(PressFire.no): Fjorårets episodiske drama smeltet mange spillhjerter, og sørget for at flere også kjente en klump i halsen.
For dette er en sterk historie, med lille Clementine i fokus sammen med spillfiguren Lee Everett. Midt i zombieapokalypsen var det ikke kvesting av vandøde eller et billig sidespor til TV-serien Telltale valgte å fokusere på.
I stedet skildret de en desperat og tøff historie der vi ble tvunget til å ta noen vanskelige valg.
En ny sesong starter snart. Nå har det dukket opp spor om at startskuddet går 17. desember.
Det er via Steam-butikken at denne datoen har dukket opp i dag. Foreløpig vet vi ikke når de andre plattformene kan begynne på den første av fem planlagte episoder.
Telltale har til nå bare forskuttert at premieren blir i løpet av desember.
«The Walking Dead – sesong to» slippes både til pc, Xbox 360, PlayStation 3, Vita og iOS. Det har også vært antydet at Telltale er interesserte i de nye konsollene, for eksempel PlayStation 4.
Historien denne gang finner sted flere måneder etter forrige sesong. Ni år gamle Clementine er nå hovedpersonen, og sett fra hennes perspektiv må du som spiller lete etter trygghet og vurdere fortløpende hvem av de andre overlevende du kan stole på.
Telltale forsikret tidligere i år at denne sesongen kommer til å by på noen tøffe dilemma og prøvelser der moralen din stilles på prøve.
Brobyggeren mellom den første og andre sesongen, «400 Days», kom ut i sommer. Gjennom fem småhistorier treffer du folk som har det til felles at de er meldt savnet av sine kjære. Valgene du foretar deg i «400 Days» er ment å føres over til den nye «Walking Dead»-sesongen.
Vi traff sjefen for Telltale, Dan Connors, i forbindelse med Game Developers Conference tidligere i år. Han var som ventet fornøyd med «The Walking Dead»-tilbakemeldingene.
- Det var veldig spesielt å få vise hva episodiske spill er i stand til. Hvordan spillhistorier kan fungere. Å få lage noe mer enn bare et spill - et konkurransedyktig underholdningsprodukt i det hele tatt, oppsummerte Connors suksessen.
- Det er så givende at alt klaffet som det gjorde med utviklingen, for ikke å snakke om å bli overøst med premier for alt fra beste historie til beste spill.