- Utsettelsen har gjort «Gears of War 3» til et bedre spill

Vi har testet storspillet.

24. februar 2011 20:59

SAN FRANCISCO (PressFire.no): Microsoft har invitert til en todagers i California, der noen av de største spillnyhetene som er på vei til Xbox 360 dette året blir vist frem. PressFire er på plass i San Francisco – og har fått ristet av oss jetlagen. Ikke minst gjennom en real oppstiver med «Gears of War 3» natt til onsdag norsk tid.

Ikke bare var Cliff Bleszinski og Rod Fergusson fra Epic Games svært rause i beskrivelsen av det du vil få oppleve i det tredje spillet i «Gears of War-serien, men de hadde også rigget til konsoller slik at vi selv kunne prøve den nært forestående flerspillerbetaen som vil bli inkludert i spesialutgaven av «Bulletstorm» - et spill Epic Games og Cliff Bleszinski har medvirket til.

Les også: Vår anmeldelse av «Bulletstorm»

.
Les også: Vi møtte folka bak
«Bulletstorm»

i London.

X11 heter dette Microsoft-eventet, og den første dagen var ene og alene viet «Gears of War 3». Uten tvil er dette et av de største spillene som kommer til Xbox 360 i år – og Bleszinski startet presentasjonen med å fortelle at spillet blir bedre takket være beslutningen om å dytte lanseringen fra vår til høst.

Opprinnelig var «Gears 3» planlagt sluppet i april, men det ble utsatt av «forretningsstrategiske grunner», sa man fra offisielt på tampen av fjoråret.  

- Siden spillet ble utsatt har det vært så mange spørsmål rundt når det skal lanseres. Det har vært mye raseri fra fanboys: «Dere lar meg vente helt til høsten»!, smiler Cliff.

- Nå har vi kunngjort at spillet slippes i september. Et bra tidspunkt, tror vi, og en periode av året som tradisjonelt er gunstig for store titler. 20. september er altså datoen.

Betaen sparkes i gang i april

Vi kommer til noen førsteinntrykk litt lenger ned i denne saken, etter at PressFire fikk testet og spilt «Gears of War 3»-betaen under X11, men først litt om det som Cliff og Rod Fergusson fokuserte på under sin presentasjon foran drøye hundre spilljournalister.

NB! Se en videosnutt fra presentasjonen fra X11 nederst.

«Gears of War»-trilogien får sitt siste kapittel til høsten, og i dette spillet har man samlet alle erfaringer fra tidligere, polert og perfeksjonert for å gjøre opplevelsen optimal, fortalte de to spillutviklerne.

- Den ekstra utviklingstiden har ført til at dette blir det mest polerte «Gears of War»-spillet og det beste i serien, sier Fergusson innledningsvis.

- Dessuten har det ført til at vi kan åpne for en beta, noe vi er her i dag for å snakke mer om.

- Når vi skjønte at vi siktet oss inn mot et septemberslipp, tenkte vi: «vent litt... betyr det at vi ikke «bare skal slippe et spill»? Kanskje vi da får muligheten til å justere litt, legge til noen småting og polere livskiten ut av elementer i spillet, forteller Bleszinski.

- Vi ender opp med en historiemodus som er innholdsrik, morsom og underholdende. Og en flerspillerdel som jeg tror vil være noe av det beste vi har lagd. Om ikke det aller beste.

Og Epic Games tar virkelig flerspilleraspektet på alvor. Mens de to herrene snakker om dette elementet av «Gears of War 3», pryder et bilde av en gigantisk serverpark bakgrunnen. Ikke representativt for virkeligheten, mer for å understreke et poeng.

- Det er en av de store greiene; vi kommer til å ha dedikerte servere for å tilby den aller beste spillopplevelsen, sier Fergusson.

- Ikke mange onlineskytespill har dedikerte servere nå for tiden, men jeg har lest på mange forumer, på jakt etter tilbakemeldinger rundt hva folk ønsker seg til «Gears 3» – og dedikerte servere har vært gjennomgangstemaet. Så på dag én, fra vi åpner betaen, vil vi tilby dette, sier Cliff.

Stem fram favorittområdene før betaen starter

Like før X11 ble sparket i gang, annonserte Microsoft slippdatoen samt detaljene rundt flerspillerdelen av «Gears of War 3». De to spillskaperne gikk grundig til verks for å beskrive områdene som dukker opp i betaen, samt fortelle om en del av de nye våpnene.

Det er totalt seks kart du får teste i betaen. To av disse omtalte Cliff Bleszinski som «sikre». De vil altså dukke opp i det ferdige spillet til høsten. Mens de resterende fire er det fansen som avgjør skjebnen til.

Det ble antydet at det blir inkludert flere områder i det ferdige spillet. De seks er i første omgang myntet på betaen og som en forsmak på det som kommer.

Via en Facebook-avstemning kan du gi utviklerne tilbakemeldinger og stemme på dine favorittområder basert på hva du syns frister mest. Førstkommende mandag stenges Facebook-avstemningen og betaen åpnes i april med de utkårede banene. Check Out og Trashball er navnet på de to «sikre» kartene, mens Mercy, Trenches, Old Town og Overpass havner i en Idol-aktig konkurranse der Epic Games vil vurdere om disse får livets rett og havner i det ferdige spillet.

Informasjon om de ulike måtene du kan spille på, ble sluppet i samme pressemelding som avslørte lanseringsdatoen.

Noen av de nye våpnene, som en dobbeltløpet hagle, viste seg i praksis å være supereffektiv på kort avstand. Du er nødt til å være veldig nær fienden, men til gjengjeld kan du faktisk ende opp med å kverke to eller tre i samme slengen – med en velplassert ladning.

Før du starter onlinespillingen kan du velge hvilket våpen du vil ha som utgangspunkt. Du finner fort din favoritt, ikke minst basert på hvor stort det aktuelle kartet er. Har du tilnærmet deg en spillestil som innbyr til nærkamper er det viktig med et matchende våpen. Du kan også bytte våpen etter å ha dødd, om du finner ut at du trenger å forandre strategi.

- Hammerburst er for eksempel det beste våpenet til de middels store eller store kartene, Retro Lancer er best til de små, forteller Bleszinski.

Pent og blodig

Det første «Gears of War» revolusjonerte skytespillsjangeren da det kom ut i 2006. Da oppfølgeren kom ut to år etter hadde konkurrentene kopiert mange av nyvinningene – mens det virker åpenbart at Epic Games til «Gears 3» har tenkt å utfordre igjen. Ikke minst grafisk.

Fokus på detaljer og omgivelser, i tillegg til at spillmekanismene er trimmet og velsmurt, sitter igjen som et inntrykk etter å ha brukt litt tid med betaen. Online kan du igjen forvente deg en haug med utmerkelser, du får låse opp nye våpen og får nye mål å strekke deg etter fortløpende.

Dette understreker hvordan Cliff Bleszinski for et par år siden avslørte at «Borderlands» traff han midt i hjerteroten, nettopp i forhold til måten Gearbox tenker progresjon i et skytespill.

Det er ikke lenger tilfredsstillende «bare» å blåse hodet av Locust. Det blir dobbelt så tilfresstillende om du på kjøpet kan oppgradere våpen, få et nytt, kraftig gevær ved å drepe et bestemt antall fiender – og om du i tillegg klarer å dandere det hele ved å slenge ut achievements ved oppnådde milepæler, ja, så har du oppskriften til hvordan et skytespill anno 2011 bør være. Det er i essens det Cliff uttalte rundt lanseringen av «Borderlands». Rollespillelementer, altså, for å koke det ned.

Og det er masse av den slags i onlinedelen av «Gears 3». Du belønnes gjennomgående – og det flagrer med beskjeder om hvor mye du har igjen for å kunne låse opp et nytt, spesielt våpen, for eksempel.

Overpass, som var brettet vi spilte, har noen flotte grafiske detaljer. Omgivelsene er absolutt i fokus. Stort sett. Det er gjort noen småendringer, som at et lett trykk på X-knappen tillater deg å plukke opp ammunisjon, for eksempel. Holder du X litt lenger, kan du bytte våpen. Det er lett å komme inn i Gears-grooven, selv om Epic har raffinert småting basert på tilbakemeldinger.

Trafikkskiltene du ser i Overpass-kartet står og blafrer i vinden, du ser flagg og vimpler i bevegelse – mens papir, rusk og rask virvler i lufta mens kampene utspiller seg.

Og disse utmerkelsene, oppgraderingene og belønningene formelig kastes mot deg på en måte som gjør at du blir svært delaktig i det hele. «Bare én runde til», kunne man høre bli mumlet i lokale der vi satt og spilte. Det er effektive virkemidler som skal få deg til å sitte klistret til «Gears 3» i mange måneder etter lansering, og betaen kommer til å bli brukt både for å friste nye til denne spillserien – og skape et forhold til de mest lojale fansen.

Noe vil helt sikkert bli endret på, kartene som ender opp i spillet blir på mange måter bestemt gjennom betaperioden – men helhetsinntrykket er at spillet allerede nå ser ferdig ut.

X11 ruller nå videre. PressFire kommer tilbake med flere rapporter om nye spill som skal friste 360-eiere i løpet av 2011.

I skrivende stund er vi på vei for å se og prøve noen nye Kinect-titler, vi vet også på forhånd at det kommer annonseringer om utvidelser til et par store Xbox 360-spill – og kanskje det i tillegg dukker opp noen saftige overraskelser?

«Gears of War 3» lanseres eksklusivt til Xbox 360 den 20. september. En betatilgang til flerspillerdelen er inkludert i den såkalte Epic Edition av «Bulletstorm», spillet som nå er lansert. Betaen sparkes i gang i april.

Slik så det ut når Lester Speight inntok podiet for å bekrefte at spillfiguren hans i Gears-universet, Augustus ”Cole Train” Cole, er mer enn klar for et comeback:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3