(PressFire.no): I 1952 skjedde det noe fantastisk på universitetet i Cambridge, England. Det første grafiske dataspillet ble oppfunnet. De som prøvde det ante neppe at seksti år etter var konseptet blitt til en av de største underholdningsindustriene i verden.
Skjønt, en kan argumentere med at spill faktisk startet før dette, med Ralph Baers første skriblerier om et videospill i 1951, men produksjonen av oppfinnelsen hans (som ble verdens første spillkonsoll, Odyssey) startet ikke før i 1972.
Det er en faktor til som spiller en rolle: Definisjonen av videospill kontra dataspill.
Et videospill må kunne rasterisere (særdeles kjapt forklart: gjøre om geometriskeformer til et videosignal) et bilde og sende det ut på en vanlig monitor eller TV, mens de tidlige spillene bare kunne vises på svært spesifikke skjermer (ofte oscilloskoper) knyttet til de svære beistene datamaskinene var på den tiden. Derfor kalles disse dataspill og ikke videospill.
Norske spillskribenter har faktisk den siste tiden småkranglet litt om hva som er den riktige måten å skrive det på, rent offisielt, her i Norge. Er det et dataspill, et videospill eller ganske enkelt bare et spill det er snakk om?
Uansett – historien til grafiske dataspill starter altså for seksti år siden.
Unge herr A.C. Douglas holdt på med doktorgraden sin i «Human – Computer Interaction», og i den sammenheng benyttet han seg av monstermaskinen EDSAC på universitetet der han gikk.
Denne maskina var på størrelse med et lite hus, og hadde en liten 35x16 piksler stor skjerm som han skrev et enkelt lite «Tre på rad»-spill til. «Noughts and Crosses», som det så fint het, ble kontrollert via mekaniske telefonknapper – og en kunne spesifisere om det var EDSAC eller brukeren som skulle begynne.
Om du har forferdelig lyst til det kan du faktisk laste ned noe så fantastisk som en EDSAC-emulator og kjøre verdens første grafiske dataspill på din egen datamaskin. Klikk her for å gå til en entusiastside som har masse info om den, og selve emulatoren.
EDSAC var ikke så veldig kraftig, men kunne kjøre 600 kalkulasjoner i sekundet. Disse tidlige datamaskinene var svært revolusjonerende for matematikere på 40-tallet, og ble for det meste brukt som gigantiske kalkulatorer.
For første gang kunne de kalkulere hele tabeller med kvadratrøtter og løse komplekse ligninger - men det tok tid; opp til dager i slengen!
Toppbildet i saken er fra EDSACs glade dager, gjengitt med tillatelse fra Cambridge-universitetet.