LONDON (PressFire.no): Det er ikke mange som har like lang fartstid med å lage bilspill som Craig Sullivan.
Han har vært såkalt creative director, både i Criterion og nå i Ghost Games som er basert i Göteborg.
Det innebærer at han tidligere har tatt plass bak rattet på «Burnout»-spillene. De seneste åra har han tre «Need for Speed» på samvittigheten - og Sullivan har tenkt å holde opp farta fremover.
NB! Vi tok et gjensyn med alle «Need for Speed»-spillene.
Etter 15 og et halvt år hos Criterion i London, fikk Craig Sullivan lyst til å velge en litt annen vei.
- Vi ble ferdige med «Need for Speed: Most Wanted» i fjor på denne tiden av året. Jeg visste at gjengen hos Ghost Games skulle lage neste «Need for Speed», et spill de hadde holdt på med i nesten ett år allerede på dette tidspunktet.
- De trengte en creative director, og jeg liker jo å lage «Need for Speed»-spill. «Jeg melder meg frivillig!», var mitt utgangspunkt.
- Egentlig var idéen at jeg skulle lånes bort, pendle mellom London og Göteborg. Det er en ung gjeng [hos Ghost], men samtidig har de masse erfaring. De har plenty talentfulle folk. Jeg fikk følelsen av at fremtiden for «Need for Speed» - og meg selv - lå i Göteborg.
- Så jeg valgte å flytte, sier briten til PressFire.
«»Samtidig med at Sullivan meldte flytting, ble flere titalls av hans kolleger også med til Göteborg. Etter noe sånt kan det fort oppstå rykter om at Criterion er rammet av kutt og nedskjæringer.
Det er i dag kun en symbolsk gruppe med folk igjen hos den tradisjonsrike britiske spillfabrikken.
Disse har allerede begynt å friste med et nytt prosjekt, som de forresten antyder ikke vil bli noe eksosrelatert for én gangs skyld. De er i hvert fall ikke i gang med et nytt «Burnout», forsikret de.
Sullivan avviser at det er grunn til å spekulere i Criterions fremtid bare av den grunn at Ghost tok med seg størsteparten av de ansatte.
- Planen var at jeg og noen få andre skulle flytte til Göteborg og jobbe med noen saker der. Alex og Fiona [henholdsvis med Ward og Sperry til etternavn] som styrer Criterion-skuta, bestemte at de ikke ville lage et nytt «Need for Speed»-spill.
- De sa: «vi trenger ikke hundre mennesker hos oss. Vi har lyst til å jobbe med noe helt annet.»
- Det virket fornuftig å få resten, mellom 65 og 70 personer, til å hjelpe med å lage «Need for Speed Rivals». Du må være gal om du ikke vil bruke disse folka, som jo har masse erfaring med dette.
- Det ble til at denne gjengen nå tilhører Ghost UK. Vi har altså både et Sverige- og Englandsstudio. Criterion holder på med sine egne ting, sier Sullivan.
- Jeg fikk jobbe både med de nye folka i Ghost, pluss gjengen jeg har lagd spill sammen med før, til «Need for Speed Rivals». Det var en naturlig evolusjon.
»
«Need for Speed»-serien fyller snart 20 år. Det har vært en av de store gullkalvene til Electronic Arts i denne perioden med godt over 140 millioner solgte.
Og neste år kommer «Need for Speed»-filmen.
Dette er et samarbeid mellom Dreamworks og EA, med Aaron Paul («Breaking Bad») i hovedrollen.
- Det virker naturlig å koble det neste spillet med denne filmen på et vis, ikke sant?
Craig Sullivan vrir seg litt i stolen mens han tygger på svaret sitt.
- Ehhm … jeg blir ofte spurt, «hva har dere egentlig tenkt å gjøre neste år?». Eller: «blir det noe i sammenheng med filmen, og hva med de langsiktige planene for serien?».
- Det ærlige svaret er at vi nå er så fokusert på å få ferdig «Need for Speed Rivals». Det tar cirka 200 mennesker to år å lage et slikt spill. Vi legger alt vi har i det, forsikrer han.
- Vi har noen idéer for hva vi skal gjøre neste gang, men først skal vi alle ta oss en ferie og så skal vi tenke litt.
- Kreativt sett er «Need for Speed» nå eid av Ghost Games. Det er en langtidsplan bak. Vi har flere tanker om hva som skal skje videre – noen av idéene er helt ute på viddene, litt gærne, men vi har lyst til å gjøre skikkelig kule og interessante greier med «Need for Speed».
- Vi ønsker å bygge serien og gjøre den til noe som er forbundet spill av høy kvalitet, hevder bilspilsjefen.
- Ingen konkrete planer er spikret nå. Det inkluderer også forholdet til filmen. Jeg mener, jeg skal se den når den er ferdig i mars neste år. Men er den direkte relatert til noe av innholdet vi lager nå? Nei. Vi skal se an hvordan den gjør det, og hva vi gjør videre.
- Med «Hot Pursuit», «Most Wanted» og nå «Rivals», tre spill du har jobbet med, vil vi se fingeravtrykkene dine når det gjelder retninga i åra som kommer – eller blir det et drastisk kursskifte for måten «Need for Speed» ser ut, føles og spilles?
- Det er noen pilarer som står helt i fokus for hva vi driver med, og hva folk kan forvente seg. Hvis jeg for eksempel kjøper «Battlefield 4», vet jeg omtrent hva jeg får. Det samme gjelder et «Call of Duty», «Gran Turismo» eller «Forza Motorsport». Slike etablerte serier må være bygd på noen solide pilarer.
- Vi vet at «Need for Speed» skal by på høye hastigheter og kjøreaction. Det er bilspillet som mer eller mindre alltid har hatt politi inkludert i opplevelsen, det er innovativt og fremtidsrettet – det er grunnen til at vi til «Rivals» kom opp med AllDrive.
- For å svare på spørsmålet ditt: ja, det bør føles likt – for det er det samme studioet, de samme folka som står bak.
- Jeg syns kjørefølelsen er virkelig bra. Det er en god, arkadedrevet actionfølelse. Det skal vi fortsette å jobbe med å få bedre. Du kommer alltid til å finne nye bilmodeller i spillet, vi ønsker å fortsette med å gi deg muligheten til å tilpasse bilene slik du ønsker, og politi kommer til å bli en del av miksen også i fortsettelsen.
- Vi bør alltid være basert i en åpen verden, for det er noe jeg syns «Need for Speed» hører hjemme i.
- Det trenger å være en gjennomført og konsekvent retning for «Need for Speed» fremover, for vi har den samme gruppen mennesker som lager spillene nå. Det syns jeg er en god ting. Jeg mener «Need for Speed»-spillet du kjøper etter «Rivals» bør være enda litt bedre. Kvaliteten må alltid peke oppover - det er derfor jeg flyttet til Göteborg, for jeg ønsker å ta en del i dette.
«»Ulike EA-spillstudioer har vært involvert i serien. Det har bydd på perioder der «NfS»-spillene føltes i utakt med resten av bransjen – og fansen er splittet i mange leire:
Er pimping og åpne områder aller best? Er «Underground» eller «Porsche» de skikkelige klassikerne?
Eller, ble Criterions involvering i denne serien mest av alt et utvannet forsøk på å overføre «Burnout»-idéene til en serie som originalt betydde noe helt annet? Det er noen av de vanlige tilbakemeldingene - blandet med dem som elsker hva Criterion har gjort med en serie som på et tidspunkt føltes punktert.
- Mange, i hvert fall i våre kommentarfelt, vender stadig tilbake til at de er misfornøyde med måten kjørefølelsen har blitt til. Flere har også ytret at de ikke liker spillene etter at Criterion ble involvert – og til stadighet dukker det opp ønsker fra folk om et nytt «Underground». Andre har nostalgiske minner fra «Need for Speed», og lever videre på disse. Hva føler du om alle disse reaksjonene?
- Jeg mener en del av å kjøre en gjennomført linje delvis handler om å se bakover. Vår jobb er å sørge for at et «Need for Speed» er et skikkelig bra spill når det lanseres, men den jobben består også av å ha så mange som mulig til å spille det. Og like det.
- Det er noen grep vi kommer til å ta i fremtiden, som vil få flere av «Need for Speed»-fansen tilbake igjen – folk som kanskje ikke har prøvd de siste par spillene, hinter regissøren om.
- Jeg er ofte selv på Youtube, leser kommentarene, sjekker fora. Der sier folk at: «jeg elsker Underground». «Jeg elsker Most Wanted».
- Folk liker alt! De liker «The Run», eller «Carbon» best. Kanskje «Shift» …
- … og «Porsche», da?
- «Porsche Unleashed»! Jeg elsker virkelig det spillet, selv om det var temmelig vanskelig, sier Sullivan og ser et øyeblikk ut til å havne i en tre sekunder lang transe med nostalgiske flashbacks.
- Jeg har spilt dem alle. Vi kan ikke putte alt i ett spill, men det vi kan gjøre er å bygge fra et fundament. I «Rivals» kan du enten spille som politi eller racer, noe som er en viktig del fra tidligere av.
- Vi har diskutert å gi folk sjansen til å velge den typen handling de foretrekker, for i noen av de eldre «Need for Speed» var kjørefølelsen ganske annerledes.
- Det er kanskje noe vi kan komme til å se på i fremtiden, røper Sullivan overfor PressFire, og sier i samme slengen at de også kan komme til å gjøre muligheten til å mekke på bilene, gjøre disse mer personlige eller trimme de, enda mer omfattende.
- Grunnen til at jeg er i Ghost, som jeg nevnte tidligere, er at jeg vil sørge for å gjøre visjonen til serien gjennomført nå som vi går videre. Vi har allerede snakket om elementer fra serien som har stoppet noen fra å spille et «Need for Speed»-spill, men vi har også tanker om helt nye ting. Det er viktig å gi folk noe nytt.
- Vi har ikke lyst til å lage det samme spillet om og om igjen. Det er en balanse der vi må finne, forteller Craig Sullivan.
Et interessant intervju tidligere denne måneden med den nye EA Sports-sjefen Patrick Söderlund, skisserte at det trengs en ny retning for «Need for Speed».
EA-folk vi snakket med i London denne uka, hevder Söderlund ble feilsitert under dette Polygon-intervjuet.
Det er ikke sant at «Need for Speed» skal havne under paraplyen til EA Sports, slik det kom fram i saken. Det den svenske sjefen egentlig mente var at Sports-titlene – som «FIFA» eller «NHL» – skal være en ledestjerne for hvordan man lager en populær serie, forteller Electronic Arts nå til PressFire.
Craig Sullivan har på sin side også lest hva den svenske EA Sports-sjefen fortalte om sine tanker rundt «Need for Speed».
- Jeg kjenner Patrick godt. Vi har jobbet med ham på noen av de tidligere «Need for Speed»-titlene. Det han mener, handler om å lære av hva Sports-gjengen har gjort for å lage serier som holder et jevnt høyt nivå.
- Hver eneste gang det kommer ut et «Need for Speed» må dette være et skikkelig, skikkelig bra spill. I fortiden har noen av spillene … enkelte har vært bedre enn andre, sier han diplomatisk.
- Ser du på sportsspillene, har disse hatt en viss kvalitetsstandard. «FIFA», for eksempel. Denne serien har holdt et veldig høyt nivå over tid.
- Vi prøver å lære fra alle, også de som jobber med sportsspillene til EA, sier Sullivan.
«»«»- Som Söderlund også var inne på i Polygon-intervjuet: er det uaktuelt å dreie «Need for Speed» i en mer simulatororientert retning i fremtiden, følge opp i fotsporene til «Shift» og «Shift 2»?
- Det er der du har «Forza» og «Gran Turismo». Og fordi «Need for Speed» er annerledes, kjøper folk dette spillet også. Det er ingen poeng for oss å lage et simulatorvridd spill og konkurrere med disse to seriene når vi har vår egen plass som «Need for Speed» har representert i lang tid.
- Men, ja, det blir noen store endringer fremover for «Need for Speed», og jeg tror vi allerede har startet den prosessen ved å flytte over hos Ghost Games.
- Som jeg sa tidligere, både meg selv og resten av gjengen i Ghost er med på dette for en lengre periode. Vi kommer til å sørge for at hvert eneste «Need for Speed» som kommer ut holder jevnt, høyt nivå, sier Craig Sullivan til PressFire.
«Need for Speed Rivals» lanseres til dagens konsoller pluss pc 19. november. Samtidig med at PlayStation 4 er ute i Norge, er også denne utgaven av «Rivals» tilgjengelig. (Xbox One får nye «Need for Speed» når denne maskinen kommer til Norge, «tidlig neste år»).