«Forza 4» er større, raskere og penere

Frister også med fotball – på «Top Gear»-måten.

22. september 2011 20:06

LOS ANGELES/KÖLN (PressFire.no): I løpet av de siste ukene har det åpenbart seg noen muligheter til å se nærmere på det som for veldig mange bilspillfantaster blir et av høstens ubestridte høydepunkt: «Forza Motorsport 4».

Vi fikk sjansen til å prøvekjøre en hel del, fordelt på to kontinenter.

På E3-spillmessen i Los Angeles var hovedfokuset Kinect-funksjonaliteten. Autovista er utstillingsvinduet der lakken virkelig skinner, og Jeremy Clarkson fra «Top Gear» danderer opplevelsen med sine morsomme motormeninger. Ved hjelp av Kinect-sensoren kan du bevege deg rundt utvalgte biler, åpne panseret, gå nærmere for å studere detaljer - og selvsagt også sette deg bak rattet.

Det er som å få en bilutstilling i din egen stue. Der du faktisk får lov til å klå på bilene.

Selvsagt toppes opplevelsen idét du trykker på startknappen (eller vrir om nøkkelen), og hører motoren i en Ferrari male som en blid katt. Du får imidlertid ikke oppleve å høre hvordan en vaskeekte Porsche låter i spillet, på grunn av lisenskrangelen med EA.

Utviklerne i Turn 10 understreket overfor PressFire at Clarkson hadde fått helt frie tøyler til å utforme trivia om disse Autovista-bilene. Og rakke ned på dem han overhodet ikke kan fordra – noe som resulterer i karakteristisk synsing, slik vi kjenner fra tv-serien.

På GamesCom i Köln forrige måned gikk Dan Greenawalt mer i detalj om hva du finner under panseret på Xbox 360-bilsimulatoren. Den typen informasjon som «Forza»-fans nok er aller mest opptatt av.

NB! Nederst ser du en fersk trailer, og her finner du flere av våre GamesCom-saker.

Kinect integrert på fire måter

Dan Greenawalt (bildet) sier Kinect på mange måter inspirerte utviklingen av det fjerde spillet i «Forza»-serien. Autovista eksemplifiserer mye av det Microsoft hadde som visjon da de lanserte denne sensoren i fjor høst:

Du er kontrolleren. Og kan gjøre ting foran tv-skjermen som lar deg delta på en aktiv måte.

- Kinect var en flott mulighet for oss å gjøre spillet tilgjengelig for så mange som mulig. Jeg ba tidlig deler av utviklingsteamet mitt om å begynne å pønske på idéer til hvordan vi kunne få det til å skje, forteller han.

- Resultatet er at vi innlemmer Kinect på fire forskjellige måter: Headtracking, stemme, kjøring ved hjelp av Kinect – som i essens handler om å la en venn eller et barn ha det moro med biler – og sist men ikke minst, Autovista.

På E3 fikk vi teste alt dette. Det å kjøre uten håndkontroller, ved hjelp av Kinect, var overraskende nøyaktig. Du står med hendene foran deg og simulerer at du holder i et ratt. Ved å bevege nevene forsiktig, styrer du bilen. Selvsagt har du fanget fullt av hjelpemidler, blant annet akselererer og bremser bilen for deg. Dette er neppe mer enn en gimmick, vil nok mange mene, og et par runder er definitivt nok av gangen. Mer enn det og du begynner å bli sliten i armene.

Kinect i «Forza 4» kan aldri erstatte den mer tradisjonelle måten å kjøre på, men viste i hvert fall fram teknologien i sensoren på en langt mer gunstig måte enn det vi fikk servert i den fryktelige Kinect-lanseringstittelen «Joy Ride Kinect».

Denne måten å kjøre på blir sortert i en egen meny. Du kan altså ikke gyve løs på karrieredelen, rustet med bare nevene.

Headtracking er nok mer interessant for de mest hardbarkede.

Dette fikk vi også prøve på E3. En ordentlig rigg var satt opp på et eget «Forza 4»-event. Med racing-ratt, sete og full pakke. Her var det forresten også en liten håndfull kjente fjes til stede, blant annet en MMA-stjerne og en «Dexter»-skuespiller med hang til bilsimulatorer - som målte hestekrefter med selveste The Stig.

Og det var «Top Gear»-testbanen det var mulig å prøvekjøre – selvsagt med en Kia Cee’d (også kjent som «a reasonably priced car»). Her var det mulig å teste hvordan Kinect kan spore hodebevegelsene dine, og endrer kameraet deretter. En dynamisk måte å styre utsiktet din på, som du nesten slutter å legge merke til etter noen få runder – såpass naturlig og subtilt er det i praksis.

Etter også å ha testet alpebanen som ble vist på E3, med vanlige kontrollere, er det trygt å slå fast at «Forza 4» er større, «raskere» og penere. Det er mer innhold på plass i menyene, nye moduser – også grafisk har spillet fått seg et lite løft sammenlignet med «Forza Motorsport 3».

Hyret inn folk fra Pixar

En helt ny måte å lyslegge «Forza» ble presset fram av Autovista, forteller Greenawalt. Dette er noe som ble tvingende nødvendig for at bilene skulle fremstå i all sin prakt i dette utstillingsrommet – som også kom resten av spillet til gode.

Det betyr at detaljnivået er høyere i «Forza Motorsport 4» sammenlignet med forgjengeren. Måten sollyset treffer dashboardet, og hvordan omgivelsene rundt banen endres på, vil umiddelbart gjøre at du føler spillet har fått en teknisk oppgradering. Også teksturene og andre detaljer er merkbart bedre.

- Vi hyret inn folk som tidligere har jobbet i Pixar for å hjelpe oss med å redefinere lyseffektene i «Forza». Det resulterte i noe vi kaller Image-based lightning, altså at bilen opplyses av miljøet. Det mest komplekse lyset, som reflekteres og «spretter» fra gulvet eller veggene (i Autovista - journ. merk.), blir presentert på denne nye måten, sier Greenawalt.

Som resultat av den nye lysteknologien i spillet, kan man også skimte et svakt gjenskinn fra hjelpelinja, på billakken, om du virkelig går inn for å finstudere slikt. Det høres kanskje ut som en tabbe eller en skjønnhetsfeil, men Greenawalt hevder dette rett og slett er resultatet av at lysmotoren er for bra. Den tolker hjelpelinja som et objekt i spillmiljøet, og følgelig kastes en svak refleksjon tilbake på bilen.

Turn 10-sjefen setter seg til med håndkontrolleren og blar gjennom menyene for å vise fram noe av det som er nytt i «Forza 4». Blant annet kan du importere profilen din om du spilte «Forza 3». Ikke en direkte import, men det nivået du lå på i treeren vil reflekteres over til det nye spillet og gir deg noen bonuser. For eksempel et utvalg av biler.

- Karrieredelen av «Forza» handler på mange måter om å bli værende i bilene du elsker, vi ønsker ikke å sparke deg ut fra en bil du bruker mye tid med. I «Forza 4» tilbyr vi deg derfor nye løp basert på den bilen du vil kjøre med. Elsker du for eksempel Ford Focus, vil du få tilbud om en rekke konkurranser der du får bruke nettopp denne bilen. Dermed kan du fortsette å investere i den.

En annen nyhet er at du nå kan velge blant flere bonusbiler etter du har gått opp i nivå.

- Selv om du vil fortsette litt til med din Ford Focus, kan du velge om du vil ha en BMW eller en Mercedes som gave etter å ha gått opp i level.

Å klatre i nivå og sanke flest mulig biler, er en essensiell del av «Forza». Samlermanien skal kiles. Også i onlinedelen – i spill mot inntil 15 andre – kan du tjene erfaringspoeng, gå opp i nivå og gjøre en brakkarriere bak rattet.

- Det betyr at du ikke trenger å røre den tradisjonelle karrieremodusen, om du føler for det.

fotballag

Lag ditt eget i «Forza 4»

Det er enda mer å finne på om du vil ha et avbrekk fra din tidsoppslukende karriere, også den type bilmoro som er mer løs i snippen enn vi vanligvis forbinder simulatorer med. Det er mye takket være samarbeidet med «Top Gear».

Du kan blant annet delta i bilbowling, som er lagt til «Top Gear»-testbanen, der du skal drifte rundt for å treffe kjegler.

Og selvsagt; «Top Gear»-fotball!

- I tv-showet bruker de billige biler, mens vi i «Forza»-sammenheng tenker mer strategisk. Du kan for eksempel stille et lag med store, tunge SUV-er i forsvar, kjappere biler på midtbanen – og kanskje en lett Lotus Elise på topp.

- Får man mulighet til å utfordre tidene til gjester som har vært med på «Top Gear»?
Samarbeider med Pirelli

Turn 10-sjefen er en selvoppnevnt nerd på områder som handler om veigrep, bilfysikk og dekk. Han har tidligere uttalt til PressFire at det er denne treenigheten som er aller viktigst for å lykkes med å lage gode bilspill.

Til «Forza 4» bestemte utviklerne seg for å innlede et tett samarbeid med dekkprodusenten Pirelli.

- Rett og slett fordi vi i stedet for å lage våre egne verktøy, som simulerer dekkdataen som for eksempel Pirelli har, nå har tilgang til «originalen». Og kan dytte dette direkte inn i spillet. Det har faktisk endret hvordan spillet fremstår, samtidig har vi med det gjort noe konkurrentene våre ikke har prøvd før.

- Det er slik man lager en fantastisk, grensesprengende bilsimulator. Vi får tilgang på de ferskeste dataene fra Pirelli, i stedet for å bruke de utdaterte.

Microsoft har tatt til seg kritikken fra enkelte som mener «Forza»-spillene fortsatt ikke har fått et verdig racing-ratt. Det har man tydeligvis tenkt å gjøre noe med, og ruller ut en hel liten kolleksjon av nye ratt og kontrollere. Den enkleste, en u-formet sak som du kan styre som et ratt, er nok mest rettet mot det brede casual-markedet. Mens nye «proffratt» også er på vei. Mer om sistnevnte leser du mer om på de offisielle «Forza»-nettsidene.

«Forza Motorsport 4» lanseres til Xbox 360 den 14. oktober, i to utgaver: Standardversjonen og en mer eksklusiv variant som kommer ut i begrenset opplag. Demoen slippes på XBLA den 3. oktober.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3