(PressFire.no): De siste årene har det polske rollespillstudioet CD Projekt stadig distansert seg mer og mer fra kopisperrer og andre piratfeller, til de tidligere i år ga det opp for godt.
Medstifteren Marcin Iwinski og kollegaene hans har ingen tro på å holde tjuvspillere ute, og mener det først og fremst skader ærlige kunder. Det har han snakket litt med Giant Bomb om.
- For meg virker det som om hele bransjen vet at kopisperrer ikke funker, men at selskaper bruker det til å tåkelegge for å redde ræva si foran sjefer, investorer og aksjeholdere, er Iwinskis klare beskjed
De monterer for tiden storutgivelsen «The Witcher 3» helt uten noen form for innebygd kopisperre, og akter blant annet å distribuere det gjennom søsterbutikken Good Old Games.
Nettbutikken ble i seg selv startet for å tilby klassiske dataspill som er vanskelige å få tak i på tradisjonelt vis. Alle utgivelsene der er ribbet for såkalt DRM (digital rights management, journ. mrk.), og kan lagres og deles uten begrensninger.
At mange større spillselskaper fortsatt lener seg på tunge antipirattiltak mener Iwinski skyldes et slags spill for galleriet.
- Jeg har faktisk snakket med flere sjefer på veldig høyt nivå som innrømmer at DRM ikke funker, men at de blir beskyldt for å være lemfeldige med merkevaren sin om de ikke bruker det, røper den erfarne polske spillkusken til Giant Bomb.
Senere i intervjuet innrømmer Iwinski at han ikke tror kopisperrer bremser piratkopiering overhodet.
Etter mange år med aktive sikkerhetstiltak, særlig i pc-utgivelser, har flere av spillbransjens største aktører senket skuldrene de siste par årene.
Senest i september la den franske giganten Ubisoft ned sitt omstridte krav om at du er tilkoblet internett for å nyte produktene deres.
I kjølvannet av PlayStation 4-avsløringen i vår, markerte spillere sin forakt mot DRM med en utstrakt underskriftskampanje på nettet.
Til gjengjeld kan andre spillskapere vise til massive piratkopieringstall. I sommer ble mobilspillet «Gentlemen!» kjøpt 144 ganger. Produsentene fant likevel bevis på at over 50 000 mennesker hadde piratkopiert spillet.