(PressFire.no): Flere prestisjetunge Sony-spill kommer ut nå mens PlayStation 3 er inne i sin siste sesong som storebror.
«The Last of Us» ble lansert i sommer. Snart er det duket for David Cage sitt «Beyond: Two Souls».
Cage innrømmet allerede i februar at hans Quantic Dreams-gjeng har begynt å pusle på et PlayStation 4-spill. Nå røper han at dette spillet ikke vil havne i samme sjangerboks som «Heavy Rain» og «Beyond: Two Souls» – tunge, til dels bekmørke og skjebnesvangre drama med plenty følelser.
Nå har vi riktignok ikke fått teste så mye av «Beyond» enda, men får sjansen snart. Spillet slippes nemlig i neste måned.
- Vi har en liten gjeng som jobber på dette nestegenerasjonsprosjektet, på teknologien, på konsepter og det kunstneriske, forteller franskmannen til Game Informer.
- Det er veldig, veldig spennende [å jobbe med nytt spill] – noe helt annet enn «Beyond» og «Heavy Rain». Det bygger på samme grunnmur men på en helt annen måte, sier Cage mystisk.
På E3-spillmessa i Los Angeles i sommer, viste Cage fram en ny teknologidemo kalt «The Dark Sorcerer». Ved første øyenkast et tungt, historisk drama – med tryllerier og magi.
Men senere avsløres det hele som adskillig mer humoristisk enn vi først skulle tro.
På GDC i fjor, før han avslørte at «Beyond: Two Souls» var hans neste prosjekt, trollbandt Cage oss med sin «Kara»-tech demo.
Kara er androiden som etter å ha kommet fra samlebåndet får litt for mange menneskelige trekk for enkeltes smak.
Disse to demoene er eksempler på hvordan Quantic Dream liker å lage slike presentasjoner for å teste teknologi, spesielt motion capture, før de avslører sitt neste spill.
I 2006 var «The Casting» en slik tech demo der flere elementer ble overført til «Heavy Rain». Men det er slettes ikke sikkert at verken «Kara» eller «The Dark Sorcerer» ender opp som et Cage-spill.
- Allerede med relativt liten innsats oppnådde vi kvalitet på grafikken som var spektakulært mye bedre enn på PS3, skrev Cage i et innlegg på PlayStation-bloggen etter å ha vist «The Dark Sorcerer» på E3-messa i sommer.
I det ferske intervjuet med Game Informer, lover imidlertid Cage at folk kan forvente å bli utfordret nok en gang.
- Folk bør forvente å bli overrasket igjen, fordi det er noe vi gjør med hvert spill vi lager – ikke gi folk det de forventer, men gi dem noe som de kanskje uten å vite om det selv er noe de vil ha, sier Cage ubeskjedent.
Han sier i samme slengen at Quantic Dream nå har hatt de fleste folka sine sysselsatt på «Beyond: Two Souls», men at de nå flytter ressursene over på det nye, foreløpig uannonserte PS4-spillet.
I «Beyond: Two Souls» møter vi blant andre Ellen Page og Willem Defoe i de største rollene - spillet lanseres 11. oktober til PlayStation 3.
Spillet mikser inn det overnaturlige, har thrillernerve og psykologiske elementer mens vi følger hovedpersonen Jodie Holmes gjennom 15 år av hennes liv.
Prosjektet er David Cages mest ambisiøse til nå. Ikke minst når det gjelder det fortellermessige, og strukturen.
Det innrømmer han også selv, blant annet da vi fikk en titt på hans seneste i forbindelse med GamesCom-messa i Köln i august:
- Jeg vet at noen vil bli desorientert av «Beyond». Det er jo spillets mål: å overraske deg etter hvert som historien utfolder seg.
- En person kan være sur på deg, uten at du vet hvorfor. På et senere tidspunkt kan du plutselig få tilgang til scenen som startet det hele, blir vi forklart, sa Cage.