(PressFire.no): Sony-sjefene har ikke gjort annet enn å smile siden PlayStation 4 kom ut – og forsikret oss at arrogansen mange opplevde fra dem under PS3-æraen har fungert som en lærepenge.
Microsoft-toppene har på sin side hatt et langt mer innbitt og alvorlig fjes etter Xbox One-slippet.
PlayStation 4 har solid overtak, selv om Xbox «vant» konsollsalget i november i deler av verden. Hvor stort forspranget er, vet vi ikke.
Sony kunngjorde denne uka at det så langt er solgt 18,5 millioner PS4-konsoller. Til kunder.
Rivalen er langt mer tilbakeholden med slike opplysninger, kanskje ikke unaturlig gitt situasjonen. Microsoft opererer stort sett med «salg til butikk» – eller klumper sammen Xbox 360- og One-salg til én bolk. Det er ikke et godt tegn.
At Microsoft starter 2015 i utfordrerposisjon, er det ingen tvil om. Noe må gjøres, kjapt, for at Xbox One ikke skal bli hektet av i dette kappløpet.
Og grep har blitt gjort.
Det er fire stikkord som er spesielt interessante i den sammenheng:
* Microsoft skal snakke ut om sin nye pc-spillsatsning 21. januar.
* Det er varslet fremstøt mot friske, nye spill, og rustes opp til topphemmelig Xbox-innovasjon.
* Utviklerkonsollene har nylig blitt oppgradert, med mer prosessorkraft viet til spill.
* Xbox kjøpte seg en «Tomb Raider»-eksklusivitet.
Skal Windows 10 og en egen Xbox-app redde One-konsollen? Neppe. Det er andre ting som driver konsollsalg.
Har noen av ryktene som florerer om dagen substans, og uttalelser Xbox-spillsjef Phil Spencer kom med til AusGamers allerede i 2013 noe for seg, er det en Microsoft-ambisjon å tilby spillopplevelsene på to plattformer. Konsollene og pc. Om det handler om en Xbox-app bakt inn i Windows 10, der du kun kan se achievements, følge venners aktiviteter eller noe langt mer forpliktende og fullblods, må vi vente noen dager for å få svar på.
Tanken på et eget Microsoft-økosystem der «kjøp spillet én gang, spill det på enten pc eller konsoll», frister utvilsomt. Det gir i så fall bonuspoeng på markedet.
Phil Spencer sa i det samme intervjuet at Xbox allerede har eksperimentert med en slik cross platform-løsning gjennom 2007-spillet «Shadowrun» – der Xbox 360-folk og pc-eiere kunne spille sammen.
Dette var en tidlig test der ikke alt var like vellykket, innrømmet han, men lot det tydelig skinne igjennom at han er fascinert av en slik løsning.
Sony har i det stille bygd sitt økosystem og har et stort push på strømmespilling på trappene, kalt PlayStation Now.
Lei spillet fra nettskyen, uten nedlasting involvert. Abonner som på Netflix-måten med en fast månedssum (20 dollar i USA), og spill så mye du vil i den perioden.
I første omgang legges deler av PlayStation 3-biblioteket ut. Målet er å bygge ut med mer fra PlayStation-spillkatalogen, og gjøre disse tilgjengelig på så mange skjermer som mulig. Nettbrett og smart-tver inkludert.
Cross platform-begrepet gjelder for Sonys del også noen titler som kan spilles både på PS3, PS4 eller håndholdte Vita. Ett kjøp på en av plattformene gir tilgang til alle versjonene.
Hva slags økosystempotensial har egentlig Microsoft? Windows 10-presentasjonen senere denne måneden viser oss trolig litt av fremtidsplanen. I mellomtiden stopper spillstrømmeambisjonene ved EA Access, men ryktene om at også Microsoft tenker luftig og på en skytjeneste har versert en stund.
– Et online økosystem, spredt over flere ulike innretninger, er definitivt hva jeg ser for meg av retningen til spilling i fremtiden, sa Xbox-sjef Phil Spencer til AusGamers i 2013 om samspillet pc og Xbox.
– Du trenger ikke legge til rette for dette som en utvikler, men du har muligheten. Jeg tror et system som Xbox Live spredt over alle disse forskjellige skjermene og der du vet hvem du spiller mot og hvem vennene deres er, hva slags utmerkelser de har låst opp og hvor langt de har kommet i spillene, er helt essensielt i den sammenheng, sa Spencer.
Så var det spillene, da. Microsofts egne – og titlene som skal gjøre Xbox One til valget foran en PlayStation 4. Her er det lett å rette kritikk mot Microsoft om vi tar en titt på de eksklusive seriene eller spillene vi kjenner til i dag.
Det er noen hederlige unntak: For eksempel «Ori and the Blind Forest» et av de mest spennende i år. Friske «Below», fra Capybara Games, er i hvert fall i første omgang eksklusivt for Xbox og Windows.
Ser vi på noen av Xbox-flaggskipene, er det mange gjengangere. Oftest med et tall bak seg i tittelen.
Microsoft satser (fortsatt) tungt på «Forza Motorsport», «Fable», «Crackdown», «Halo» og «Gears of War». Høypotente og banebrytende tidlig på 2000-tallet. I 2015 kommer flere av disse tilbake igjen og skal forsøke å sjarmere en ny generasjon konsolleiere.
Føles dette friskt nok til å danne fortroppen i en ny konsollæra?
Sony er dyktigere til å satse på nytt blod. De har erfaring og tradisjon med å gi grønt lys til de snurrige, rare og vågale ideene – om det dreier seg om «Unfinished Swan», «Tokyo Jungle», «Journey» eller «Ico».
Nye merkevarer til PlayStation 4 er rett rundt hjørnet. Før sommeren kommer «Bloodbourne», «Until Dawn» og «The Order: 1886».
Også Sony har selvsagt sine oppfølgere rundt neste sving.
En gang til høsten er «Uncharted 4» en av storsatsningene. Spillet er hovedgrunnen til at Microsoft bladde opp og sikret seg en (tidsbegrenset?) konsolleksklusivitet til det neste «Tomb Raider», forklarte Phil Spencer i fjor.
De mangler nemlig en eventyrlysten skattejeger kun ikledd Xbox-logoen.
Dette er ren og skjær motprogrammering for å unngå å gi kunder sittende på gjerdet en anledning til å velge seg en PlayStation 4. «Tomb Raider»-pengene, som helt sikkert har gått til Square Enix fra Microsoft, burde åpenbart heller vært investert i et eget Xbox-spill eller -studio i stand til å konkurrere mot «Uncharted».
Det er noe helt sikkert også Spencer kan si seg enig i.
Har Microsoft vært for defensive og fiksert på Kinect og multimediaopplevelser de siste åra, i stedet for å dyrke fram de flinkeste utviklerne med spreke ideer – eller i det minste så noen frø?
Forstår de spillandskapet anno 2015 godt nok?
Undertegnede var på Game Developers Conference i San Francisco året før PS4 og Xbox One ble avduket, men også det påfølgende GDC-året da de nye konsollene allerede hadde blitt vist. Henholdsvis i 2012 og 2013.
Begge disse GDC-ene trålet representanter fra Sony messegulv og kjelleren i Moscone Center der nye spill lagd av beskjedne team, målt i størrelse og budsjetter, presenterte sine hjertebarn. Sony var langt mer synlige og imøtekommende mot indiefolket enn Microsoft. På deres egen hjemmebane.
Dette bunner selvsagt i en viss dose kynisme og egeninteresse fra Sonys side, ikke bare generøsitet.
Rollen som «indiefrelsere» fikk de sjansen til å spille ut og rendyrke fra scenen på E3 i 2013 da dette var et av salgsargumentene før unnfangelsen av den nye konsollen, sammen med fraværet av onlinekrav til PS4 og en bruktspillvennlig holdning. Sony benyttet selvsagt anledningen til å fyre av en frekk byge i retning Xbox.
De visste at de på dette tidspunktet hadde truffet planken rent PR-messig etter at Microsoft allerede hadde snakket om nettkravene sine, og bare timer i forveien gått ut med en pris som inkluderte Kinect i pakka.
Flørten rettet mot indiene bar uansett frukter og resulterte i at Sony i PS4s første leveår hadde et rikere utvalg av slike spill.
Kanskje enda viktigere: Sony har allerede signert avtaler med flere små studioer de trolig vil kapitalisere på i flere år fremover. Vi så en rekke eksempler på dette fra PlayStation Experience-briefen i forrige måned.
Xbox One fikk etter den mye omtalte u-svingen sommeren 2013 omsider stablet på beina sitt initiativ myntet på å fostre de friskeste småspillene, kalt ID@Xbox.
I overgangen mellom to konsollgenerasjoner, der «alle» vet det i et vakuum vil komme en viss tørkeperiode før utgivelsene blir hyppigere og mer imponerende – er det ikke nettopp indiehjernene som da må masseres? Sikres avtaler med, og sørge for å starte et solid fundament med slike på laget ditt?
Det tar kortere tid å få konsolloverført en prisvinnende indie-suksess tidligere utgitt via Steam enn å vente på et nytt «Halo». Og denne indie-suksessen følges jo ofte opp av et nytt spill fra den samme utvikleren, som på et tidspunkt må bestemme seg for en konsoll å satse på.
Denne uka kunne vi lese, blant annet hos GameSpot, at Microsoft nå har gått ut med stillingsutlysninger og vil bemanne en «superhemmelig» gruppe av mennesker med oppdraget: «jobb med banebrytende teknologi».
Her fokuseres det på at de vil ha folk som er villige til å feile, gjerne mange ganger, for til slutt å forhåpentligvis treffe blink.
Kjernen i denne «Xbox-spesialstyrken» består av folk tidligere assosiert med Xbox Live, Kinect og Xbox 360.
Nå vil Microsoft ha flere ansatte i denne gjengen.
Spekulasjonene hagler om dette dreier seg om nye (og fornuftige) måter å bruke Kinect-sensoren på. Eller er det Microsofts virtual reality- eller AR-push som nå skal materialiseres?
– Mesteparten av arbeidet vi gjør er topphemmelig. Det kan hende du ikke får vite hva ditt nye prosjekt dreier seg om før du har takket ja til jobben, heter det i utlysningen.
Oppfølgerne kommer altså på rekke og rad de neste månedene, men Phil Spencer har understreket at Microsoft har flere helt ferske spillmerkevarer på trappene.
I fjor sa han at de «ikke trenger enda en militærskyter» nå.
Xbox-generalen pekte mot «Sunset Overdrive», som et eksempel på porteføljen over uannonserte spill de ruger på. Og flere slike ligger på lur, hevdet han.
En av hovedforklaringene til hvorfor PlayStation 4 har stukket fra i første fasen av denne nye konsollkrigen, dreier seg nok om inntrykket skapt blant potensielle kunder: den kraftigste konsollen er Sonys.
Det er noe «alle» vet etter de første 14 månedene med Xbox One og PlayStation 4. Kjappere minne og et solid grafikkort gjør at utviklerne ofte har klart å presse ut mer av PS4 enn Xbox One.
Lista over spill gitt ut til begge konsollene, kjørende best på PlayStation 4, har etter hvert blitt lang. Den har helt sikkert fortonet som et åpent og blødende gnagsår for Microsoft all den tid dette med god grunn har fått så mye fokus.
Sent i fjor høst ble det gjort noen grep. Utviklerkonsollene (dev kits), altså maskinene spillskapere selv bruker for å lage og optimalisere et «Assassin’s Creed», «Call of Duty» eller «FIFA», fikk da en økning av prosessorkraft på Xbox One.
Det er trolig grunnen til at pendelen skiftet litt, og rapporter om multiplattformspill som kjørte best på Xbox-en tikket ut de siste ukene av 2014.
Først droppet Microsoft den obligatoriske Kinect-støtten utviklere måtte ta høyde for. Denne slukte ressurser som igjen førte til at spillene på Xbox One noen ganger fløt eller så dårligere ut sammenliknet med PlayStation 4.
Høsten 2014 gjorde altså Microsoft ytterligere grep for å gjøre mer kraft tilgjengelig for spillskaperne.
Strategiene som nå legges for Xbox-veien videre ser fornuftige ut. Spørsmålet er om Microsoft har sovet for lenge i timen før de nå har gjort de helt åpenbare kursskiftene. Er det for lite, for seint?
2015 blir det mest skjebnesvangre og viktigste året i konsollgruppa hos Microsoft på lenge.
De første konkrete svarene på det nye spillfremstøtet fra denne kanten serveres under Windows 10-avdukingen 21. januar.
FOTO (hovedbilde): Kevork Djansezian, Reuters/Scanpix.