(PressFire.no): Spillbrillene Oculus Rift, som tidligere i år ble solgt til megakonsernet Facebook for 12 milliarder kroner, har gjort klar sin neste prototype – og oppgraderer dermed opplevelsen pakket inn i en lettere enhet.
I tillegg til videooppgraderingene har selskapet denne gangen dessuten inkludert hørselen til sansene stimulert av maskinen.
Den nye prototypen, med navnet Crescent Bay, lover ny skjermteknologi, 360-graders bevegelsessensorer og bedre posisjoneringssystem.
– Spillbrillene er fortsatt i utrolig tidlig maskinvarestadie, melder selskapet på sine hjemmesider.
– Det er masse tekniske utfordringer vi må løse før vi slipper produktet til kundene, men Crescent Bay er virkelig de beste virtuelle virkelighetsbrillene vi noensinne har laget, skriver de.
Etter selskapet ble kjøpt opp av Facebook i mars har det vært snakk om at Oculus kommer til å presses ut på konsumentmarkedet tidligere enn hva de kunne klart på egen hånd. Siste ryktestorm nevner mulig lasering våren 2015.
Denne gangen kommer brillene også med integrert lyd. Et sett hodetelefoner er en del av den nye, lettere maskinen. Teknologien bak heter RealSpace3D, og brukes for å ytterligere senke brukeren ned i den virtuelle virkeligheten:
– Folk lokaliserer objekter i verdenen med bruk av tilbakemeldinger i form av lydens samarbeid med omgivelsene, kombinert med hodets bevegelsessensorer, skriver selskapet.
– En bra lydmotor for virutell virkelighet må dermed reprodusere disse tilbakemeldingene for å fullt og helt overbevise det menneskelige opplevelsessenteret.
Tidligere i år opprettet Oculus VR et samarbeid med mobilgiganten Samsung. I tillegg til å få tilgang til deres patenterte OLED-skjermteknologi, har samarbeidet også ledet til en virtuell spillbrilleplattform med et market for applikasjoner.
Det avslørte selskapet under årets Oculus Connect Conference, som ble holdt i går, ifølge teknologisiden TechCrunch.
Via denne markedsplassen skal man kunne laste ned spill, programmer og underholdning. Plattformen kommer til å være tilgjengelig for Rift, iOS, Android, Windows Phone og de største nettleserne.
Selskapet knytter også bånd med andre selskap, og skryter opp Epics Unreal Engine 4 – i tillegg til Epics jobb med å integrere støtte til Rift med denne grafikkmotoren.
Oculus VR har også inngått et partnerskap med spillmotoren Unity, og annonserer dermed at både den kjøpte versjonen samt gratisversjonen av spillmotoren kommer med full Rift-integrering.
Dette åpner opp for flere indieutviklere å hive seg på den virtuelle bølgen.