(PressFire.no): Det franske spillselskapet Ubisoft formelig strutter etter å ha lagt fram sine seneste tall.
I en pressemelding opplyser direktør Yves Guillemot stolt at situasjonen ser langt lysere ut nå enn det gjorde ved forrige korsvei. En nedgang i salget på nesten 20 prosent i finansåret 2013/2014 var status da.
«Watch Dogs» er forklaringen, både på de negative tallene i fjor og denne ukas langt mer positive budskap:
Ubisoft solgte spill for 360 millioner euro (3 milliarder kroner) i første kvartal av det nye finansåret – en oppgang på 374 prosent sammenlignet med samme periode året før.
«Watch Dogs» ble som kjent utsatt fra en planlagt lansering i fjor høst. I stedet kom «Edward Snowden-møter-Grand Theft Auto»-spillet ut denne våren.
Etter utsettelsen var et faktum, raste Ubisoft-aksjen 25 prosent dagen dette ble kjent. Det fortalte David Polfeldt, daglig leder i Ubisoft-studioet Massive, i et Examiner-intervju.
Spillet var voldsomt hypet i forkant, og fikk en imponerende debut på E3-messa i 2012. Vår anmelder var imidlertid ikke helt overbevist da spillet omsider kom ut.
Yves Guillemot forteller at «Watch Dogs» har satt flere rekorder:
– Spillet slo Ubisoft- og bransjerekorder, henholdsvis for lanseringen av et nytt spill og debuten til en ny merkevare, med over åtte millioner solgte enheter.
(Antallet gjelder salg inn til butikk, ikke nødvendigvis til kunder).
Ubisoft-direktøren sier i pressemeldingen at «Watch Dogs» er et eksempel til etterfølgelse.
Han gjentar et budskap vi også har hørt fra Guillemot før: det er viktig for Ubisoft å være offensive på nye plattformer og konsoller.
– «Watch Dogs» er nå trygt posisjonert som et stort navn. Vi er i stand til å gjøre det samme igjen, og å bygge på spillets suksess i åra som kommer. Salgstallene vitner om Ubisofts ekspertise som skapere av store blockbuster-serier.
– Denne ekspertisen gjør at vi skiller oss fra konkurrentene i starten av en ny konsollgenerasjon, forteller Yves Guillemot.
Han undestreker at et knippe av de kommende spillene fra Ubisoft vist under E3-spillmessa i år, som «Assassin’s Creed Unity», «The Crew», «The Division», «Far Cry 4», «Just Dance Now» og «Tom Clancy’s Rainbow Six Siege», danner fortroppen til neste Ubi-kolleksjon av spill.
Selskapet opplever også, ikke overraskende, en vekst av digitalt spillsalg. Der har også «Watch Dogs» bidratt, sier Ubisoft, men også «Trials Fusion», «Child of Light», og «Valiant Hearts: The Great War».
Alle disse er mindre produksjoner sammenlignet med «Watch Dogs»-utviklingsbudsjettet og i all hovedsak solgt gjennom tjenester som Steam, PlayStation Store og Xbox Live Marketplace.
Det franske spillselskapet forventer at neste kvartal innebærer en nedgang sammenlignet med fjoråret – en periode der Ubisoft slapp både «Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist», «Rayman Legends» og «Just Dance 2014».
Men året totalt sett vil bli sterkt, spår Ubisoft selv, med en omsetning i størrelsesorden 1,4 milliarder euro (i overkant av 11 milliarder kroner).