(PressFire.no): Omtrent samtidig med at «Destiny»-serverne ble skrudd på ved lanseringen i forrige uke, kunngjorde Activision at de hadde solgt sci-fi-skytespillet til en verdi pålydende tre milliarder norske kroner – til butikkene.
I dag har utgiveren fortalt at det faktiske salget, til kunder, nå er regnet sammen.
Spillet har raket inn 325 millioner dollar, like i overkant av to milliarder norske kroner, i løpet av de fem første dagene i salg, sier Activision.
–Uten å ha delt hvor mange eksemplarer av «Destiny» som ligger bakt inn i en slik sum, er det ifølge Activision tidenes bestselgende av nye spillserier.
I så fall er det mer enn Ubisofts «Watch Dogs» klarte tidligere i år, den forrige rekordholderen.
– Det er spilt mer enn hundre millioner timer av spillet den første uka, forteller Activisions Eric Hirshberg i en pressemelding.
– Det er helt på høyde med engasjementet vist i våre mest populære «Call of Duty»-utgivelser. En av bransjelederne.
– Dette er bare begynnelsen. «Destiny» er en plattform som vil vokse og utvikle seg, og vi skal fortsette å jobbe tett med våre partnere hos Bungie for å tilby en lang rekke nye opplevelser og innhold til spillet, sier Hirshberg.
Samarbeidet mellom Activision og Bungie, spillstudioet som tidligere holdt i tøylene på «Halo»-serien, har vært omfattende og kostbart.
Spillet hadde et totalbudsjett på tre milliarder kroner – en sum bekreftet av britisk markedssjef, Roy Stackhouse, i et CVG-intervju nylig.
Disse tre milliardene ble altså tjent inn rundt lansering gjennom salg til butikker og forhåndssalg.
325 av 500 millioner dollar er ifølge Activision omsatt til kunder. Det betyr at cirka 65 prosent av butikklagrene med «Destiny» er tømt.
Det har nylig versert rykter om at en angivelig «kvalitetsbonus» står i fare for å ryke. Bungie skal ifølge Kotaku ha forhandlet seg til en slik bonus om spillet oppnår en snittkarakter på 90 av 100, eller høyere.
I dag har «Destiny» mer beskjedne 76 og 76,51 prosent, i skrivende stund, på henholdsvis Metacritic og GameRankings.
Det er verdt å merke at opplysningene om en slik klausul i kontrakten skal stamme fra 2010. På fire år kan avtalen og betingelsene ha endret karakter.
I PressFires anmeldelse ble dommen 4 av 6:
«Som et skytespill er opplevelsen veldig kompetent. Den hellige «skytefølelsen» sitter som støpt, fiendene er ikke dumme som spiralloff, omgivelsene er nydelige. Allikevel føles verdenen hul», mente vår mann.
Spillet fikk nettopp påfyll gjennom Vault of Glass, en utfordring («raid») utviklerne ikke anbefaler dem som enda ikke har nådd nivå 26.
Såkalte public events er «mer enn doblet», hevder utviklerne overfor Joystiq – og forsikrer samtidig at det jobbes hardt hos studioet med balansering, oppdateringer og enda mer innhold.