SILVERSTONE (PressFire.no): Denne uka ble snora klippet for et nytt spill i «Gran Turismo»-serien. Et av de største og viktigste for PlayStation.
Det er overraskende nok den aldrende PlayStation 3 som er plattformen Polyphony Digital utvikler kjørespillet til.
Men Kazunori Yamauchi, «Gran Turismo 6»-generalen, innrømmet overfor PressFire at de likevel går rundt og tenker en hel del på PlayStation 4-konsollen.
På et bakrom ved Silverstone-banen i England, traff vi også den europeiske PlayStation-sjefen, Jim Ryan.
Han benyttet anledningen til å forsikre om at «Gran Turismo 6» bare er ett av flere eksempler på at Sony kommer til å backe PS3 i lang tid fremover.
- Dette følger opp noe vi har demonstrert gjennom den siste tiden, med spill som «The Last of Us», «Beyond: Two Souls», «God of War: Ascension» og nå «Gran Turismo 6».
- Etter alle disse årene med PS3 på markedet, er dét en temmelig sterk rekke av spill, sier Ryan til PressFire.
- Uten å snakke negativt om noen av våre konkurrenter, syns jeg vi klarer oss ganske bra om dagen. Vi har over 70 millioner PS3-eiere på verdensbasis, og er fornøyde med situasjonen, sier PlayStation-sjefen oppskriftsmessig.
«»I løpet av «Gran Turismo 6»-presentasjonen på Silverstone, viste Kazunori Yamauchi et bilde som handler om å gi mer dybde til spillet, med funksjonalitet og støtte for mobiler, nettbrett og et eget pc-program.
Han fristet med at flere detaljer rundt hvordan du skal få mulighet til å tenke «Gran Turismo» hele dagen, i et slags bunnløst økosystem for racingfrelste, blir avslørt senere i år.
Kanskje skjer det på E3 i juni, GamesCom i Köln to måneder senere eller Tokyo Game Show?
Dette med mobil- og nettbrettfiksering, er en trend bransjen nå ser ut til å være hodestups forelsket i. Både «FIFA 14»- og «Watch Dogs»-spillskaperne, fra henholdsvis EA og Ubisoft, har i løpet av de siste ukene fortalt oss om lignende ambisjoner. Det handler om å få deg til å huske spillet du kjøpte for 600 kroner - som står plantet i konsollen - også mens du sitter på jobb, forelesning eller er på bussen.
Sony har foreløpig ikke gått i detalj rundt hvordan de ønsker å knytte «GT6» til slike plattformer. Men et spørsmål meldte seg, som kanskje Jim Ryan er rett mann til å svare på:
- Det manglet ett punkt i presentasjonen, som handler om PlayStation Vita. Har dere «Gran Turismo»-planer for den maskinen, eller andre idéer til hvordan «GT6» kan få et liv også på håndholdtkonsollen deres?
- Vel, åpenbart ble det ikke annonsert noe spesifikt om Vita og «Gran Turismo» her i dag, sier Jim Ryan avvæpnende.
- Det jeg kan si, er at vi hele tiden ser nøye på porteføljen vår av spillnavn, og Vita er en viktig del av satsingen. Det kommer en rekke solide spill til Vita i år. «Killzone: Mercenary» og «Tearaway», for eksempel.
- Vi vurderer fortløpende hvilke spill som bør komme ut, og når dette skal skje, sier Ryan uten å hinte om det finnes planer for «GT»-serien på Vita.
«»«Gran Turismo» spilte definitivt hovedrollen denne dagen. Jim Ryan tok da også turen opp på podiet blant annet for å fortelle at «GT»-spillene har solgt over 70 millioner eksemplarer siden starten på den første PlayStation-konsollen for 15 år siden.
Ryan kunne avsløre at halvparten av disse kundene stammer fra Europa.
Han har noen teorier rundt hvorfor «Gran Turismo» har gjort det så sterkt i vår del av verden.
- Jeg ble spurt om det samme litt tidligere i dag, og det jeg sa er ikke et spesielt seriøst svar:
- Fordi vi er så briljante når det gjelder hvordan vi selger og markedsfører spillene våre, sier Ryan, før han lar blikket falle ned mot bordplaten som er pyntet med noen opptakere eller smarttelefoner satt til record, og skynder seg å skyte inn: «få med at jeg smiler og ler mens jeg sier dette, da», vitser han samtidig som PlayStation-sjefen fyrer av en latterkule.
- Det seriøse svaret på hvorfor jeg tror «Gran Turismo» har gjort det så bra i Europa, handler nok om at markedene er litt forskjellige. Altså Amerika og Europa. I USA har skytespill og actioneventyrene tradisjonelt sett en større popularitet.
- Disse spillene er også svære her i Europa, men de er digre der borte, sier Ryan.
- Her hos oss, i Europa, har vi hatt suksess med å henvende oss til en større, bredere men også yngre gruppe PlayStation-spillere. Et racingspill har derfor åpenbart potensial til å kunne henvende seg til hele familier. Til alle.
- Et «Call of Duty» har .... jeg må være litt forsiktig nå, med hvordan jeg ordlegger meg, sier Ryan og smiler, og tar en liten kunstpause.
- Slike titler bør ikke barn under 18 år spille, mens begrensninger som dette mangler i «Gran Turismo».
Vi utfordret Ryan med et tema som ligger litt på siden av «Gran Turismo» - for i disse dager tilspisses konkurransen om din og min interesse for nye konsoller ytterligere.
Den 21. mai skal Microsoft forsøke å begeistre med sine Xbox-planer. Sony gikk ut fra startblokkene tidlig. Allerede i februar snakket de for første gang om PlayStation 4.
- Var det planen hele veien å være de første til å begynne å snakke om neste generasjon konsoller, for å få muligheten til å bruke Game Developers Conference i mars til å sjarmere både indiespillutviklere, presse og andre i bransjen, spør vi Jim Ryan.
- Jeg tror ikke det handlet så mye om at vi var fikserte på å være først, men mer det du sier i den andre delen av spørsmålet ditt: altså å skaffe oss anledninger og tid mellom den første annonseringen og lanseringen av konsollen til å kommunisere, sier Ryan til PressFire.
- Vi annonserte PS4 den 20. februar. Etter det gikk GDC av stabelen, E3 skjer snart – og så har vi GamesCom, en messe som ikke bare er et lite, europeisk event. GamesCom er en svær messe globalt.
- Dette gir oss i alt fire-fem anledninger til å bygge videre, la momentet vokse.
- Jeg er selvsagt veldig fornøyd med at vi var først denne gang. Men det var ikke målet alene, hevder Ryan.
Med et litt frynsete rykte fra enkelte tredjepartsutviklere, blant annet skapt gjennom trøbbel med å lage spill til PS3 på grunn av en komplisert maskinarkitektur, pluss en slem hackerskandale for to år siden, virker det som Sony nå er sultne på å revansjere seg.
- Mens vi snakker om PS4-strategien: ligger det også en slags erkjennelse her, om at dere ikke taklet PlayStation 3 fullt så bra som dere ønsket?
- Jeg tror alle i Sony vil innrømme at vi definitivt lærte en viktig lekse fra PlayStation 3. Derfor kommer vi til å forsøke, på mange ulike områder, å gjøre ting enda bedre med PlayStation 4.
- Så, ja, det du spør meg om er fair, og det er helt riktig, sier Ryan til PressFire.
«Gran Turismo 6» lanseres før jul en gang, og kommer eksklusivt til PlayStation 3.