veksle og variere basert på hva du gjør.
– Det vil påvirke alt innhold, sier Remedy til PressFire.
Tv-showet av denne opplevelsen hadde ikke Oskari Häkkinen og Kai Auvinen tenkt å snakke alt for mye om da vi fikk en halvtimes demonstrasjon på Microsoft-bakrommet i Köln.
Duoen ville i stedet spille og fortelle mer fra den biten som først ble vist under Xbox One-pressekonferansen på GamesCom – den du kan se i videovinduet i denne saken.
– Riverpoint-universitetet: et tidsreiserelatert eksperiment går fryktelig galt. Tiden begynner å bryte sammen. Jack Joyce, vår helt, er fanget midt i denne smellen og får av den grunn evnen til å manipulere tiden, forteller Oskari Häkkinen fra Remedy innledningsvis samtidig som kollega Kai Auvinen står parat til å spille.
– Han kjemper for å unngå verdens undergang, og tiden er bokstavelig talt i ferd med å renne ut …
–Monarch er navnet på organisasjonen som jakter Jack. Det er Monarch som altså vil få fokuset i tv-serien. Folk har begynt å gjøre opprør mot denne organisasjonen og vi ser flere veisperringer og kontrollpunkter med tung bevoktning.
Jack Joyce kan selv fremskynde tidsstopp. Noen ganger «revner» imidlertid tiden og fanger vår mann i et slags ufrivillig vakuum.
Det ser unektelig fiffig ut når det blir presentert på en slik måte – der du kan danse mellom mennesker som er fryst, ta tak i objekter (også kuler hengende i løse lufta) eller finstudere fienden før du foretar deg neste trekk.
– Når Jack bruker evnene sine, mister fiendene sporet av ham. Det resulterer i skikkelig morsom katt og mus-lek. Å manipulere tiden er artig og enkelt å lære i begynnelsen, men vi legger til mer dybde og kompleksitet i disse kreftene til Jack i takt med at trusselen vokser, lover Häkkinen.
Vi ser flere eksempler på at Jack mister grepet om tidsforskyvningene. Alt rundt fryser, og Jack har ikke kontrollen.
Det dukker også opp noen representanter fra Monarch som ikke påvirkes av tidsfrysninger. Juggernauts, godt pansrede fyrer som tåler en god del mer juling.
Da er det kjekt at Jack, samtidig med at tiden står stille, kan plukke opp en bil og slenge mot disse tøffeste motstanderne.
Tidsforskyvninger, eller full stans av klokka, er helt sentralt i «Quantum Break». På overflaten, når du for eksempel gløtter på live-spillinga fra GamesCom, ser nemlig spillet ut som «enda en lineær tredjepersonsskyter» – helt i tråd med hva Remedy har gjort før i «Max Payne» eller «Alan Wake».
Det har imidlertid kommet lovnader fra Sam Lake, kreativ sjef og regissør i Remedy, at historien er dypere.
Det er altså elementer de ikke har lyst til å snakke om riktig enda som griper dypere enn at stopp av tid kun fungerer som en kjekk spillmekanikk, får vi inntrykk av.
Tv-serien og hvordan samspillet mellom titting og spilling kommer til å fungere i praksis vet vi heller ikke så mye om foreløpig. Serieaspektet av «Quantum Break» blir spilt inn i løpet av de kommende månedene, røper Remedy.
– Du spiller en akt i spillet og på slutten av denne får du et valg, sier Oskari Häkkinen til PressFire da det er tid for spørsmål-svar-seansen etter demoen på GamesCom.
– Her får du et gløtt av flere versjoner av tidslinja. Basert på valget du gjør får du en «directors cut»-versjon av serien. Vi filmer altså flere scener og versjoner av disse.
– Ved å se serien åpnes også informasjon som fôres tilbake til spillet. Disse valgene vil være med deg gjennom hele spillet.
Häkkinen forsikrer at det er Remedy som har den fulle kreative kontrollen over hvordan tv-serien blir, men at de åpenbart har hyret inn spisskompetanse fra Hollywood for å produsere.
- Vi ønsker at dette skal bli en sømløs underholdningsopplevelse, sier Häkkinen til PressFire.
Han avslører at Remedy har et langsiktig perspektiv på «Quantum Break». I likhet med «Alan Wake» kan det altså dukke opp påfyll og potensielt også kreative sprell som vrir og vrenger litt på dette universet.
– Vi gjorde den tabben med «Max Payne» å drepe alle hovedpersonene i det første spillet. «Men folk vil ha mer, hva gjør vi? Alle er jo døde!», fleiper Häkkinen.
– Til «Alan Wake» startet vi å kartlegge en mye større greie. Nå, med «Quantum Break», betrakter vi [lanseringen] som første sesong. Vi tenker altså fremover, sier Oskari Häkkinen.
Veldig mye med «Quantum Break» oser av Remedy. Bullet time-effekten er tatt et nivå videre. Flørten med tv-bruddstykker i «Alan Wake» er tatt videre – ønsket om å blomstre som historiefortellere utover hva som lar seg pakke inn på en enkelt spilldisk, er noe av det som brenner seg best fast etter å ha sett mer av hva «Quantum Break» har å rutte med.
Det er også det samme «problemet» som med tidligere Remedy-spill: teknologien ser bra ut, men ikke helt der i frontlinja av hva prosjekter til ferske konsoller bør klare å prestere.
Effektene når Jack havner i tidsklemma imponerer på samme måte som du kanskje kjente det kile litt ekstra da Alan Wake dro fram lommelykta, siktet mot busemenn og trakk av en byge. Det så tøft ut.
«Alan Wake» led av det samme syndromet med grafikk som virket en smule utdatert, selv om dette spillprosjektet hadde en litt annen forhistorie.
«Alan Wake» var opprinnelig et åpen verden-spill, ble utsatt i flere år og gjorde comeback midt i glansdagene til Xbox 360. Da som et langt mer lineært spill.
«Quantum Break» er ikke ferdig før 2015. Remedy har derfor tid på seg til å pusse og gjøre opplevelsen mer Xbox One-verdig enn der spillet befinner seg i dag. De finske utviklerne vil også vente litt med å vise og fortelle hvordan historien skal utbroderes som interaktiv opplevelse og tv-serie.
Det ligger altså mer mystikk igjen her, uforløst og potensielt banebrytende. Men som et spill, per i dag og etter visningen på GamesCom, er det andre ord enn banebrytende som presser seg fram.
«Quantum Break» skal etter planen være ferdig neste år, og kommer eksklusivt til Xbox One.