(PressFire.no): Det er bare et par uker til «Need for Speed Rivals» er ferdig, det seneste i racingserien som snart feirer 20-årsjubileum.
«Rivals» kan være det siste av «Need for Speed» som følger formelen fra Criterion Games.
Dette britiske studioet lagde «Hot Pursuit» og «Most Wanted» på egen hånd, men har i tillegg spilt en viktig rolle med årets «Need for Speed».
Nybakt sjef for EA Sports, Patrick Söderlund, holder litt i rattet til «Need for Speed». Svensken sier i et Polygon-intervju at det blir endringer for bilspillserien fremover.
Söderlund vil samle «NfS» under en større paraply internt i Electronic Arts, få sportsgjengen og bilspillfolka til å jobbe tettere sammen.
Matt Bilbey, som har ansvaret for «FIFA»-, «UFC»- og «NHL»-seriene, skal også ha kontrollen over utviklingen til bilspillene fra EA fremover.
- Vi tror vi kan dra nytte av et friskt blikk. Vi tror Matt er rett mann. Han har et annerledes synspunkt på hvordan man lager spill. Bra spill, sier Patrick Söderlund.
Dette markerer et kursskifte for hele EA, som i flere år har hatt en Labels-sortering. Denne Labels-satsningen innebærer at flere satelittstudioer har fått jobbe i fred med sine egne prosjekter.
Dét Electronic Arts har mistet på veien, mener Söderlund, er fordelene av å snakke sammen - dele kunnskap, teknologi og erfaringer.
følelseEA Sports, som har sine «FIFA»- og «NHL»-flaggskip – snart også et nytt MMA-spill – skal inspirere «Need for Speed»-gjengen fremover. Ghost Games i Göteborg står bak høstens «Rivals», men har også blitt forsterket av flere Criterion-utviklere.
Dette studioet får trolig en sentral rolle også i fortsettelsen av bilserien. Men Söderlund signaliserer at Matt Bilbey og EA Sports skal stake ut kursen for alle EAs bilspill fremover (et ansvar Criterion opprinnelig fikk i fjor).
Han kommer med et hint om at følelsen i et «Need for Speed» er noe som må adresseres.
- Jeg tror vi kan lære en hel del fra sportsspillene, og hva de har gjort.
- Spiller du en sportstittel, er kontrolleren du har i hånda det som dikterer hvor bra spillet er. Det handler om spillerkontroll, inndata og hvordan det føles. Det er en følelse, ikke sant? Jeg tror fokuset på reinspikka gameplay er noe «Need for Speed»-serien kan tjene på, mener den ferske EA Sports-sjefen som blant annet har bakgrunn fra «Battlefield»-studioet DICE.
Söderlund, selv en ivrig racingfører på fritiden, vil altså ha EA Sports til å styre bilspillkursen, men utelukker at det betyr mer realisme og konkurranse rettet mot «Gran Turismo» og «Forza Motorsport».
Gjennom to «Need for Speed: Shift»-spill, forsøkte EA seg på en simulatordreining. Det er ikke sikkert at de fortsetter ned den veien.
- Jeg tror det er veldig usannsynlig, for å være ærlig.
- Det handler mer om at en serie som har holdt det gående i 20 år, som «Need for Speed» har, trenger et friskt perspektiv, et nytt utseende og følelse. Ta det til et nytt nivå, finne en ny retning, sier Söderlund til Polygon.
«Need for Speed Rivals» er ute til dagens konsoller 19. november. PlayStation 4 -eiere her i landet får 28. november, mens Xbox One-konsollen kommer med dette spillet på lansering (Norge må vente på Microsoft-konsollen til neste år).